Schoonste diesels in Audi Mileage marathon
(10/8/2008)
Audi brengt de efficiënte TDI-technologie nu ook naar de VS. De
aftrap wordt daarbij verzorgd door de Audi Q7 3.0 TDI met ultra low
emission system. Nog voor de marktintroductie zal hij samen met
diverse andere TDI-modellen in een grootschalige praktijktest, de
Audi Mileage Marathon, bewijzen dat rijplezier en een laag verbruik
perfect kunnen samengaan.
De Audi Mileage Marathon vindt van 5-20 oktober plaats en voert van
New York naar Los Angeles. Tijdens deze 7.770 kilometer lange
monsterrit (13 etappes) doen 184 rijders van over de hele wereld
diverse grote steden (Chicago, Dallas, Las Vegas) en
bezienswaardigheden (Rocky Mountains, Death Valley, Grand Canyon) aan,
waarbij ze tegelijkertijd het rijplezier én de efficiency van Audiâs
TDI-technologie kunnen ervaren. Daarom voert de route over snelwegen
en binnenwegen. Zo ontstaat een reëel beeld van het verbruik.
TDI-technologie in de breedte
De deelname van de Audi Q7 3.0 TDI betekent het debuut van het ultra
low emission system, dat in 2009 op de Europese en Amerikaanse markt
wordt verwacht. Dit zorgt ervoor dat de uitstoot van NOx met maximaal
90% wordt gereduceerd. Zodoende voldoet de Audi Q7 3.0 TDI met ultra
low emission system aan de Californische LEV II BIN 5-normen - de
strengste emissie-eisen ter wereld. Bovendien voldoet hij nu al
ruimschoots aan de Euro 6-norm, die pas in 2014 in Europa van kracht
wordt.
In totaal nemen 23 Audi-modellen deel aan de Audi Mileage Marathon.
Naast de Audi Q7 3.0 TDI zijn dat diverse uitvoeringen van de nieuwe
Audi Q5 3.0 TDI, de Audi A4 3.0 TDI en de Audi A3 Sportback 2.0 TDI
met S tronic- transmissie.
Het TDI-potentieel
Aangezien TDI-technologie in combinatie met het ultra low emission
system uitblinkt in een extreem lage uitstoot van schadelijke gassen,
kunnen Audiâs met dit aandrijfsysteem overal in Amerika worden
ingezet. Zelfs in Californië, de staat met de strengste emissieregels
ter wereld. Ten opzichte van de huidige samenstelling van het
Amerikaanse wagenpark, met voornamelijk benzinemotoren, kan
TDI-technologie een verbruiksvermindering van maximaal 40%
bewerkstelligen. Deze moderne dieseltechniek is dus als geen andere
motortechnologie in staat om het gebruik van fossiele brandstoffen te
verminderen.
TDI: onderdeel van een geïntegreerde efficiencystrategie
Het perfectioneren van de TDI-technologie is een onderdeel van Audiâs
geïntegreerde strategie die erop is gericht de uitstoot van CO2 en
schadelijke gassen verder te verminderen. Audi zet daarbij in op het
grote potentieel van de verbrandingsmotoren. Ook voor benzinemotoren
heeft Audi een modulair efficiencysysteem ontwikkeld, dat onder meer
gebruik maakt van directe brandstofinspuiting en turbotechnologie.
Evenals de TDI-technologie vormen deze TFSI-motoren een solide basis
voor een verdergaande vermindering van het brandstofverbruik in de
komende jaren.
AutoRai