ABP


Persbericht

Twee studenten winnen ABP Pension Battle

Den Haag, 6 oktober 2008 - Vandaag ontvingen twee jongeren een prijs van ABP voor hun idee jongeren te motiveren om hun persoonlijke pensioensituatie jaarlijks online te bekijken. Zij versloegen daarmee 94 andere inzendingen. Floris de Roy van Zuydewijn en Ronald Heemskerk kregen in Den Haag de eerste prijs uitgereikt uit handen van vice-bestuursvoorzitter Xander Den Uyl en directeur Bestuursbureau ABP Nicole Beuken.

De eerste prijs bestaat uit een geldbedrag van 1800 euro. `En het mooiste deel van de prijs is natuurlijk dat ABP het winnende idee gaat uitvoeren. We rekenen erop dat daardoor meer jongeren jaarlijks online hun pensioen gaan checken bij ABP,' aldus Nicole Beuken.

Het winnende concept van de studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam gaat uit van de kracht van het internet en is een online filmpje, waarbij de jongere een foto van zichzelf ziet, waarbij hij/zij steeds ouder wordt. Een barometer geeft aan hoe het met het pensioen gesteld is. Humor is een essentieel ingrediënt in het winnende concept.

Voor veel jongeren is pensioen `de-ver-van-mijn-bed-show'. Het pensioenbewustzijn is laag. Van de jongeren onder 35 jaar geeft 33 procent aan voldoende of goed op de hoogte te zijn van het pensioen; 38 procent is geïnteresseerd in pensioenen. 34 procent van de jongeren is pensioenbewust in 2008 en dat was in 2007 nog 41 procent, zo blijkt uit onderzoek van ABP.

Daarom vroeg ABP aan jongeren zelf hoe het pensioenfonds beter met jongeren zou kunnen communiceren. Via Battle of Concepts, een online platform waar jongeren vraagstukken van organisaties kunnen oplossen, kwamen 95 inzendingen binnen. Een recordaantal voor Battle of Concepts. ABP selecteerde de drie beste ideeën. Deze worden op korte termijn in uitvoering genomen, waarbij ABP de winnaars graag actief betrekt, om zo dicht mogelijk bij de denkwijze van jongeren te blijven.