Klimaatbewustzijn Nederlanders stijgt in half jaar met 10 procent
07-07-2008
Onbekendheid met energiebesparende maatregelen is nog altijd de
hoofdreden voor energieverspilling. Maar het aantal mensen dat wel
mogelijkheden kent om klimaatverandering tegen te gaan is in een half
jaar tijd met maar liefst 10 procent gestegen. Dit zijn enkele
uitkomsten van het onderzoek dat Klimaatcampagne HIER liet uitvoeren
en vandaag presenteerde.
Aanleiding van het onderzoek is de Tikkie Terug-campagne, een
samenwerking tussen RTL Nederland en Procter & Gamble, ondersteund
door HIER, die een half jaar geleden van start ging. Het doel is meer
mensen aan te zetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen
en het energiegebruik te compenseren. Na een half jaar tips uitdelen,
is via het onderzoek gekeken naar de huidige kennis en bereidheid van
Nederlanders om klimaatverandering tegen te gaan.
Wat blijkt?
* zes maanden geleden wist 42 procent van de Nederlanders niet wat
hij moest doen tegen de klimaatverandering, nu is dat percentage
nog 33 procent;
* acht op de tien Nederlanders geeft aan zich zorgen te maken over
de klimaatverandering;
* bijna zes op de tien daadwerkelijk maatregelen treft om deze
verandering tegen te gaan;
* de score die 'de Nederlander' zichzelf geeft als het op
milieubewust gedrag aankomt, is een kleine zeven;
* de helft van de Nederlanders houdt ook het milieu in het
achterhoofd bij de aanschaf van een nieuw product, door bij de
keuze rekening te houden met duurzaamheid. Zij zijn echter niet
bereid daar extra geld voor neer te tellen.
De Top-5 meest genomen maatregelen dit half jaar:
* apparaten minder op stand-by laten staan;
* afval scheiden;
* spaarlampen gebruiken i.p.v. gewone lampen;
* thermostaat lager zetten;
* wassen op lagere temperatuur.
Minister Cramer toont zich verheugd met de resultaten en is vooral
positief over de praktische energiebesparende tips van de campagne die
10 procent van de ondervraagden hun gedrag deed veranderen: 'Het zijn
mooie resultaten van een geslaagde actie die goed zijn voor het milieu
én de portemonnee. Nu de energieprijzen zo sterk zijn gestegen wordt
het nog interessanter energie te besparen.'
Ook gaf de bewindsvrouw aan zich sterk te willen maken voor het
verkleinen van het prijsverschil tussen duurzame en niet-duurzame
producten. 'Ik wil een pleidooi houden voor een lager BTW-tarief voor
duurzame producten en praat daar graag verder over in Europa', zo
sprak minister Cramer.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer