Brussel, 17 juni 2008
Visserij: De Commissie treft noodmaatregelen om de brandstofcrisis het hoofd
te bieden
De Europese Commissie heeft vandaag in principe overeenstemming bereikt over
de inhoud van een pakket noodmaatregelen om de onmiddellijke sociale en
economische problemen die het gevolg zijn van de dramatisch gestegen
olieprijzen, aan te pakken, en tevens een oplossing te zoeken voor de
onderliggende structurele problemen van de Europese vissersvloot. De
voornaamste maatregelen zijn tijdelijke afwijkingen van de regels van het
Europees Visserijfonds (EVF) om een snellere aanpassing van de EU-vloot aan
de huidige situatie te ondersteunen en om in de overgangsfase voor
tijdelijke steun te zorgen. Belangrijke maatregelen zijn onder meer
vlootaanpassingsregelingen om te zorgen voor meer en flexibeler steun voor
buitenbedrijfstelling voor vloten die substantiële herstructurering
aanvaarden, steun om de omschakeling op energiezuiniger en
milieuvriendelijker visserijmethoden te bevorderen, noodsteun voor
tijdelijke stillegging van activiteiten, en marktmaatregelen om de waarde
van vis te verhogen. Europees Commissaris voor Maritieme zaken en visserij
Joe Borg presenteert de onderdelen van dit pakket aan de Raad van ministers
voor visserij in Luxemburg op 24 juni, en de Commissie is van plan begin
juli een formeel voorstel over dit onderwerp te doen.
Commissaris Borg hierover: "Jarenlang verkeerde de visserijvloot van
de EU in een vicieuze cirkel van overcapaciteit, overbevissing en
verminderende winstgevendheid. Tegelijkertijd profiteerden de vissers
niet van de verminderde aanvoer en de hogere detailhandelsprijzen voor
visserijproducten. Als gevolg daarvan waren de marges in veel
vlootsegmenten flinterdun, waardoor de visserijsector veel
kwetsbaarder was dan andere sectoren voor bijvoorbeeld de drastische
prijsstijging voor olie, die we nu zien. De Commissie heeft begrepen
dat het tijd is voor gecoördineerde maatregelen op EU-niveau om te
voorkomen dat de visserijsector in een ernstige crisis terechtkomt en
om ervoor te zorgen dat we het probleem niet voor ons uitschuiven,
maar daadwerkelijk aanpakken. Dit betekent dat niet alleen de
mogelijkheid moet worden geschapen om noodsteun te verlenen, maar ook
dat we ons ertoe moeten verbinden om het onderliggende probleem van de
overcapaciteit aan te pakken, want die ondermijnt al onze pogingen om
de visserijsector weer duurzaam en winstgevend te maken. Het Europese
Visserijfonds geeft ons de middelen om de vissers in deze
overgangssituatie te ondersteunen, en we zullen met de belanghebbenden
en met de ministers overleg blijven plegen om ervoor te zorgen dat het
pakket dat we volgende week voorstellen, een werkelijke oplossing
biedt."
De Commissie is van mening dat het van vitaal belang is om de steun
vooral te richten op de vloten die het sterkst van brandstof
afhankelijk zijn, en die dus sterker te lijden hebben onder de huidige
overcapaciteit. Zij stelt derhalve voor dat de lidstaten
vlootaanpassingsregelingen mogen opzetten, in het kader waarvan de
beperkingen inzake de toegang tot premies voor de definitieve
stillegging (slooppremies) worden weggenomen. Voor vaartuigen die
deelnemen aan de vlootaanpassingsregelingen, komt aanvullende steun
voor tijdelijke stillegging beschikbaar, en steun voor gedeeltelijke
buitenbedrijfstelling wordt verstrekt aan vissers die grotere oude
vaartuigen vervangen door kleinere, energiezuiniger vaartuigen. Ook
zijn in het voorstel aanvullende bepalingen opgenomen om het mogelijk
te maken dat de werknemersbijdragen voor sociale zekerheid tijdelijk
worden verlaagd.
Meer in het bijzonder komt er voor de rest van 2008 tijdelijke
stilleggingssteun (tot 3 maanden) beschikbaar voor alle vaartuigen, op
voorwaarde dat de betrokken vaartuigen in een herstructureringsplan
worden opgenomen. Die steun wordt zo volledig toegesneden op het
herstel van de visbestanden en/of de verbetering van de
afzetvoorwaarden. Mogelijke wijzigingen van de de-minimisregeling voor
de visserij worden ook overwogen, zodat het maximum van 30 000 euro
per drie jaar gaat gelden per vaartuig in plaats van per bedrijf (wel
met een maximum van 100 000 euro per bedrijf).
Een aantal specifieke initiatieven om de waarde van vis op het eerste
punt van verkoop te verhogen, wordt ook overwogen, en de Commissie is
van plan om nog eens 20-25 miljoen euro uit de GVB-begroting te
reserveren om daaruit ad-hocprojecten op dit gebied te financieren,
bovenop de middelen die reeds beschikbaar zijn in het kader van het
EVF. Verder worden maatregelen overwogen om de omschakeling naar
energiebesparende technologieën aan te moedigen, om de
sociaaleconomische gevolgen van de crisis te verzachten en om de
herprogrammering en de uitkering van middelen in het kader van het EVF
te vergemakkelijken.
European Union