'Opel Eye' leest verkeersborden en verhoogt veiligheid
(6/20/2008)
Opel introduceert een primeur: een camera die bestuurders op twee
manieren helpt. De functie âTraffic Sign Detectionâ leest borden met
maximumsnelheden of inhaalverbod en geeft deze weer in het
instrumentenpaneel. De âLane Departure Warningâ waarschuwt bestuurders
wanneer ze ongemerkt afwijken van hun rijstrook.
Samen hebben deze twee systemen een positieve invloed op de
rijveiligheid, verminderen ze daarnaast stress en kunnen dure boetes
voor snelheidsovertredingen voorkomen.
âDeze nieuwe voorzieningen passen in Opels filosofie waarbij het
rijplezier wordt verhoogd door bestuurders te helpen zonder hun
controle te verminderen,â aldus Hans Demant, managing director van
Opel. âConcreet betekent dit dat het systeem de bestuurder informatie
geeft zonder tussenbeide te komen.â
De groothoekcamera met hoge resolutie en de processoren worden het
âOpel Eyeâ (het Opel-oog) genoemd. Het systeem werd gezamenlijk
ontwikkeld door ingenieurs van GM/Opel in Rüsselsheim en specialisten
van toeleverancier Hella. De camera, die zich tussen de voorruit en de
achteruitkijkspiegel bevindt, detecteert verkeersborden en
wegmarkeringen. Het is niet veel groter dan een mobiele telefoon maar
kan dertig beelden per seconde registreren. Twee signaalprocessoren en
door GM gepatenteerde software, filteren en lezen de foto's.
Opgelet: dit is de nieuwe snelheidsbeperking!
De functie âTraffic Sign Detectionâ kan borden met een
snelheidsbeperking of inhaalverbod lezen en de bestuurder informeren
wanneer de beperking wordt opgeheven.
Afhankelijk van de lichtomstandigheden begint het systeem
verkeersborden al vanaf honderd meter afstand te lezen. De camera
focust op cirkelvormige patronen en identificeert vervolgens de
getallen erin via contourvergelijking. Wanneer een foto overeenkomt
met een verkeersbord in de software van de auto, wordt het
verkeersbord weergegeven in het instrumentenpaneel.
Het systeem geeft steeds de meest relevante informatie weer om de
veiligheid te waarborgen en filtert verschillende verkeersborden eruit
om de bestuurder niet te overweldigen. Als er twee verkeersborden vlak
bij elkaar worden herkend, geeft het systeem voorrang aan speciale
borden, zoals âverboden in te halenâ, boven snelheidsbeperkingen.
De waarschuwingen worden gedurende enkele seconden weergegeven met een
symbool in het midden van het instrumentenpaneel tussen de grote ronde
wijzerplaten. Bovendien kunnen bestuurders op elk moment het laatst
gedetecteerde verkeersbord opnieuw oproepen met een druk op een toets
op het stuurwiel. Traffic Sign Detection kan worden geactiveerd via
een subpagina in het menu van de boordcomputer.
Aangezien de camera in real time werkt, geeft Opel Eye meer accurate
informatie dan draagbare navigatiesystemen waarin snelheidsbeperkingen
zijn opgeslagen. Wanneer een snelheidsbeperking wordt gewijzigd door
bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, heeft Opel Eye het gezien.
De processoren kunnen verkeersborden herkennen, omdat de meeste
uniform zijn ontworpen, conform de Wenen Conventie inzake
verkeersborden en signaleringen. Deze overeenkomst uit 1968
standaardiseert de verkeersborden in meer dan tachtig landen.
âToen we aan het Opel Eye werkten, hebben we de capaciteiten van het
systeem aanzienlijk verhoogd. Op Duitse snelwegen bijvoorbeeld, hebben
verschillende rijstroken soms verschillende snelheidsbeperkingen. Het
Opel Eye slaagt er keer op keer in om de juiste snelheid te
registreren," aldus Dr. Christoph Schmidt, Engineering Group Manager
van GME Electronics.
Lane Departure Warning: alarm geeft ongewenste verandering van
rijstrook aan
De Opel Eye camera controleert ook of bestuurders op de snelweg op hun
rijstrook blijven. Dit voorkomt gevaarlijke situaties, zoals
bestuurders die achter het stuur in slaap vallen. De Lane Departure
Warning kan met een toets worden in- en uitgeschakeld. Wanneer deze
actief is, waarschuwt het de bestuurder met een gonggeluid en een
knipperlichtje in het instrumentenpaneel.
De Lane Departure Warning gebruikt een tweede
signaalverwerkingsprocessor en software om de lijnen en overlangse
patronen te filteren bij snelheden vanaf 50 km/u. Zo kan het systeem
rijstroken herkennen. Met specifieke algoritmen, die bepalen in welke
omstandigheden er alarm moet worden gegeven en op basis van de
bewegingen van het stuur en de richtingaanwijzers (die een bewuste
verandering van rijstrook aangeven), is het systeem ontwikkeld om
alleen te reageren als het echt nodig is.
âEen auto die ziet en die de bestuurder ruim tevoren kan waarschuwen
voor potentiële gevaren is opnieuw een belangrijke stap in onze
ongevalpreventiestrategie op lange termijn,â aldus Demant. GM Europe
werkt ook aan een âvehicle-to-vehicleâ communicatiesysteem tussen
voertuigen. Hierbij kunnen autoâs gegevens, zoals hun exacte positie
en snelheid, met elkaar uitwisselen.
Bestuurders kunnen zo op voorhand gewaarschuwd worden wanneer ze in
elkaars dode hoek rijden, op een moeilijk zichtbare plaats gestopt
zijn of dezelfde kruispunten oprijden. Er loopt momenteel een
pilotproject in de Duitse deelstaat Hessen, in samenwerking met de
deelstaatregering.
Opel Eye, met de functies Traffic Sign Detection en Lane Departure
Warning, zal als optie worden aangeboden in de nieuwe Opel Insignia.
In de toekomst zullen nog andere modellen volgen, conform Opels
filosofie van democratisering van technologie.
In 2003 introduceerde Opel als eerste autofabrikant het innovatieve
AFL-systeem (Adaptive Forward Lighting) met dynamische
bochtverlichting en 90º-hoekverlichting in het mid-size segment.
Datzelfde jaar maakte Opel de Continious Damping Control (CDC)
beschikbaar voor Astra-rijders. Daarvoor was deze optie meestal
slechts verkrijgbaar op luxe autoâs en exclusieve sportautoâs.
AutoRai