Ministerraad
Regelgeving voor voorrangssignalen uniformer
Persbericht | 20-06-2008
Het gebruik van voorrangssignalen door politie- en
brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten
wordt uniformer. De ministerraad heeft op voorstel van de minister van
Verkeer en Waterstaat ingestemd met een wijziging van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990 met betrekking tot het gebruik
van optische- en geluidssignalen. De wijziging vergroot de
zichtbaarheid van de voertuigen die deze signalen voeren en de
veiligheid voor alle verkeersdeelnemers.
Zo wordt onder meer de voorgeschreven tweetonige (politie en
brandweer) of drietonige (ambulances) hoorn voor alle voertuigen die
voorrangssignalen mogen gebruiken vervangen door een tweetonige hoorn.
Nieuwe eisen aan de toonhoogte en de frequentie zorgen dat de hoorn
beter hoorbaar is. Dit omdat de bestaande geluidssignalen aan
effectiviteit inboeten omdat voertuigen door technische ontwikkelingen
steeds beter zijn geïsoleerd.
Ook worden de optische signalen beter. Zo mag een voertuig dat de
voorrangssignalen voert, een extra set blauwe lichten aan de voorkant
hebben, knipperende koplampen voeren en extra richtingaanwijzers
gebruiken. Door het laatste kunnen weggebruikers het aangeven en
veranderen van richting door het voorrangsvoertuig beter zien. Met het
invoeren van gezamenlijke gedragscodes wordt tevens het ongewenst
gebruik van voorrangssignalen tegengegaan.
Een aantal van deze ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van
de signalen vergroten zijn in de praktijk soms al in gebruik. De
wijziging van de regelgeving is daarom ook nodig om deze innovaties te
legaliseren. De regeling van de optische en geluidssignalen wordt
tevens verder aangescherpt voor wat betreft de bevoegdheden en
verantwoordelijkheden van chauffeurs van voertuigen die de
voorrangssignalen voeren.
De wijzigingen zijn een gevolg van de aanbevelingen uit het rapport
'Voorrangssignalen tegen het licht gehouden' van de Werkgroep optische
en geluidssignalen. De werkgroep is in het leven geroepen door het
ministerie van Verkeer en Waterstaat. Aan het rapport hebben de
ministeries van Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en de
brandweer, politie, ambulancesector en het Openbaar Ministerie
meegewerkt.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het ontwerpbesluit voor
advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het
besluit wordt openbaar bij publicatie in het Staatsblad.