Helft Nederlanders wil auto onder de 10.000 euro
(6/20/2008)
Ruim de helft van de Nederlanders kiest voor een model onder de 10.000
euro als ze morgen een nieuwe auto zouden moeten kopen. Dat blijkt uit
een onderzoek dat het Roemeense automerk Dacia liet uitvoeren door
onderzoeksbureau MWM2 ter gelegenheid van de introductie van de Dacia
Sandero.
Maar liefst drie kwart van de 1.243 geënquêteerden koopt liever een
tweedehands auto in plaats van een nieuwe. Genoemde redenen hiervoor
zijn onder meer de hoge afschrijving en de aankoopprijs.
Prijs is doorslaggevend
De prijs is voor Nederlanders een van de belangrijkste
aanschafmotieven bij het kopen van een auto; vrouwen vinden de prijs
zelfs het allerbelangrijkste. Verder scoort de (gepercipieerde)
betrouwbaarheid van een auto erg hoog, net als het brandstofverbruik
en de veiligheid.
Automerk niet belangrijk
Minder doorslaggevend voor het wel of niet aanschaffen van een auto is
het merk. Slechts een derde van de ondervraagden vindt het écht
belangrijk in welk merk auto zij de weg op gaan. Vrouwen hechten hier
zelfs nog minder waarde aan dan mannen. Ook de mening van anderen doet
Nederlanders weinig: 95 % kan het niets schelen wat anderen vinden van
het merk auto waar ze in rijden.
Dacia Sandero: praktisch én aantrekkelijk geprijsd
Het aanbod van Dacia, hét value for money-automerk dat opereert onder
de vleugels van Renault, sluit helemaal aan bij de wensen van
Nederlanders. Alle modellen zijn ruim en handig, maar toch betaalbaar.
Perfect voor praktische bestuurders die zich nergens druk over willen
maken.
Twee en een half jaar geleden introduceerde Dacia al de Logan Sedan en
Logan MCV, en nu komt het merk met de Dacia Sandero. Deze compacte en
robuuste vijfdeurs hatchback is vanaf 27 juni te koop vanaf 8.495
euro.
AutoRai