BMW Museum heropent na grondige renovatie
(6/20/2008)
Het BMW Museum in München opent na een grondige renovatie vanaf 21
juni opnieuw zijn deuren voor het publiek. In het door architect Karl
Schwanzer ontworpen gebouw, â Schwanzer tekende ook het ernaast
gelegen karakteristieke hoofdkantoor van BMW â exposeert BMW in 25
ruimten en zeven âthemaruimtesâ 125 voorbeelden van zijn producten,
waaronder automobielen, motorfietsen en motoren. Het BMW Museum
verwacht jaarlijks 400.000 bezoekers te verwelkomen.
De renovatie van het BMW Museum nam tweeënhalf jaar in beslag. Het
gebouw is niet alleen de thuisbasis van tal van legendarische
BMW-producten, door zijn opvallende architectuur is het ook een
markante plek in München. Op het dak van de 40 vierkante meter grote
schotel bevindt zich het grootste BMW-logo ter wereld. Door de
laagbouw van het ernaast gelegen hoofdkantoor van BMW â ook wel
âviercilindersâ genoemd â bij het museum te betrekken, is een
vloeroppervlakte van ruim 5.000 vierkante meter gerealiseerd. De
totale museumoppervlakte is hiermee vervijfvoudigd.
De tentoonstelling in het BMW Museum behelst de meer dan 90-jarige
geschiedenis van het merk BMW in al zijn facetten. Bezoekers worden
langs 125 producten van BMW geleid, waaronder hoogtepunten als de
Isetta, de BMW 2002, de R32-motorfiets, de BMW 507 en de waterstofauto
BMW H2R die snelheidsrecords brak. Uiteraard besteedt het BMW Museum
tevens uitgebreid aandacht aan de M-modellen, waaronder de M1 en de M3
CSL. En ook aansprekende studiemodellen als de BMW Z22 en de BMW X
Coupé ontbreken niet. Met sportautoâs als de M12/7 en de Formule
1-bolide F1 Sauber uit 2006 staat het BMW Museum eveneens stil bij de
indrukwekkende expertise van BMW op autosportgebied.
Thematische expositieruimtes
In totaal telt het BMW Museum zeven zogenoemde âthemaruimtesâ met de
themaâs âDesignâ, âTechniekâ, âModelrijenâ, âGeschiedenisâ,
âMotorsportâ, âMotorfietsenâ en âMerkâ. De verschillende ruimtes
belichten diverse aspecten van het desbetreffende thema. Tijdens een
ongeveer twee uur durende rondleiding wandelen bezoekers langs alle
themaâs, waardoor ze een goed beeld krijgen van de wereld van BMW. Na
de rondleiding kunnen bezoekers bijkomen van alle indrukken in Café
M1 of winkelen in de BMW Museumshop.
AutoRai