Gemeente Binnenmaas
Oproep voor ondernemers
Ondernemers in Binnenmaas worden uitgenodigd om twee bijeenkomsten bij
te wonen, die gaan over de mogelijkheden tot vermindering van
administratieve lasten. In het kader van de Regeling Administratieve
Lastenverlichting laat de gemeente Binnenmaas verschillende aanvragen,
ontheffingen e.d. doorlichten.
Voor burgers en bedrijven betekent het aanvragen van vergunningen en
voorzieningen vaak een enorme rompslomp. Een belangrijke doelstelling
van de overheid is om deze administratieve lasten met 25% te
verminderen. Dit leidt tot een betere dienstverlening en een
efficiëntere organisatie. Bij de bijeenkomsten die hiervoor worden
georganiseerd, zal een ondernemerspanel aanwezig zijn.
Aanmelden eerste bijeenkomst
De eerste bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 8 juli van 19.30 tot
21.30 uur.
Tijdens de bijeenkomst zal Atos Consulting haar aanpak presenteren
voor het onderzoek naar de adminstratieve lasten voor de ondernemers
in onze gemeente. In deze eerste bijeenkomst zijn wij vooral benieuwd
naar uw ervaringen met betrekking tot de administratieve lasten in de
gemeente. Welke ervaring heeft u met de informatievoorziening, de
aanvraagformulieren, het proces en de communicatie met u als
ondernemer. Uw informatie zal worden betrokken in het onderzoek en de
verkenning naar de mogelijkheden tot verbetering (vermindering van de
lasten).
Geef uzelf voor de eerste bijeenkomst op vóór 30 juni a.s. bij mevrouw
Keizers, via telefoonnummer 078 673 91 33 of per e-mail
sandra.keizers@binnenmaas.nl. Bij haar kunt u ook terecht voor vragen
en meer informatie over de Regeling Administratieve
Lastenverlichting.
Download hier download de lijst met de door te lichten onderwerpen van
de Regeling Administratieve Lastenverlichting.
Tweede bijeenkomst
De tweede bijeenkomst vindt plaats in september 2008. In deze
bijeenkomst worden in een presentatie alle mogelijke maatregelen
toegelicht. U hebt in die bijeenkomst de mogelijkheid om vragen te
stellen en op- en aanmerkingen te plaatsen bij de voorgestelde
maatregelen.
De bedoeling van deze tweede bijeenkomst is feed-back van u te
verkrijgen op de voorgestelde maatregelen en uiteindelijk uw
instemming met het totale maatregelenplan, zodat het conceptrapport
definitief kan worden vastgesteld. Bij de instemming gaat het er niet
persé om dat u het met ieder der afzonderlijke maatregelen eens bent.
Het gaat met name om uw oordeel over het totaalpakket aan maatregelen.
De vraag die wij aan u zullen stellen is of met dit pakket aan
maatregelen de administratieve lasten voor de ondernemer in Binnenmaas
voldoende worden teruggebracht.
Achtergrond Regeling Administratieve Lastenverlichting
Wetten en regels zijn nodig. Ze bieden veiligheid voor burgers,
bescherming van leefomgeving en milieu. Ze zorgen ervoor dat iedereen
optimaal kan deelnemen aan de samenleving. Maar het moet niet
doorschieten. In de afgelopen decennia is het Nederlandse regelsysteem
steeds complexer geworden. Hierdoor zijn de samenhang en logica van de
regels voor burgers en ondernemers niet altijd goed te begrijpen.
Onduidelijke formulieren en omslachtige procedures leveren onnodige
irritatie op. De naleving van alle complexe regels kost veel geld.
Becijferd is dat de administratieve lasten voor ondernemers in totaal
16,3 miljard per jaar bedragen. Een groot deel hiervan wordt
veroorzaakt door de rijksoverheid. Maar ook gemeenten dragen hier
flink aan bij. Dit door de lokale regelgeving (vergunningen,
ontheffingen, meldingen), maar ook doordat bij de uitvoering van
landelijke wetten en regels vaak onnodig additionele informatie
gevraagd wordt.
Het rijk wil de administratieve lasten met 25% verminderen.
Administratieve lastenverlichting zorgt voor minder bureaucratische
rompslomp, voorkomt daarmee irritatie en daardoor verbetert de
dienstverlening aan burgers en bedrijven. En dat heeft weer een
positieve invloed op het imago van de gemeente richting haar klanten.
Daarnaast draagt administratieve lastenverlichting bij aan een
efficiëntere interne organisatie. Hoewel er al veel maatregelen zijn
genomen, is er op gemeentelijk niveau een nieuwe impuls noodzakelijk
om deze doelstelling te helpen realiseren.
Atos Consulting zal in onze gemeente een doorlichting van de
administratieve lasten uitvoeren en een maatregelenplan opstellen om
deze lasten terug te brengen. Het plan biedt de gemeente:
* meer inzicht in de administratieve lasten die de gemeente
veroorzaakt (doorlichtingrapport);
* de prestaties van de gemeente op dit gebied in vergelijking met
andere gemeenten (best practices);
* bewustwording bij de medewerkers over regels, procedures en
administratieve lasten enerzijds en het belang van een goede
dienstverlening en een goed imago anderzijds;
* maatregelen voor terugdringing van de administratieve lasten en
daarmee een blijvende verbetering van de dienstverlening, grotere
klantgerichtheid en efficiëntere bedrijfsvoering
(maatregelenplan).
gemeentehuis
Sportlaan 22
3299 XG Maasdam
postadres
Postbus 5455
3299 ZH Maasdam
telefoon
078 - 676 44 33
fax
078 - 676 19 58
e-mail
gemeente@binnenmaas.nl