Mercedes-Benz blijft werken aan verhoging verkeersveiligheid
(6/20/2008)
De Mercedes-Benz assistentiesystemen DISTRONIC PLUS en Brake Assist
PLUS, die gebruik maken van moderne radartechnieken, dragen effectief
bij aan het vermijden van ongevallen. Dat is gebleken uit een door
Mercedes-Benz uitgevoerde analyse op basis van representatieve
gegevens uit ongevalonderzoeken.
Alleen al in Duitsland kon vanwege deze technologie gemiddeld een
vijfde van alle kop-staartbotsingen worden voorkomen. Op snelwegen kon
het aantal van dergelijke ongevallen zelfs met 36 procent worden
verminderd. De Mercedes-Benz systemen waarschuwen automobilisten bij
een te geringe afstand tot de voorligger en helpen bij het maken van
een noodstop. Ook via andere manieren werkt Mercedes-Benz aan het
vergroten van de verkeersveiligheid.
Ingenieurs van Mercedes-Benz hebben een procedure ontwikkeld waarmee
voor het eerst een voorspellende berekening van het nut van nieuwe
veiligheidstechnologieën mogelijk is. Hierbij wordt gebruik gemaakt
van de door de overheid opgestelde ongevalsstatistieken en de analyses
van de circa 16.000 ongevallen die tot dusver in het kader van het
Duitse ongevallenonderzoek GIDAS (German In-Depth Accident Study)
werden onderzocht. De beoordeling van DISTRONIC PLUS en Brake Assist
PLUS is gebaseerd op de reconstructie van meer dan 800
kop-staartbotsingen. Daarbij stond de vraag centraal hoeveel van
dergelijke botsingen vermeden hadden kunnen worden, als alle autoâs
waren voorzien van de Mercedes-Benz technologie. De resultaten
bewijzen het grote nut van de systemen voor de veiligheid: door
DISTRONIC PLUS en de Brake Assist PLUS kan gemiddeld meer dan 20
procent van alle kop-staartbotsingen worden voorkomen. Bij nog eens 25
procent van de aanrijdingen zorgen de systemen ervoor dat de schade
duidelijk wordt verminderd.
Mercedes-Benz levert de assistentiesystemen met radartechnologie sinds
2005 in de S-Klasse en sinds 2006 in de luxe coupé CL. Sinds 2005
zijn er al zoân 45.000 personenautoâs met deze systemen geleverd.
Ook op andere manieren werken de technici van Mercedes-Benz aan
verbetering van de verkeersveiligheid. Zo bevindt zich momenteel
Mercedes-Benz ATTENTION ASSIST, dat automobilisten tijdig voor
oververmoeidheid en het gevaar van inslapen waarschuwt, in de laatste
testfase. Met behulp van verschillende sensoren analyseert het systeem
het rijgedrag en stelt het vast wanneer deze persoonlijke rijstijl als
gevolg van vermoeidheid anders wordt. Wanneer dit het geval is, wordt
de bestuurder via een geluidssignaal en een aanduiding op het
combi-instrument opgeroepen om een pauze in te lassen. Als alle tests
zijn afgesloten, zal het systeem vanaf 2009 door Mercedes-Benz in
serieproductie worden toegepast.
AutoRai