College neemt `go'-besluit station Europapark
Het stadsbestuur wil het tijdellijke station Europapark vervangen door
een nieuw, blijvend station. Als de gemeenteraad dat ook wil, kan het
station in 2011 klaar zijn.
station europapark Dat is op het moment dat het nieuwe gebouw van de
IB-Groep en de Belastingdienst op de nabij gelegen Kempkensberg ook
klaar is. Het station en de inrichting van het gebied eromheen kosten
53,1 miljoen euro. Er is nog een tekort van 25 miljoen. Het college
hoopt dat geld van het rijk te krijgen.
Buffer
Maar dat is nog niet rond. Om nu toch verder te kunnen, willen B&W
geld halen uit de zogeheten risicobuffer, een potje met gemeentegeld
voor belangrijke projecten. "In het uiterste geval kan uit de buffer
de komende jaren het maximale tekort van 25 miljoen noodzakelijk
zijn", aldus het college.
Bestemmingsplan
Het college vraagt de gemeenteraad ook om een krediet van 2,2 miljoen
euro voor lopende voorbereidingskosten van het station. Het
bestemmingsplan voor station Europapark gaat midden augustus de
inspraak in. Volgens de planning moet de bouw van het station begin
2010 beginnen.
Helperpark
Tegelijkertijd met het `go'-besluit voor het station vraagt het
college de raad om toestemming om het Helperpark, dat naast het
Europapark ligt, verder te ontwikkelen. Het Helperpark moet een
parkachtig gebied direct langs het Winschoterdiep worden.
Planologische procedure
Om het station in 2011 te kunnen openen, moet er volgens het college
nu al wel een besluit over de aanleg van het station komen. Dit heeft
onder meer te maken met de benodigde tijd om plannen verder uit te
werken en de planologische procedure.
Kiss & Ride
Bij het station komt geen stationsgebouw. Reizigers moeten hun
kaartjes bij automaten kopen. Er komen een P+R-parkeerplaats aan de
Europaparkzijde en aan beide zijden van het station ruimte voor halen
en brengen (Kiss & Ride), taxistandplaatsen en bushaltes.
Loop- en fietstunnel
Het station Europapark is niet alleen een in- en uitstapplaats voor
reizigers van en naar Groningen-Zuid, inclusief Kempkensberg en het
Europapark. Het is met een brede loop- en fietstunnel dan ook dé
zogeheten langzaam verkeersverbinding tussen Groningen-Zuid en het
Europapark.
Haren
Het station wordt ook onderdeel van één van de belangrijkste
noord-zuid fietsroutes van de stad, die tussen Haren en het centrum.
Daarom wordt er extra aandacht besteed aan het gebied rond het
station.
Gepubliceerd op: vrijdag 16 mei 2008
vrijdag 16 mei 2008:
College neemt `go'-besluit station Europapark
Gemeente Groningen