Gemeente Den Haag

Trainingscentrum helpt werklozen aan een baan

Wethouder Henk Kool (Sociale Zaken, Werkgelegenheid, Economie) opende 31 januari 2008 een nieuw trainingscentrum voor telefonische dienstverlening aan de Mangaanstraat.

Bij het trainingscentrum, dat onderdeel is van het bedrijf STC (Service Telefoon Centrale), kunnen werklozen en mensen van de sociale werkvoorziening worden opgeleid tot medewerker van een klantcontactcentrum. Die kunnen vervolgens instromen bij STC of doorstromen naar andere bedrijven in die sector.

De samenwerking tussen de gemeente Den Haag en STC is ontstaan op initiatief van directeur Hans Rietbroek van de onderneming. Wethouder Kool: ,,Doorgaans stapt de gemeente af op werkgevers om te kijken of zij vacatures hebben waarin wij misschien kunnen voorzien. Maar in dit project is het opmerkelijk genoeg andersom gegaan. STC stapte op ons af, omdat het bedrijf continu behoefte heeft aan goed geschoold personeel en dat is schaars. Daar gaat dit trainingscentrum voor zorgen. Het voldoet aan alle eisen als re-integratiebedrijf voor mensen zonder werk, en alle voorwaarden die de werkgever én de branche stellen. Echt een voorbeeldig initiatief.

STC bouwt voort op langjarige samenwerking met de Haagse sociale werkvoorziening, de Haeghe Groep. Het bedrijf biedt sinds 2000 passend werk aan medewerkers van de Haeghe Groep, in sommige gevallen door allerlei maatregelen te nemen om de werkplek voor hen geschikt te maken.