Stadsdeel Zeeburg

Boomkratconstructie geeft bomen in de J.F. van Hengelstraat beter en langer leven

27 november 2007

Onder de parkeervakken aan de zuidzijde van de J.F. van Hengelstraat wordt een optimale en duurzame groeiplaats voor bomen gecreëerd. Dit doen we door middel van een boomkratconstructie (permavoid), die onder de bestrating wordt aangebracht. Deze techniek is reeds ook toegepast op IJburg. Zeeburg is het eerste stadsdeel in Amsterdam die van deze nieuwe techniek gebruik maakt.

Ondergronds probleem

Bomen in de stad hebben weinig ruimte om te groeien. Vaak ligt het probleem ondergronds. Bomen in de straat hebben het extra zwaar, omdat de grond onder de bestrating sterk verdicht is met zand. Dit zand bevat weinig voedingsstoffen. Hierdoor krijgen de boomwortels geen kans om te groeien. De conditie van de boom gaat achteruit en de boomwortels drukken de bestrating op, om toch aan zuurstof en water te komen.
De aanleg van boomkratten in de J.F. van Hengelstraat De aanleg van boomkratten in de J.F. van Hengelstraat

Optimale situatie

Door de boomkratten wordt een natuurlijke en optimale situatie voor bomen gecreëerd. De kratconstructie wordt aangebracht op bomenzand. Dit is een speciaal mengsel met essentiële voedingsstoffen voor bomen. Tussen de kratten bevindt zich een luchtlaag en humus, die de wortels voeden. Op de kratten wordt een waterdoorlatend doek aangebracht. Dit zorgt ervoor dat er water en zuurstof in de ondergrond kunnen dringen. Het doek wordt bedekt met een zandlaag, waarna er wordt bestraat. Dwarsdoorsnede boomkrat (bron: Wieringen Prins Hoveniers) Dwarsdoorsnede boomkrat (bron: Wieringen Prins Hoveniers)

Ideaal voor parkeervakken

De boomkratten zijn uitermate geschikt voor parkeervakken, omdat er bij verkeersbelasting wrijving ontstaat. Hierdoor verzakt de verharding en wordt er druk uitgeoefend op het bomenzand, met de nodige schade als gevolg. De kratconstructie lost deze problemen op, omdat de verkeersdruk door de kratten gelijkmatig wordt verdeeld.

Duurzame oplossing

'Ik ben enthousiast over deze kratconstructie want het heeft op lange termijn veel voordelen. Zo blijven wortelopdruk en verzakkingen uit, waardoor we minder hoeven te herstraten. Bovendien wordt de levensduur van de bomen met circa 300 procent verlengd. Momenteel heeft een straatboom een gemiddelde levensduur van 20 jaar. Bomen in een boomkratconstructie kunnen minimaal 60 jaar of ouder worden', aldus stadsdeelwethouder Groen, Dennis Straat.