Audi TT clubsport quattro: pure sportiviteit
(5/16/2007)
Tijdens de 26e Wörtherseetour (16-20 mei), waarbij ruim 200.000
autoliefhebbers worden verwacht, debuteert de Audi TT clubsport
quattro, een studiemodel voor een TT in zijn meest pure vorm. De TT
clubsport quattro is een échte 'rijdersauto' met een zeer krachtige
motor, geavanceerde (autosport)technologie en een minimalistisch
uiterlijk.
De Audi TT clubsport quattro heeft geen dak én geen A-stijl â hij
beschikt à la een Speedster slechts over een zeer laag windscherm
rondom de cockpit. De carrosseriewelvingen achter de zitplaatsen
sluiten perfect aan op de rolbeugels die op hun beurt net iets hoger
zijn dan de voorstoelen. Andere typische TT clubsport quattro-details
zijn de grote luchtinlaten vóór, de led-verlichting, de verder
vergrote wielkasten, 20 inch wielen, de prominente uitlaten en het
ontbreken van deurgrepen (de deuren openen via een druk op een knop).
De sportiviteit komt verder tot uiting in details als de
exterieurkleur Daytona grijs, de kleine buitenspiegels en het
opvallende oranje, dat wordt gebruikt voor de remklauwen en diverse
interieuraccenten.
Autosportambiance
In de Audi TT clubsport quattro heerst dankzij de sportstoelen, de
brede vierpuntsgordels, en de aluminium pedalen (en voetsteun) een
echte autosportambiance. Ook elders in het interieur zijn diverse
aluminium accenten terug te vinden. Het minimalistische karakter van
de auto wordt verder eer aangedaan door het ontbreken van bijvoorbeeld
een klok, maar ook door de bijzondere kleurstelling en de vertikaal
geplaatste wijzers van het instrumentenpaneel. Ondanks zijn
puristische karakter, zit er muziek in de Audi TT clubsport quattro:
de middelste ventilatie-uitstroomopening bovenop het dashboard biedt
precies voldoende ruimte voor het BeoSound 2 MP3-systeem van B&O.
Een sportief hart
De Audi TT clubsport quattro beschikt over een 300 pk sterke versie
van de 2.0 TFSI-motor, die onlangs nog werd uitgroepen tot Engine of
the Year. In productiemodellen van Audi levert deze motor maximaal 260
pk (S3), maar dankzij een gewijzigd inlaatspruitstuk doorbreekt deze
direct ingespoten turbomotor nu de magische 300 pk-grens. Zoals het
een ultrasportieve Audi betaamt, heeft ook deze TT clubsport
quattro-aandrijving. De aandrijfkracht wordt via de zestraps Audi S
tronic versnellingsbak met dubbele koppeling doorgegeven. Het
remsysteem is ook zeer geavanceerd: de schijven zijn van keramisch
materiaal gemaakt. Zowel het rem- als uithoudingsvermogen van dit
systeem is uitzonderlijk â van afnemende remwerking door fading is
zelfs bij zware belasting geen sprake.
Beperkte serieproductie van de sportieve TT clubsport quattro is niet
uitgesloten.
AutoRai