Operationële cash-flow (EBITDA) stijgt met 205%
30/03/2007
Stabilisatie van de schuld ten laatste in 2008
De Raden van Bestuur van de drie ondernemingen van de NMBS-Groep
hebben de financiële resultaten voor het jaar 2006 goedgekeurd. Die
bevestigen uitdrukkelijk de verbetering van de financiële gezondheid
van de Groep: het geconsolideerd operationeel resultaat gaat er met
205% op vooruit ten opzichte van 2005 en bedraagt 132 miljoen. Op
voorwaarde dat de inspanningen worden voortgezet, zal de
geconsolideerde schuld ten laatste in 2008 zijn gestabiliseerd. De
verbetering van de operationele resultaten van elk van de onderdelen
van de NMBS-Groep vertaalt zich in een nieuwe stijging van de
productiviteit en een nog betere aanwending van de staatsdotaties. De
netto dotatie per reizigerskilometer daalt tussen 2001 en 2006, in
constante euro, met 16%.
Het gaat almaar beter met de NMBS-Groep. De resultaten voor 2006 die
zopas zijn goedgekeurd door de Raden van Bestuur van de drie
ondernemingen van de NMBS-Groep (NMBS-Holding, Infrabel en NMBS)
worden gunstig beïnvloed door de gestage stijging van de omzet (+7,9%
voor het binnenlands reizigersverkeer, +8,3% voor het internationaal
reizigersverkeer en +15,5% voor cargo) en door een structurele
beheersing van alle bedrijfskosten.
Het operationele resultaat (EBITDA) van de NMBS-Groep in 2006 bedraagt
132 miljoen, wat een stijging met 205% betekent in vergelijking met
2005 ( 43,2 miljoen). Het netto resultaat beloopt -171,6 miljoen door
de impact van de uitzonderlijke uitgaven. Die vloeien hoofdzakelijk
voort uit de voorzieningen die zijn genomen voor de verkoop van ABX en
met het oog op een aanpassing aan de internationale boekhoudregels.
Mits de inspanningen worden verdergezet, wat betreft de stijging van
het verkeer en de kostenbeheersing, zou de stabilisering van de
geconsolideerde schuld ten laatste in 2008 haalbaar zijn. Hiermee zou
worden tegemoet gekomen aan het engagement ten opzichte van de staat.
De totale schuld bedraagt op 31 december 2006
2.774 miljoen; een jaar eerder was dit nog 2.539 miljoen.
De kerncijfers voor de NMBS-Groep(*) voor 2006 maken die gunstige
evolutie duidelijk:
In miljoen
2006
2005
Variation
Geconsolideerde omzet
2.754,4
2.594,6
+6,2%
Personeelskost
1.872,1
1.859,5
+0,7%
EBITDA (operationele cash-flow)
132,0
43,2
+205,6%
EBT
-171,6
-121,2
p.m.
Gemiddeld effectief (VTE)
36.330
37.223
-2,0%
Productiviteitsindex (verkeer/VTE)
496.780
458.791
+8,3%
(*) : consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel en NMBS-Holding
Elk van de bedrijven van de Groep heeft betere operationele resultaten
neergezet dan de objectieven die werden vooropgesteld. Dit vertaalt
zich, naast een nieuwe verbetering van de productiviteit, in een nog
betere aanwending van de staatsdotaties. De netto dotatie per
reizigerskilometer daalde hierdoor in constante euro met 2,6% ten
opzichte van 2005. Op 5 jaar tijd, tussen 2001 en 2006 verminderde
deze dotatie, in constante euro, zelfs met 16%.
Dankzij deze goede resultaten leverde de NMBS-Groep het voorbije jaar
weer een sterke bijdrage in de strijd tegen het broeikasteffect en de
opwarming van het klimaat. De spoorwegen waren in 2006 vijf keer
zuiniger op vlak van CO -uitstoot dan de wegsector. Dit is een
verbetering van 20% op 5 jaar. Daarnaast engageerde de NMBS-Groep zich
om de energie-efficiëntie van de gebouwen en ateliers met 7,5% te doen
stijgen tegen 2012.
NMBS realiseert positief EBITDA in 2006
Alle operationele onderdelen verbeteren resultaat
NMBS sluit boekjaar 2006 af met een positieve operationele cashflow
(EBITDA) van
3,5 miljoen euro: een verbetering met liefst 107% tegenover het
business plan. Ook het netto resultaat volgt deze positieve tendens en
verbetert met 45% tot -67,7 miljoen euro. De drie operationele takken
binnenlands en internationaal reizigersverkeer en vrachtvervoer van
NMBS zetten in 2006 hun groei voort.
In haar tweede boekjaar als zelfstandig operator knoopt NMBS aan met
de positieve evolutie die al in 2005 kon worden opgetekend. Het
globale netto bedrijfsresultaat komt uit op -67,7 miljoen euro, wat
ruimschoots boven de prognose van het business plan ligt. NMBS
evolueert met andere woorden significant beter dan verwacht.
Het EBITDA, de meest sprekende economische parameter, is zelfs
positief. De 3,5 miljoen euro operationele cashflow is het resultaat
van een positief EBITDA voor de reizigersactiviteiten; het EBITDA van
B-Cargo blijft negatief maar verbetert wel met ruim 2/3 ten opzichte
van 2005. Kortom: NMBS beheerst steeds beter de kosten en werkt
operationeel in ruime mate kostendekkend.
Het is al vele, vele jaren geleden dat NMBS in zijn operationele
activiteiten een positief resultaat optekende, stelt een tevreden
gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker.
Ook de operationele resultaten van NMBS zetten in 2006 de stijgende
lijn van voordien verder. De totale omzet van NMBS bedraagt 2.069
miljoen euro, en elk van de activiteiten genereert een hogere omzet
dan in 2005. Onderstaande tabel geeft de details:
2006 2005
verschil %
Reizigers Nationaal
omzet 522,6
484,2 7,9 % (miljoen euro)
(incl. subs. woon-werk)
vervoerd 187,5
177,6 5,6 % (miljoen reizigers)
productie 8521
8111,1 5,1 % (miljoen r-km)
Reizigers Internationaal
omzet 200,9
185,5 8,3 % (miljoen euro)
vervoerd 10
9,5 5,3
% (miljoen reizigers)
productie 1085,6
1039,2 4,5 % (miljoen r-km)
B-Cargo
omzet 385,4
333,6 15,5 % (miljoen euro)
vervoerd 59,4
58,4 1,7 % (miljoen ton)
productie 8442,2
7975,2 5,9 % (miljoen ton-km)
totale
omzet
2069,4 1897,2 9,1 %
(miljoen euro)
overheidsbijdrage
826,1 771,5 7,1
% (miljoen euro)
(excl. woon-werk)
Het EBT (courant resultaat) tenslotte beloopt -69,8 miljoen euro, 42%
beter dan in 2005. Ook dit resultaat wordt, ondanks de betere
resultaten van B-Cargo in 2006, in ruime mate bepaald door de
vrachtdivisie. Het is dan ook datzelfde B-Cargo dat voor de grootste
uitdaging staat.
Reizigers Nationaal
Reizigers Internationaal
B-Cargo Totaal
EBITDA
19,9
5
-21,4 3,5
EBT
-0,1
-9,5
-60,2 -69,8
Resultaat
0,6
-12,6
-55,8 -67,7
(segmentresultaten na toevoeging van resultaten van de algemene
diensten)
Om ook in 2007 en de jaren nadien te blijven groeien en tegelijk de
klanten een dienstverlening op niveau te kunnen aanbieden, investeerde
NMBS in 2006 voor bijna 261 miljoen euro. Bijna 80% daarvan ging naar
nieuw rollend materieel voor het reizigersverkeer: nieuwe M6
dubbeldeksrijtuigen (waarvan een aantal met stuurpost), nieuwe
locomotieven, moderniseringen van materieel i.f.v. het GEN,
aanpassingen van het hogesnelheidsmaterieel.
NMBS legt ook in haar tweede jaar bijzonder goede financiële en
operationele resultaten voor. De ambitie om break-even te halen op 31
december 2008 blijft dus gelden, maar uiteraard wordt deze financiële
doelstelling gekoppeld aan de prioriteiten op kwalitatief vlak:
voldoende zitplaatsen in de spits, stipte en nette treinen en
natuurlijk de veiligheid.
Infrabel investeert 902 miljoen euro in de mobiliteit
Tijdens haar tweede jaar als onafhankelijke beheerder van de
spoorinfrastructuur, heeft Infrabel haar inspanningen onophoudelijk
verder gezet voor de verdere verbetering van de kwaliteit en
veiligheid van haar netwerk.
De permanente modernisering van het spoorwegnet wordt stapsgewijs en
volgens een vast ritme verder gezet. Deze modernisering bestaat onder
meer uit de vervanging van niet minder dan 61 km sporen, de
vernieuwing van 59 km ballast (steenslag), de vervanging van 150 km
dwarsliggers en 62 wissels, maar ook de bouw en/of renovatie van 18
bruggen
Maar Infrabel heeft het voorbije jaar ook vier nieuwe, belangrijke
spoorinfrastructuren ter beschikking gesteld van de operatoren: de
viaducten van Brussel-Zuid en Brussel-Noord, het derde en vierde spoor
tussen Brussel en Leuven en de boog van Leuven. Bovendien zijn een
aantal grote werven in een belangrijke fase aanbeland zowel voor het
GEN-project (de start van de werkzaamheden op de lijn Brussel
Ottignies in het Vlaams en Waals Gewest) als het HST-project
(testritten op de noordelijke tak van het hogesnelheidsnet met de
homologatie in het vooruitzicht).
In 2006 heeft Infrabel het plan BRIO met haar 22 strategische
prioriteiten gelanceerd. Een van de meest duidelijke voorbeelden van
deze prioriteiten is de centralisatie van de regionale
verkeersleidingen in het nieuwe Traffic Control in december van vorig
jaar. Zo garandeert Infrabel het efficiënte beheer van het
treinverkeer op het volledige Belgische spoorwegnet.
In het jaar 2006 heeft Infrabel in totaal 902 miljoen euro
geïnvesteerd, tegenover 927 miljoen euro in het jaar 2005.
Capaciteitsbehoud
234 miljoen
Capaciteitsuitbreiding
96 miljoen
GEN
66 miljoen
Onthaal in de stations
54 miljoen
HST
307 miljoen
Modernisering van de productiemiddelen
24 miljoen
Concentratie van de seinposten
68 miljoen
ETCS-systeem
15 miljoen
GSM-R
29 miljoen
Logistieke Centra Infrastructuur
9 miljoen
In 2006 zijn de onderhandelingen afgerond die begin 2007 hebben geleid
tot het ontstaan van het Europees Economisch Samenwerkingsverband
(EESV) voor de ontwikkeling van de goederencorridor C tussen Antwerpen
Basel en Antwerpen Lyon. Dankzij dit EESV tussen Infrabel, Réseau
Ferré de France en de Luxemburgse spoorwegen, kan de positie van de
infrastructuurbeheerders ten opzichte van de operatoren aanzienlijk
worden versterkt op Europees vlak. Er wordt één aanspreekpunt voor de
klanten op deze strategische as opgericht.
Dergelijke context bevordert de onafhankelijkheid van de
infrastructuurbeheerders en heeft er mee toe geleid dat een aantal
nieuwe klanten op het netwerk van Infrabel rijden. Na de NMBS, DLC en
SNCF hebben Rail4Chem, Trainsport en ERS het klantenbestand van
Infrabel verrijkt. Dat klantenbestand zou tegen eind 2007 een tiental
spoorwegoperatoren moeten tellen.
Voor de kwaliteit, een van dé prioriteiten van Infrabel, is een
meerjarenplan met 52 maatregelen gelanceerd om de stiptheid verder te
ondersteunen. Infrabel besteedt hierbij ook speciale aandacht aan de
communicatie naar de reizigers.
Op financieel gebied heeft Infrabel een operationeel resultaat
(EBITDA) gerealiseerd van 58 miljoen euro, tegenover 62 miljoen euro
in 2005, en een globaal resultaat (EBT) van 40 miljoen euro, tegenover
49 miljoen euro in het jaar 2005. Deze cijfers geven blijk van de
gezonde en stabiele financiële situatie van Infrabel. Voor het jaar
2007 wordt eveneens een situatie in evenwicht beoogd.
2007 kondigt zich trouwens aan als een historisch en strategisch jaar
waarbij de lopende projecten worden voortgezet, zowel voor de
klassieke infrastructuur als voor de HSL of het GEN. Het jaar 2007
heeft heel wat in petto: de ingebruikneming van de Antwerpse
noord-zuidverbinding, de terbeschikkingstelling van de HSL tussen
Antwerpen en de Nederlandse grens aan de operatoren, de voortzetting
van de GEN-werkzaamheden op de lijn 161 tussen Brussel en Ottignies,
maar ook de start van de werkzaamheden op lijn 124 tussen Waterloo en
Eigenbrakel. Een andere belangrijke werf in 2007 omvat de eerste
moderniseringswerken van de as Brussel Luxemburg.
Voor wat de veiligheid betreft, wordt dit jaar (2007) gekenmerkt door
de eerste ontwikkelingsfase van het ETCS-systeem (European Train
Control System), een belangrijke schakel van het Europese
gemeenschappelijke systeem ERTMS (European Rail Traffic Management
System); de voortzetting van de beveiliging van de overwegen en de
centralisatie van de seinposten.
Infrabel probeert meer dan ooit de taak van Europees kruispunt te
vervullen, verklaart Luc Lallemand, gedelegeerd bestuurder van
Infrabel. Zo zal Infrabel in 2007 het enige Europese spoornetwerk zijn
dat zijn hogesnelheidsnet van grens tot grens volledig heeft voltooid.
We spelen ook de hoofdrol in de uitbouw van de spoorwegcorridors en de
implementatie van het interoperabele signalisatiesysteem ETCS. Uit al
deze projecten, en ook uit heel wat andere initiatieven, komen de
prioriteiten veiligheid en kwaliteit van het Belgische spoorwegnet
sterk naar voren.
Op institutioneel gebied zal Infrabel in 2007 een nieuw
meerjaren-investeringsplan en een ondernemingsplan uitwerken. Infrabel
zal ook actief blijven deelnemen, bijgestaan door de partners van de
NMBS-Groep, aan de onderhandelingen voor een nieuw sociaal akkoord met
de representatieve personeelsorganisaties.
NMBS-Holding zorgt voor toekomstperspectieven
De moedermaatschappij van de Groep, de NMBS-Holding, ondersteunt de
groei van de Belgische spoorwegactiviteiten en staat garant voor het
financiële evenwicht van elk van de ondernemingen van de NMBS-Groep.
De ondersteunende en coördinerende rol van de NMBS-Holding kwam in
2006 onder meer tot uiting via een nieuwe kapitaalsverhoging met 185
miljoen van de NMBS.
De financiële resultaten van de NMBS-Holding vertonen een uitgesproken
verbetering van de operationele winst: deze stijgt van 42,6 miljoen in
2005 naar
72,6 miljoen in 2006.
Het voorbije jaar werd getekend door de volledige verkoop van ABX, wat
een beduidende beperking van de risicos voor de hele Groep inhoudt.
Begin augustus 2006 werd de definitieve verkoop van 100% van de
aandelen van ABX Logistics Worldwide aan de Britse investeringsgroep
3i afgesloten. Even later, in december 2006, werd een akkoord
ondertekend met GLS, een belangrijke speler op de Europese
transportmarkt, over de verkoop van de Belgische
distributie-activiteiten (ABX BELGIUM Distribution). Met de verkoop
van dit laatste onderdeel van de voormalige ABX-Groep kwam de
NMBS-Holding tegemoet aan het geheel van de verplichtingen die waren
opgelegd door de Europese Commissie. De impact van de scheiding van
ABX op het uitzonderlijk resultaat van de NMBS-Holding voor het jaar
2006 bedraagt -112 miljoen.
Als werkgever van het personeel van de Groep drijft de NMBS-Holding
haar rekruteringsinspanning verder op. In 2006 werden 1.281
medewerkers extern aangetrokken om het personeelsbestand van de
Belgische spoorwegen te versterken. Eind 2006 bedraagt het
personeelseffectief uitgedrukt in voltijds equivalenten zon 36.500
medewerkers. Onder meer als gevolg van de atypische leeftijdspiramide
van het spoorwegpersoneel wordt dit jaar gemikt op ongeveer 2.000
aanwervingen. Daarnaast blijft de productiviteit van het personeel van
de NMBS-Groep stijgen: die tekent een sprong voorwaarts op van 8,3% in
2006, wat neerkomt op 37% in de voorbije vijf jaar.
De NMBS-Holding investeerde in 2006 in totaal ca. 175 miljoen ( 105,7
miljoen in 2005). De modernisering van de stationsgebouwen (Antwerpen,
Luik, Charleroi, etc.) kwam hierbij op de eerste plaats. Ongeveer 39,6
miljoen werden besteed aan de bouw en de uitrusting van
parkeerplaatsen voor reizigers. Ook in de komende jaren zal die
financiële inspanning voor de verbetering van het reizigersonthaal
worden verdergezet.
Jannie Haek, Gedelegeerd Bestuurder NMBS-Holding: Het financieel
evenwicht voor 2008 is binnen handbereik. Dit is te danken aan de
groei van het aantal reizigers en een verhoogde productiviteit van het
personeel. Deze bedrijfsprestatie maakt de treinreiziger alweer bijna
3% goedkoper voor de Staat.
NMBS