Logopedie wil grotere rol in voorscholen


WOERDEN, 20070329 -- Logopedisten kunnen ouders en leidsters van peuterspeelzalen of kinderdagverblijven trainen bij het samenstellen van een stimulerend taalaanbod voor taalzwakke kinderen. De beroepsvereniging van logopedisten NVLF heeft dit in een brief aan de staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma en de programmaminister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet laten weten. De staatssecretaris heeft onlangs aangekondigd strenger te willen zijn door peuters met een taalachterstand naar een voorschools programma te sturen. De NVLF, waarbij 4.000 logopedisten zijn aangesloten, wil dat de bewindslieden de expertise van de logopedist inzetten bij het te lijf gaan van taalachterstanden.

Meer peuters moeten naar een voorschool wanneer een taaltoets bij hen een achterstand signaleert. De beroepsvereniging van logopedisten NVLF plaatst bij dit plan van staatssecretaris Dijksma een kanttekening. Het meetinstrument dat op de consultatiebureaus wordt ingezet, spoort de taalontwikkelingsachterstanden en stoornissen in het Nederlands op. Dit werkt alleen bij Nederlandstalige kinderen. Bij meertalige kinderen is het van belang om vast te stellen of er een achterstand in de moedertaal is. Is dat niet het geval, dan kan een meertalig kind prima functioneren zolang het aanbod van het Nederlands goed geregeld is. Helaas is de praktijk nog niet zover dat er een toets bestaat die achterstanden in de moedertaal van meertalige kinderen kan opsporen. Meetinstrumenten zullen eerst in meerdere talen ontwikkeld en genormeerd moeten worden.

Wanneer op het consultatiebureau een achterstand in taal wordt gesignaleerd, zullen zowel ouders als andere opvoeders rond het kind voor een actief taalaanbod moeten zorgen. De NVLF pleit ervoor dat logopedisten vaker ingeschakeld worden bij de vroeg- en voorschoolse educatie. Naast het trainen van leidsters van peuterspeelzalen of kinderdagverblijven kunnen logopedisten ouders advies geven over een actief en stimulerend taalaanbod. Dit helpt ouders om hun kind veel met taal, ongeacht welke, in aanraking te brengen. Meertalige ouders die naast hun moedertaal ook het Nederlands goed beheersen, kunnen hun kinderen in twee talen stimuleren. Het maakt voor de taalontwikkeling van het kind niet uit of het om het Nederlands gaat of een andere taal. Zolang de taalvaardigheden van het kind op een goede manier worden gestimuleerd, kunnen peuters meerdere talen tegelijk of na elkaar leren begrijpen en spreken. Kinderen die van jongs af in een taalstimulerende omgeving opgroeien, ontwikkelen immers een betere vaardigheid voor het aanleren van taal.

De NVLF heeft al in 2006 een website over de taalontwikkeling van kinderen gemaakt, www.kindentaal.nl. Deze website is onlangs uitgebreid met specifieke informatie over meertaligheid. Met deze website wil de NVLF vooral ouders en andere opvoeders van kinderen van 0-6 jaar ondersteunen met adviezen voor een goede taalontwikkeling.





Ingezonden persbericht