Provincie Utrecht

Utrecht maakt kwaliteitsafspraken

Provincie Utrecht maakt kwaliteitsafspraken

29-3-2007 -

De provincie Utrecht legt een aantal afspraken met haar klanten en zichzelf vast. Het gaat hierbij over de manier waarop de provincie omgaat met vragen en aanvragen per brief, mail of telefoon van bijvoorbeeld inwoners, organisaties en bedrijven. Als de provincie haar afspraken niet nakomt kunnen klanten klagen bij het provinciaal meldpunt. Het kwaliteitshandvest is in te zien op de provinciale website.

De provincie wil een kwalitatief hoogwaardige organisatie zijn met tevreden klanten en een efficiënte bedrijfsvoering. Ieder jaar stelt zij daarom een kwaliteitsprogramma op om de organisatie te ontwikkelen. Zij onderzoekt regelmatig de voortgang met een kwaliteitsmeting. Hieruit kwamen in 2006 aanbevelingen voor verbetering van de klantgerichtheid. Daarbij deed de Commissaris van de Koningin in het burgerverslag van 2005 al de aanbeveling om te gaan werken met een kwaliteitshandvest. De provincie hierop dit afsprakenkader.

Door vastlegging van afspraken met zichzelf -de medewerkers- en haar klanten -inwoners en organisaties- maakt zij zichtbaar wat er van haar verwacht mag worden en waarop zij mag worden afgerekend. Enerzijds gaat het om zaken die aan wettelijke termijnen zijn gebonden, anderzijds om de reactietermijn op brieven, mails en telefoontjes. Mocht de provincie niet volgens haar eigen afspraken handelen dan kan dit worden gemeld bij het provinciaal meldpunt voor klachten. In sommige gevallen legt de provincie zichzelf een boete op waarmee klagers een financiële tegemoetkoming krijgen.

Meer informatie: Peter Kelder, telefoon 030 258 3263