Ingezonden persbericht

P&I premies stijgen met 6,48 procent

Rotterdam, 29 maart 2007 - Ondanks het feit dat P&I clubs hun laagste premieverhogingen in zeven jaar bekendmaakten, vervloog de hoop op een flexibele verlenging omdat de clubs erin slaagden om 96 procent van hun doelstelling binnen te halen met de verlengingen voor 2007/2008. Volgens de vandaag door Aon gepubliceerde verlenging update was er blijkbaar bij de P&I clubs geen behoefte om de noodklok te luiden met premieverhogingen om te voldoen aan de toekomstige solvabiliteitseisen, maar op grond van de aanzienlijk hogere pool claims in 2006 hielden verzekeraars tijdens langdurige en zware verlengingsonderhandelingen voet bij stuk.

De belangrijkste punten van de verlenging voor 2007/2008 zijn:


- een algemene stijging van de marktpremie van 6,48 procent, in tegenstelling tot de aangekondigde doelstelling van 6,73 procent. Dit maakt wijzigingen van de voorwaarden en bepalingen mogelijk, wat vaak leidt naar een hoger eigen risico in ruil voor een lagere premie;
- alleen al voor de netto premie betekende een stijging van 4,48 procent een verlaging van 33 procent op de gewogen markteis van 6,73 procent. In vergelijking tot de 46 procent korting die vorig jaar werd gerealiseerd, lijkt het erop dat dit een voorbeeld is van de wijdverbreide starheid die tijdens de 2007 verlengingsronde werd waargenomen;
- hogere gezamenlijke claims in 2006, die na slechts negen maanden 182 miljoen USD kostten. Dit overschreed zelfs de 144 miljoen USD aan gezamenlijke claims voor het hele polisjaar van het 'rampjaar' 2004. Hierdoor veranderde een welwillende verzekeringsaanpak in een zeer strenge;
- door de op de valreep ingevoerde limiet op de passagiersaansprakelijkheid, steeg het herverzekeringstarief van de passagierssector met 70 procent;
- wijzigingen in het programma van de herverzekering groep, waaronder:
- een stijging van de individuele retentie (eigen behoud) van de clubs tot zeven miljoen USD
- een nieuw overloopdekking van één miljard USD, wat het totaal van de herverzekeringsbescherming op drie miljard USD bracht

"De verlenging van 2007 zal de geschiedenis ingaan als een moeizame bevalling, waarbij eigenaars en verzekeringsmakelaars de zaken keer op keer terugspeelden naar de verzekeraars die waren gebonden aan de verliezen," Stephen Hawke, executive director of Aon Marine en chairman van Aon PLF. "De hamvraag is in welke mate de verzekeringsdiscipline werd gehandhaafd. De onderhandelingen waren uiteindelijk zwaar omdat de verzekeraars voet bij stuk hielden en hun doel bereikten."

"Opmerkelijk was ook dat op de valreep een limiet op de passagiersaansprakelijkheid werd ingevoerd en de nietsvermoedende passagierssector werd gedwongen om een verhoging te betalen van 70 procent van hun herverzekeringspremie. We hebben uitgebreid gesproken over de oneerlijkheid hiervan en de late publicatie van de verhogingen van de herverzekeringen. Veel eigenaren in de passagierssector ontdekten, nadat ze hadden ingestemd met de voorwaarden voor verlenging met herverzekeringspremies, dat de bescheiden stijging waarmee ze hadden ingestemd in het niet viel bij de herverzekeringskosten."

Over Aon Nederland
Aon Nederland, toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen, draagt bij aan het realiseren van de ambities van zijn cliënten. In Nederland heeft Aon 13 vestigingen met 1.500 medewerkers. Het bedrijf maakt deel uit van Aon Corporation, Chicago, USA. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en telt ruim 43.000 medewerkers. Hiermee is Aon een van de grotere financiële dienstverleners ter wereld. Aon Corporation is gespecialiseerd in financiële en verzekeringsdienstverlening en staat genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE). Meer informatie: www.aon.nl.

Voor verdere pers- en achtergrondinformatie
Aon Nederland
Ulrika Lundgren
Press Officer
T: (010) 448 75 22
E: ulrika_lundgren@aon.nl Of:
Sterk Werk Communicatie
Sietse Pots
PR Coördinator
T: (010) 456 78 49
E: sietse.pots@sterkwerk.nl