VVD


29-3-2007

Binnenvaart van belang bij totstandkoming van allesomvattend transportbeleid

Jeanine Hennis-Plasschaert roept de Europese Commissie op om de binnenvaart als volwaardig partner te zien

Naar verwachting zal het vrachtvolume in het goederenvervoer de komende jaren een enorme vlucht nemen. Om die groei te kunnen accommoderen is het van belang alle transportmodaliteiten optimaal te benutten.

Anno 2007 is het een feit dat de Europese waterwegeninfrastructuur nog over een ruime capaciteitsreserve beschikt. Om van dit binnenvaartpotentieel zo veel mogelijk te profiteren, heeft de Europese Commissie begin 2006 een geïntegreerd Europees actieplan (NAIADES, Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe) voor de binnenvaart gelanceerd. Hieraan heeft het Europees Parlement inmiddels haar goedkeuring verleend.Vraag is echter of de Commissie ook over de brug komt met de nodige middelen om de implementatie van de voorgestelde maatregelen veilig te stellen.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Een mooi actieplan als NAIADES is natuurlijk een stap in de goede richting, maar zonder middelen heeft het uiteindelijk weinig om het lijf. Dat moeten we niet willen. We hebben al te veel dossiers onder de noemer ´veel geschreeuw maar weinig wol (zo zei de boer en schoor zijn varken)´ ."

Hieronder vindt u de parlementaire vragen


1. Is de Commissie het met mij eens dat de binnenvaart een coherente Europese benadering verdient om op die wijze de verdere ontwikkeling van de binnenvaart goed te kunnen ondersteunen, waardoor de binnenvaart op haar beurt weer een cruciale bijdrage kan leveren aan een krachtig en allesomvattend Europees vervoersbeleid?


2. Is de Commissie het met mij eens dat voldoende financiële middelen ter beschikking moeten worden gesteld om de implementatie van de in het actieplan NAIADES voorgestelde maatregelen veilig te stellen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke middelen denkt de Commissie zich te kunnen beroepen?


3. Is de Commissie zich ervan bewust dat zij de bereidwilligheid en commitment vanuit de branche, om snel tot actie over te gaan, kan maken of breken? Zo ja, kan de Commissie aangeven waaruit dit blijkt?


4. Is de Commissie, in dit kader, bereid om spoedig (en ieder geval nog dit jaar) met het eerder genoemde voorstel voor een innovatiefonds te komen? Zo ja, wanneer precies, om welke middelen gaat het dan en wat is de verdeelsleutel? Zo nee, waarom niet?