Tussentijdse waarschuwing van Onderzoeksraad voor Veiligheid
29.03.2007 / 16:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Raad v d transportveiligheid
Raad v d transportveiligheid
Automatisch opblaasbare reddingsvlotten van Super Puma helikopter functioneerden niet
De Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van
Vollenhoven, heeft tijdens het onderzoek van de noodlanding op de Noordzee van een
Eurocopter Super Puma L2 search and rescue helikopter, geconstateerd dat de mechanismen
die de reddingsvlotten van de helikopter automatisch moeten ontplooien niet konden
functioneren. Het ongeval met de (Franse) Eurocopter helikopter van het type AS 332L2,
met 17 inzittenden, vond plaats tijdens een evacuatie van een booreiland op de Noordzee
rond middernacht op 21 november 2006.
Het onderzoek is nog in volle gang. Nu al is vastgesteld dat er tekortkomingen zijn in het
ontwerp én de onderhoudsprocedures van de betreffende activeringssystemen. Omdat
het goed functioneren van reddingssystemen van vitaal belang kan zijn, acht de Raad het
noodzakelijk hierover een tussentijdse waarschuwing uit te brengen.
De waarschuwing van de Raad is gericht aan de instantie die verantwoordelijk is voor de
certificering van deze door Eurocopter in Frankrijk gebouwde helikopters. Dat is de
European Aviation Safety Agency (EASA) in Keulen, een agentschap van de Europese Unie.
De Raad vraagt de EASA de volgende maatregelen te treffen:
- Operators van het type Eurocopter AS 332L2 helikopters binnen twee maanden na uitgave
van deze waarschuwing alle activeringsmechanismen van reddingsvlotten op de juiste
werking te laten controleren.
- Eurocopter het ontwerp van de betreffende systemen te laten verbeteren zodat een juiste
ontplooiing van de reddingsvlotten gewaarborgd is.
- Eurocopter de noodzakelijke verbeteringen te laten aanbrengen in de onderhoudsprocedures
voor de activeringssystemen.
De Raad heeft naast de EASA, de betrokkenen en (wereldwijd) belanghebbenden van deze
bevindingen op de hoogte gesteld en een tussenbericht op zijn website geplaatst.
Het onderzoek van de Raad naar de oorzaken en achtergronden van het ongeval op 21 november
2006, waarbij overigens geen slachtoffers vielen, wordt naar verwachting in het najaar van
2007 afgerond.