Tussentijdse waarschuwing van Onderzoeksraad voor Veiligheid

29.03.2007 / 16:34 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Raad v d transportveiligheid

Raad v d transportveiligheid

Automatisch opblaasbare reddingsvlotten van Super Puma helikopter functioneerden niet

De Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van prof. mr. Pieter van Vollenhoven, heeft tijdens het onderzoek van de noodlanding op de Noordzee van een Eurocopter Super Puma L2 search and rescue helikopter, geconstateerd dat de mechanismen die de reddingsvlotten van de helikopter automatisch moeten ontplooien niet konden functioneren. Het ongeval met de (Franse) Eurocopter helikopter van het type AS 332L2, met 17 inzittenden, vond plaats tijdens een evacuatie van een booreiland op de Noordzee rond middernacht op 21 november 2006.
Het onderzoek is nog in volle gang. Nu al is vastgesteld dat er tekortkomingen zijn in het ontwerp én de onderhoudsprocedures van de betreffende activeringssystemen. Omdat het goed functioneren van reddingssystemen van vitaal belang kan zijn, acht de Raad het noodzakelijk hierover een tussentijdse waarschuwing uit te brengen.

De waarschuwing van de Raad is gericht aan de instantie die verantwoordelijk is voor de certificering van deze door Eurocopter in Frankrijk gebouwde helikopters. Dat is de European Aviation Safety Agency (EASA) in Keulen, een agentschap van de Europese Unie.

De Raad vraagt de EASA de volgende maatregelen te treffen:
- Operators van het type Eurocopter AS 332L2 helikopters binnen twee maanden na uitgave van deze waarschuwing alle activeringsmechanismen van reddingsvlotten op de juiste werking te laten controleren.

- Eurocopter het ontwerp van de betreffende systemen te laten verbeteren zodat een juiste ontplooiing van de reddingsvlotten gewaarborgd is.

- Eurocopter de noodzakelijke verbeteringen te laten aanbrengen in de onderhoudsprocedures voor de activeringssystemen.

De Raad heeft naast de EASA, de betrokkenen en (wereldwijd) belanghebbenden van deze bevindingen op de hoogte gesteld en een tussenbericht op zijn website geplaatst. Het onderzoek van de Raad naar de oorzaken en achtergronden van het ongeval op 21 november 2006, waarbij overigens geen slachtoffers vielen, wordt naar verwachting in het najaar van 2007 afgerond.