Digitale Gemeente Houten

Schonere lucht door keuze voor hybride bussen in openbaar vervoer utrecht

donderdag 29 maart 2007 - Bron: BRU

Het Bestuur Regio Utrecht gaat inzetten op hybride bussen, te beginnen in het Utrechtse stadsvervoer. De hybride bus moet in de plaats komen van 83 GVU-bussen. Het gaat om een serie bussen die niet voldoet aan de strenge Euro 5-norm die de regio zich in 2010 heeft gesteld voor al het stads- en streekvervoer. De hybride bus rijdt zoveel mogelijk op elektriciteit en maar een deel op brandstof. Dat geeft een lager energiegebruik, beduidend minder uitlaatgassen en minder stank- en geluidsoverlast voor de directe omgeving. Hybride bussen zijn nieuw voor Nederland.

Met schonere bussen in het openbaar vervoer wil de stadsregio, als opdrachtgever van OV, een aanzienlijke bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit. Die bijdrage is in de stad Utrecht extra noodzakelijk in verband met de uitvoering van een aantal grote projecten waaronder het nieuwe stationsgebied Utrecht met de OV-terminal. Bij de aanpak van de problemen met de luchtkwaliteit in de stad trekken Bestuur Regio Utrecht en gemeente Utrecht samen op.

Het Bestuur Regio Utrecht heeft de diverse mogelijkheden grondig laten doorrekenen. Daaruit blijkt dat hybride bussen de toekomst hebben in de Utrechtse regio, zowel uit milieuoogpunt als financieel gezien. Ten opzichte van de bussen die vervangen worden, zouden de hybride bussen 70% minder uitstoot van stikstofdioxide moeten kunnen geven, 50% minder koolstofdioxide en 35% minder fijn stof. Dit dankzij een beduidend lager brandstofgebruik.

Doorberekend is ook de financiële haalbaarheid, aangezien het gaat om vervanging van relatief nieuwe bussen. De investering verdient zich op termijn ruimschoots terug door het veel lagere brandstofgebruik. Bij de aanschaf van hybride bussen gaat het BRU na doorberekening uit van een investering van 9.3 miljoen euro. Voor (mede)financiering wordt een beroep op het Rijk gedaan. Het BRU heeft inmiddels busvervoerder GVU gevraagd om met een voorstel te komen ter realisering van het plan.

De beoogde maatregelen maken deel uit van het Regiobod dat Bestuur Regio Utrecht, provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht en Amersfoort eind 2005 hebben gedaan aan de toenmalig staatssecretaris van Milieu om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het Bestuur Regio Utrecht nam het voortouw voor schonere bussen. Door de vervanging van 83 GVU-bussen die zijn aangeschaft in de jaren 2002 tot 2005 kan de stadsregio straks volledig voldoen aan de zogenaamde Euro 5-normen die de regio per 2010 aan zichzelf heeft gesteld. Ook de andere bussen die per 2010 in de regio rijden, moeten dan aan die normen voldoen. Bij de uitgifte van de openbaarvervoerconcessies in 2009 zal dat een van de harde eisen zijn die BRU aan vervoerders gaat stellen.

Hybride technologie
Hybride bussen combineren aandrijving door middel van een elektromotor (met energieopslag in batterijen) met aandrijving door een verbrandingsmotor die de batterijen oplaadt. Ook de remenergie die vrij komt uit de elektromotoren, draagt hieraan bij. Veel stoppen bespaart dus energie. Vandaar dat de hybride bussen vooral voordelen hebben bij het rijden in stedelijke gebieden, met relatief veel haltes. Na de laatste rit kunnen de batterijen verder worden opgeladen door de bus aan te sluiten op het elektriciteitsnet.

De verbrandingsmotor kan veel kleiner zijn dan in niet-hybride bussen, gezien de beperkte functie. De motor draait bovendien op een constant toerental wat minder brandstof verbruikt, de schadelijke uitstoot verminderd en een flinke geluidsreductie teweeg brengt. Hybride technologie is niet afhankelijk van het soort brandstof. Rijden op elektriciteit kan gecombineerd met een motor die rijdt op (bio)diesel, aardgas of ethanol. Voordeel daarvan is dat verschillen in prijzen en uitstoot van gassen kunnen meewegen bij het kiezen van de brandstof. Verder is bijzonder dat bij inzet van hybride bussen ook de uitstoot van koolstofdioxide wordt teruggebracht, dankzij het veel lagere brandstofverbruik. Bij gebruik van diesel of aardgas zonder hybride technologie is hiervan geen sprake.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2007 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).