AutoRai

Citroën pakt uit tijdens AutoRAI 2007

(2/27/2007)
Van donderdag 29 maart t/m maandag 9 april zal Citroën op de AutoRai flink uitpakken; naast de recent geïntroduceerde Citroën C4 Picasso zal de Citroën C-Crosser zijn Nederlandse première beleven. Deze SUV beleefde onlangs de wereldpremière tijdens de Salon van Genève en is nu al te bewonderen op Nederlandse bodem.

Verder is er uiteraard ruimschoots aandacht voor de rest van het uitgebreide gamma van het Franse automerk; van de zuinige Citroën C1 tot de limousine C6, ze staan allemaal op stand 01.004 in de Europahal.

CITROÃN C-CROSSER: EEN INNOVATIEVE CROSS-OVER

Vanaf de zomer van 2007 breidt Citroën haar modellengamma uit met haar allereerste SUV; de Citroën C-Crosser. De C-Crosser slaat een brug tussen de conventionele personenautoâs en de robuuste 4x4 autoâs met superieure eigenschappen op het gebied van prestaties, ruimte en comfort. Met zijn vloeiende lijnen en elegante proporties (4,64 m lang, 1,81 m breed en 1,73 m hoog), inclusief de dakrails combineert de zevenzits C-Crosser een sportief uiterlijk met een royaal interieur dat tegemoet komt aan de meest uiteenlopende wensen en behoeften.

Aandrijving
Bij zijn introductie is de C-Crosser leverbaar met een nieuwe 2.2 HDi dieselmotor die via een handgeschakelde versnellingsbak een vermogen van 156 DIN pk (115 EEC kW) overbrengt. De efficiënte en schone dieselmotor is standaard voorzien van een roetfilter en is ook geschikt voor gebruik van 30% biobrandstof (Diester). Met een koppel van 380 Nm ligt het accent voor de dieselmotor op rijplezier en flexibiliteit.

De C-Crosser biedt bestuurders de keuze tussen drie instellingen, afhankelijk van rijomstandigheden en de eigen rijstijl: vierwielaandrijving, tweewielaandrijving en een lock-instelling voor situaties waarin de wielen weinig grip hebben.

Praktisch en functioneel
Het interieur van de Citroën C-Crosser is eenvoudig in te delen en laat gebruikers toe het interieur af te stemmen op hun wensen. De auto biedt plaats aan maximaal zeven personen als de derde zitrij, met twee zitplaatsen, uitgeklapt is. Desgewenst kan deze volledig onder de vloer opgeborgen worden. De tweede zitrij is over een lengte van 80 mm verschuifbaar en kan elektrisch worden neergeklapt.

Handig is dat de achterklep van de C-Crosser in twee delen open gaat. Het onderste gedeelte is berekend op een belasting van maximaal 200 kilo, waardoor het inladen van grote en zware voorwerpen makkelijker is. Tevens kan de achterklep dienen als praktisch zitje.

Voor de bestuurder en de passagiers zijn er 22 verschillende opbergruimtes om allerlei voorwerpen op te bergen.

CITROÃN C4 PICASSO: DE NIEUWE VIJFZITS

Na de succesvolle introductie van de 7-zits Citroën Grand C4 Picasso voegt Citroën een nieuw 5-zits model aan het MPV-segment toe; de Citroën C4 Picasso.

De Citroën C4 Picasso 5-zits springt met zijn even dynamische als aantrekkelijke styling direct in het oog. Het assertieve uiterlijk straalt puur rijplezier uit en legt de nadruk op de voordelen van het MPV-concept, zoals een royaal interieur, een grote laadruimte en een hoge zitpositie voor de bestuurder. Deze nieuwe MPV is 4,47 meter lang, 1,83 meter breed en 1,66 meter hoog â 12 centimeter korter dan de Grand C4 Picasso â maar biedt dankzij een intelligente indeling toch een toonaangevende interieurruimte. De ruimtevisie van Citroën krijgt met de C4 Picasso een passend vervolg; een uitstekend zicht rondom en een gebruiksvriendelijk en moduleerbaar interieur dat uitblinkt in overzichtelijkheid en uitzonderlijk comfortniveau.

Dat de passagiers in de C4 Picasso kunnen beschikken over een indrukwekkend ruim interieur, heeft geen negatieve gevolgen voor het laadvolume (het grootste in dit segment). Het minimale laadvolume onder het afdekscherm bedraagt 500 liter, met de tweede zitrij op de achterste stand. Met alle zitplaatsen weggeklapt neemt het laadvolume toe tot 1.734 liter. De bagageruimte kan voorzien worden van de Modubox, waarmee de bagageruimte verdeeld kan worden in segmenten, en waarmee voorwerpen buiten de auto vervoerd kunnen worden.

De ruimte voorin van de C4 Picasso is zeer ergonomisch ingedeeld. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

* Bediening van transmissie op het stuurwiel (EB6V of automaat);
* Stuurwiel met vaste kern;

Bediening airconditioning aan weerszijden van het dashboard.

Gamma & uitrusting
Zowel de Citroën C4 Picasso als de Citroën Grand C4 Picasso zijn leverbaar met vier krachtige motoren die een gunstig brandstofverbruik combineren met respect voor het milieu:

* Twee benzinemotoren; de 125 pk sterke 1.8i 16V krachtbron, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, alsmede de 2.0i 16V krachtbron, gecombineerd met elektronisch bediende zesversnellingsbak (EB6V) of een viertraps automaat.
* Twee dieselmotoren; beiden standaard voorzien van een roetfilter. De 1.6 HDiF met 110 pk wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak of de EB6V. De 2.0 138 pk HDiF wordt naar keuze gecombineerd met dezelfde elektronische transmissie of met een zestraps automaat.

De C4 Picasso biedt eigenaren de keuze uit voor dit segment bijzondere standaardvoorzieningen en opties, zonder uitzondering gericht op een aangenamer en veiliger rijgedrag, en volledige gemoedsrust achter het stuur.

Tot de standaarduitrusting behoren onder andere cruise control met snelheidsbegrenzer, een automatische elektronische parkeerrem en een Hill Start Assist functie, waarmee de bestuurder op een helling gemakkelijk kan wegrijden zonder de handrem te hoeven gebruiken.

Optioneel zijn onder andere parkeersensoren voor en achter, alsmede een parkeerplaatsassistent, het Lane Departure Warning System (LDWS) en een NaviDrive systeem dat met behulp van een 7 inch groot breedbeeldscherm een gsm-telefoon, een audiosysteem en een GPS navigatiesysteem combineert.

De C4 Picasso is leverbaar in twaalf carrosseriekleuren, zoals de nieuwe kleuren Show Rouge, Icare, Burlat en Anodise. De lichte kleur Blue Tivoli is exclusief bestemd voor de C4 Picasso.

Veiligheid
De Grand C4 Picasso, die ten aanzien van inzittendenbescherming een nieuwe norm vestigt in zijn segment, heeft een vijfsterren beoordeling van Euro NCAP behaald, mede door de aanwezigheid van standaard zeven airbags en een innovatieve constructie die maximale absorptie van de botsenergie levert bij een frontale aanrijding.

Citroën besteedt uiteraard veel aandacht aan de veiligheid van kinderen. De nieuwe C4 Picasso beschikt dan ook standaard over vier zitplaatsen met Isofix bevestigingspunten. Ook standaard is een visueel en akoestisch waarschuwingssignaal voor de vijf veiligheidsgordels.

Dankzij de automatische portiervergrendeling en de mogelijkheden hiervan, zoals een modus voor selectieve opening van de portieren en de automatische vergrendeling die na 30 seconden actief is wanneer de auto is ontgrendeld, is de C4 Picasso ook uitstekend beschermd tegen diefstal en inbraak.

De Citroën C4 Picasso is leverbaar vanaf ⬠24.990,-.

De Citroën Grand C4 Picasso is leverbaar vanaf ⬠25.990,-.

CITROÃN C6: EEN LIMOUSINE PUR SANG

Het topmodel van Citroën treedt in de voetsporen van de grote legendarische modellen met een uitgesproken design. De vloeiende belijning en tal van vernuftige innovaties laten zien dat Citroën een rijke traditie heeft op dit gebied. Tegelijkertijd stelt de C6 met zijn uitzonderlijk hoge uitrustingsniveau een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid en comfort.

Een luxe berline met opmerkelijke dynamiek
Met zijn combinatie van een verfijnd nieuw onderstel en een hoogwaardig hydropneumatisch veersysteem vangt de C6 oneffenheden in het wegdek moeiteloos op en ontstaat een unieke balans tussen comfort, wegligging en rijplezier. De Citroën C6 levert uitstekende prestaties dankzij een comfortabele 2.2 HDiF dieselmotor (173 pk), een krachtige 2.7 HDiF dieselmotor (208 pk) of een soepele 3.0i V6 benzinemotor (215 pk).

Tot de rijke standaarduitrusting behoren onder andere xenonverlichting, 17â lichtmetalen wielen, cruise control met snelheidsbegrenzer, een regensensor, een boordcomputer, negen airbags, elektrisch verwarmde, verstelbare en inklapbare buitenspiegels en elektrisch verstelbare voorstoelen. Bovenop de standaarduitrusting kan er onder andere gekozen worden voor een Head-Up Display waarmee belangrijke informatie, zoals de snelheid, op de voorruit wordt geprojecteerd. Op deze manier kan de bestuurder ongestoord zich concentreren op de weg. Het Lane Departure Warning System (LDSW) is een andere optie om de veiligheid van de inzittenden te waarborgen. Wanneer de bestuurder onbedoeld de wegmarkeringen overschrijdt vibreert de stoel van de bestuurder ter waarschuwing.

De Citroën C6 laat zien dat styling en veiligheid in harmonie kunnen leven. Sinds de introductie van de C6, is het topmodel van Citroën verscheidene malen onderscheiden met prestigieuze prijzen, zoals:
* Best Interior Award 2006 (Internationaal Mobiel Festival Parijs)
* Top Gearâs Executive Car of the Year 2006
* ING Lease Car of the Year 2006

Daarnaast heeft de Citroën C6 vijf sterren behaald in de Euro NCAP test en als eerste auto ooit, vier sterren voor voetgangersveiligheid. Dit is mede te danken aan de actieve motorkap waar de Citroën C6 over beschikt. Alweer een duidelijk teken van innovatie dat Citroën siert.

De Citroën C6 is leverbaar vanaf ⬠53.200,-

CITROÃN C5: EEN âGRANDE ROUTIÃREâ

De Citroën C5 onderscheidt zich door zijn uitgesproken design, en combineert dit met het ruimste interieur in zijn klasse. De Citroën C5 Break voegt hier een uitzonderlijk grote bagageruimte aan toe. Bovendien is het een zeer veilige auto; de Citroën C5 heeft vijf EuroNCAP sterren. De Citroën C5 is uit te rusten met technologische hoogstandjes, zoals parkeersensoren voor en achter, meedraaiende xenon koplampen en Lane Departure Warning System. De C5 is leverbaar met drie benzinemotoren (1.8i, een 2.0i en 3.0i V6) en drie dieselmotoren (1.6 HDiF, 1.8 HDiF en een 2.2 HDiF).

De C5 Berline is leverbaar vanaf ⬠25.990,- en de C5 Break vanaf ⬠26.990,-.

CITROÃN C4: STIJLVOLLE MIDDENKLASSER

De middenklasse van Citroën wordt vertegenwoordigd door de Citroën C4 Berline en de Citroën C4 Coupé. Beide modellen hebben een geheel eigen, karakteristiek design; waar de rondere, vloeiendere lijnen de C4 Berline typeren, straalt de C4 Coupé sportiviteit uit dankzij de scherpe contouren. In het interieur valt het ergonomische stuurwiel met vaste kern op.

Het design van beide varianten is niet onopgemerkt gebleven getuige de verscheidene prijzen die de C4 heeft mogen ontvangen, zoals:
* World Car Design of the Year 2006 (New York International Auto Show)

* Auto van het Jaar 2006 (Groot-Brittannië, Chili en Bulgarije)
* Design Champion 2006 (Australië)

Met ingang vanaf 1 maart wordt de 1.6 HDi motor van de C4 opgevolgd door de 1.6 HDiF motor. Hierdoor is het gehele dieselgamma van de C4 voorzien een FAP-roetfilter, wat uniek is binnen het segment! Het energielabel van deze nieuwe motor is ongewijzigd (label B).

De Citroën C4 is leverbaar vanaf ⬠19.340,-.

CITROÃN BERLINGO: VEELZIJDIGHEID

De Citroën Berlingo Cinqspace/Multispace kan voor allerlei doelen ingezet worden en biedt een enorme hoeveelheid aan ruimte. Met zijn hoge voorkomen heeft de Berlingo alle ruimte voor vijf personen en hun bagage. Door de achterbank om te klappen ontstaat een ruimte van 2.800 liter. De Berlingo is verkrijgbaar in drie niveauâs; Cinqspace, Cinqspace Club en Multispace. De Berlingo Multispace is leverbaar met een 1.4i benzinemotor, een 1.6HDi dieselmotor en zelfs een aardgasmotor.

De Citroën Berlingo Cinqspace/Multispace is leverbaar vanaf ⬠15.395,

CITROÃN XSARA PICASSO

Citroën heeft met de Citroën Xsara Picasso een prominente vertegenwoordiger in het compacte MPV segment. De Xsara Picasso biedt, dankzij de hoogte en efficiënte indeling van ruimte, plaats aan vijf personen die elk hun eigen zithouding kunnen bepalen.

Vanaf maart 2007 kent de Citroën Xsara Picasso twee nieuwe uitvoeringen: de Citroën Xsara Picasso Prestige en de Xsara Picasso Image. De Image-uitvoering is o.a. uitgerust met parkeersensoren achter, automatische inschakeling van de verlichting, regensensor en elektrisch bedienbare ramen achter.

De Xsara Picasso kan, afhankelijk van de uitvoering, door een 1.6 16V 110pk benzinemotor, een 1.6 HDi 92pk dieselmotor of een 1.6 HDiF 110pk dieselmotor aangedreven worden.

De Citroën Xsara Picasso is leverbaar vanaf ⬠22.425,-.

CITROÃN C1, C2 EN C3: HET COMPACTE SEGMENT

In het compacte segment is Citroën goed vertegenwoordigd met de Citroën C1, de C2 en C3.

Met zijn vrolijke en aantrekkelijke styling is de Citroën C1 een lust voor het oog. De compacte afmetingen en de prijs in combinatie met een complete uitrusting, waaronder CSC (Cornering Stability Control) maken de C1 tot het aantrekkelijke instapmodel van Citroën.

De C1 beschikt over een pittige 1.0i benzinemotor. Er kan gekozen worden tussen een handgeschakelde versnellingsbak of de Sensodrive die het rijden nog vloeiender en zuiniger laat verlopen. Met energielabel A behoort deze auto tot de zuinigste en schoonste in de markt.

De Citroën C1 is leverbaar vanaf ⬠8.490,-

De Citroën C2 valt op met zijn krachtige, dynamische styling en rijke standaarduitrusting. Hiertoe behoren onder andere ABS met remkrachtverdeling en rem-assistent met variabele stuurbekrachtiging, een boordcomputer en een dubbele achterklep. Daarnaast is er een variëteit aan motoren waarvan de 1.6i VTS een vermogen heeft van 125 pk. Net als in de Citroën C1, is het ook mogelijk om de Citroën C2 te voorzien van een Sensodrive-schakelsysteem.

De Citroën C2 is leverbaar vanaf ⬠11.940,-.

Met zijn royale rondingen en een innemend uiterlijk is de Citroën C3 een opvallende verschijning. De C3 is prima geschikt voor in de stad, vanwege zijn compacte vormen. Daarnaast is de C3 ook een ideale reisauto die voldoende plaats aan het hele gezin, maar ook diverse opbergvakken bevat en riante bagageruimte biedt. De Citroën C3 is een veelzijdige auto, net als de Citroën C3 Pluriël en de robuuste C3 XTR.

De Citroen C3 kan worden uitgerust met het Stop & Start-systeem om zuiniger en milieuvriendelijker auto te kunnen rijden.

De Citroën C3 is leverbaar vanaf ⬠13.190,-.