Groen!
Brussel, 25 maart 2007
Groen Links en Groen! vragen aan Nederlandse premier en Vlaamse
minister president om samen werk te maken van een slimme
kilometerheffing
Morgen maandag ontmoet minister-president Yves Leterme de Nederlandse
premier Balkenende in Den Haag. De groene partijen van Vlaanderen en
Nederland roepen naar aanleiding van deze officiële ontmoeting de
beide regeringsleiders om ook overleg te plegen over de gezamenlijke
invoering van een slimme kilometerheffing. Met name een heffing per
kilometer gedifferentieerd naar tijd, plaats en milieukenmerken die
in de plaats komt van bestaande verkeersbelastingen.
Het plan voor de éénzijdige invoering van een wegenvignet door
Vlaanderen werd in Nederland op groot protest onthaald. Ook de Vlaamse
Groenen hebben altijd grote vragen gehad bij de invoering van dit
wegenvignet. Omdat zo een vignet in wezen niets oplost. Het is geen
sturend instrument. Het vignet zal niet zorgen voor minder verkeer of
voor minder vervuilende autos of vrachtwagens.
Als de Nederlandse en de Vlaamse Regering hun respectieve de
Kyoto-doelstellingen willen halen, dan is de vervanging van de
bestaande verkeersbelastingen door een meer ontradende ecologische
heffing, in feite een noodzaak. Vlaanderen zou er dus goed aan doen
mee te stappen in de plannen van het Nederlandse kabinet om gefaseerd
een slimme kilometerheffing in te voeren.
Het beste zou zijn dat alle Benelux-regeringen samen zouden beslissen
om in stappen zon slimme kilometerheffing in te voeren.
Voor Groen! en Groen Links is dit veel logischer en simpeler dan nu te
beginnen marchanderen tussen Vlaanderen en Nederland : als
Nederlanders een vrijstelling krijgen voor het vignet, moeten
Vlamingen minder kilometerheffing betalen, enzovoort
Waarom het niet simpel houden? Eén systeem, in alle Benelux-landen en
straks misschien in alle landen die vroeger meededen met het
Eurovignet voor vrachtwagens. De apparatuur bestaat al om een
kilometerheffing in te voeren die rekening houdt met tijd en plaats.
Zo zijn aparte tolheffingen niet meer nodig. Ook de milieuprestaties
van de wagen kunnen meteen verrekend worden. Idealiter zou deze
kilometerheffing moeten bijdragen aan de algemene klimaatdoelstelling
voor beide landen : een jaarlijkse vermindering van de CO2-uitstoot
door auto- en vrachtwagenverkeer met 2%.
Zou het niet mooi zijn als Nederland en Vlaanderen samen de voorlopers
zouden worden van een nieuw ecologisch mobiliteitsbeleid in Europa?
Groen! heeft al een resolutie in die zin neergelegd in het Vlaams
parlement. Daarover wordt nu dinsdag gestemd. Groen Links zal het
voorstel aankaarten in de Tweede Kamer.
Femke Halsema
Wijnand Duyvendak
Tweede Kamerleden Groen Links
Vera Dua
Eloi Glorieux
Vlaams parlementsleden Groen !