Provincie Flevoland



Proef : veiliger fietspad Zeewolderdijk

De provincie Flevoland is benieuwd naar de ervaringen van (brom)fietsers met de verkeersveiligheid op het fietspad op de Zeewolderdijk. Eind vorig jaar startte de provincie daar een proef met het aanbrengen van extra strepen op het fietspad en het plaatsen van een hekwerk tussen weg en fietspad. Extra strepen op het fietspad zouden (brom)fietsers moeten helpen meer op hun eigen helft te blijven rijden. Het hekwerk moet er voor zorgen dat fietsverkeer niet wordt verblind door de lichten van auto's. De provincie is nu benieuwd naar de mening van (brom)fietsers over deze proef.

Op www.flevoland.nl kan iedereen daarom tot eind mei zijn of haar mening geven over de proef met de extra markering op het fietspad en hekwerk op de Zeewolderdijk. Met de reacties zal de provincie samen met een aantal organisaties de proef evalueren en besluiten of deze maatregelen vaker moeten worden toegepast om de verkeersveiligheid op fietspaden te verbeteren.

In 2004 vond een ernstig verkeersongeval plaats op het fietspad langs de Zeewolderdijk. Twee scooters reden frontaal op elkaar in waarbij drie jonge mensen om het leven kwamen. Een werkgroep van het Vervoerberaad Flevoland heeft zich gebogen over mogelijke verbeteringen van de verkeersveiligheid op fietspaden. De werkgroep stelde voor om een proef te nemen om de veiligheid van het fietspad te verbeteren.

Veel fietspaden in Flevoland worden in twee richtingen bereden. De fietsers en bromfietsers moeten dus zo veel mogelijk rechts rijden om te voorkomen dat men een tegenligger raakt. Vooral op smalle fietspaden en bij duisternis neemt de kans toe dat een (brom)fietser in het midden van het fietspad gaat rijden. Een groep fietsers maakt in de praktijk vaak gebruik van de gehele breedte van het fietspad.

De werkgroep heeft eind vorig jaar daarom voorgesteld om extra strepen op het fietspad aan te brengen. Naast de bestaande onderbroken streep in het midden van het fietspad zijn op een gedeelte van fietspad langs de Zeewolderdijk ook strepen aan de zijkant van het fietspad aangebracht. (Brom)fietsers kunnen nu nog beter zien dat het fietspad in twee richtingen wordt gebruikt.

In Flevoland liggen de fietspaden dikwijls op maar enkele meters afstand van de weg voor het autoverkeer. Bij duisternis kunnen de lichten van auto's de (brom)fietser daarom verblinden. De gebruiker van het fietspad heeft dan moeite om op het fietspad te blijven rijden en tegelijkertijd rekening te houden met tegemoetkomende
(brom)fietsers. Fietspaden op een dijk liggen vaak iets lager dan de weg voor het autoverkeer. De kans op verblinding van
(brom)fietsverkeer is hier nog groter.

De werkgroep meent dat door het plaatsen van een hekwerk tussen de weg en het fietspad de verblinding veel minder zal zijn. Langs dit gedeelte van de Zeewolderdijk is daarom een hekwerk van gaas geplaatst. Het raster van het gaas zorgt er voor dat de lichten van auto's op enige afstand worden afgeschermd. Door het open raster blijft er wel voldoende zicht voor het autoverkeer op het Wolderwijd en is het fietsverkeer niet helemaal uit het zicht (sociale veiligheid).