Opstap enige effectieve vroegschoolse programma

23.03.2007 / 14:11 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Nederlands jeugdinstituut

Nederlands jeugdinstituut

Opstap: de resultaten

Enige vroegschoolse programma met aantoonbare langetermijneffecten

Utrecht, 23 maart 2007 - Kinderen van Turkse en Marokkaanse ouders hebben vaak aan het begin van de basisschool al een achterstand. Een achterstand die zij gedurende de basisschool niet meer inhalen. Een taaltoets voor peuters zou ze kunnen opsporen. Maar voor een succesvolle schoolcarrière is niet alleen een goede beheersing van het Nederlands belangrijk. Het gaat ook om stimulering en ondersteuning vanuit het gezin. Het vroegschoolse programma Opstap van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) helpt kinderen in de gezinssituatie. Vanmorgen zijn in Nieuwspoort de resultaten gepresenteerd van een langdurend onderzoek naar Opstap. Uit het onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat Opstap relevante langetermijneffecten laat zien. Het is daarmee het enige vroegschoolse programma met aantoonbare langetermijneffecten in Nederland. De vermindering in doublures blijft tot het einde van de basisschool behouden.

Kinderen van Turkse en Marokkaanse ouders zijn vaak moeilijk te bereiken voor preventie, ondersteuning en hulpverlening. Opstapcoördinatoren en contactmedewerkers slagen erin per jaar enkele duizenden Turkse en Marokkaanse gezinnen te motiveren om gedurende twee jaar deel te nemen aan een programma voor ontwikkelingsstimulering en opvoedingsondersteuning. Dit draagt ook nog eens bij aan de integratie van de gezinnen, zo bleek uit reacties tijdens de persbijeenkomst.

Positieve effecten
Opstap had aantoonbare positieve effecten op het schoolse functioneren van de kinderen bovenop het basisonderwijs. Voor de kinderen had het programma op korte termijn positieve effecten op testprestaties in de moedertaal en voorbereidend rekenen in het Nederlands en op leerkrachtbeoordelingen van inzet en Nederlandse taal. De groep wist daardoor beter door te stromen naar groep 3 en deze betere doorstroming bleef bestaan tot het einde van de basisschool. Opstapkinderen die bij aanvang van groep 1 minder of gelijk aan 85 scoren op intelligentietoetsen, profiteren het meest van Opstap. Uit het onderzoek blijkt verder dat Opstapkinderen met een grote groei in intelligentie beduidend (25%) minder doubleren dan controlekinderen met een vergelijkbare groei.

De resultaten van dit onderzoek benadrukken het belang van een ondersteunend gezinsklimaat. Opstap biedt die elementen die nodig zijn om meer succesvol te zijn op school: naast kennis ook motivatie en zelfvertrouwen bij het kind en ondersteuning thuis. De afgelopen jaren hebben veel gemeenten zich laten verleiden tot het schrappen van Opstap uit hun aanbod van voor- en vroegschoolse interventies. Op basis van de beschikbare effectiviteitsgegevens van dergelijke programma's is dit onterecht. Tweede Kamerleden mevrouw Hamer (PvdA), mevrouw Sterk (CDA) en de heer Abel (SP) hebben tijdens de persbijeenkomst de belofte gedaan om hier volgende week in de Kamer vragen over te stellen.

Opstap
Opstap is een tweejarig gezinsgericht stimuleringsprogramma voor kinderen van 4 tot 6 jaar en hun laagopgeleide ouders. Door middel van leesboekjes en werkbladen met speelse activiteiten worden kinderen spelenderwijs voorbereid op groep 3. Opstap stimuleert de ontwikkeling, bevordert een actieve leerhouding en ondersteunt de kwaliteit van de omgang (interactie) in het gezin. Ouders leren in huisbezoeken en groepsbijeenkomsten hun kinderen gerichter ondersteunen en stimuleren, verwerven opvoedingsvaardigheden en worden betrokken bij het onderwijs van hun kinderen.

Bestellen
Het rendement van Opstap in de basisschoolperiode. Een longitudinaal onderzoek naar effecten van een gezinsgericht stimuleringsprogramma bij Turkse en Marokkaanse gezinnen. Cathy van Tuijl en Renate Siebes. Te downloaden via www.stapprogramma.nl


Noot voor de redactie (