EVD

20.03.2007

Frankrijk: marktverkenning producten en diensten voor senioren
---

Wereldwijd ontstaat momenteel een grote groep senioren. Ook in Frankrijk slaat de vergrijzing toe. Van de 63 miljoen inwoners is 30 procent ouder dan 50 jaar en 20 procent ouder dan 60 jaar. In 2015 is eenderde van de bevolking ouder dan 60 jaar. In Nederland zijn veel producten en diensten voor senioren ontwikkeld, in Frankrijk duidelijk minder. Dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven om nieuwe producten en diensten op de Franse markt te introduceren. In Frankrijk gaan senioren relatief vroeg met pensioen. De senior van vandaag is dan ook actief, heeft voldoende financiële middelen en wil genieten van het leven. Ze gaan graag op stap, vaak op vakantie en geven veel geld uit aan onder meer huisinrichting, schoonheidsproducten en auto's. Franse senioren blijven relatief lang op zichzelf wonen. Naarmate senioren ouder worden, krijgt deze groep steeds meer behoefte aan ondersteunende producten en diensten. Voor aanpassingen in het huis zijn diverse subsidiemogelijkheden aanwezig. Dit geldt ook voor de aanschaf van producten zoals rollators, rolstoelen en driewielers.
De marktverkenning brengt de Franse markt voor producten en diensten voor senioren in kaart en laat zien waar de kansen liggen voor Nederlandse bedrijven. De focus ligt op de actieve senior en de kansen die er liggen op het gebied van wonen, huisinrichting, e-commerce, ontspanning, vakanties en producten om gezond en fit te blijven. Ook is specifiek gekeken naar producten die de mobiliteit van senioren verbeteren, zoals autos, rolstoelen, rollators en speciale stoelen, maar ook naar domoticaproducten (aanpassingen in en om het huis).

Deze marktverkenning is opgesteld door FrankrijkBelangen in opdracht van de EVD in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Parijs en NBSO Lille.
Zie ook:
Frankrijk: medische sector
Frankrijk: forse groei markt voor dienstverlening aan particulieren Frankrijk: toerisme, recreatie en horeca
Frankrijk: kansen op de markt voor thuiszorgproducten Frankrijk: producten en diensten voor senioren
Frankrijk: senioren kopen steeds meer op krediet Frankrijk: kansen voor startende ondernemers in de particuliere dienstverlening
Frankrijk: voedings- en genotmiddelen
Frankrijk: consumentengoederen en detailhandel
Documenten:
Seniorenmarkt - kansen voor Nederlandse bedrijven.pdf (1,899 kB)

---

Bron: EVD-marktrapport