Dienstenbond CNV

Nieuws

Werknemers AS Watson hekelen hoge werkdruk en slechte communicatie

23 maart 2007
Categorie: algemeen nieuws dibo, nieuws homepagina dibo

Door: w.breunesse

Hoge werkdruk en slechte communicatie spelen AS Watson nog steeds parten. De beloofde verbetering door de directie blijft uit. Dat is kort samengevat de uitkomst van een peiling die CNV Dienstenbond heeft gehouden onder het personeel van het

concern, bekend van de winkels Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en ICI Paris. De peiling is georganiseerd als tegenhanger voor het medewerkertevredenheidsonderzoek dat de directie heeft uitgevoerd onder het personeel. Dit op verzoek van de leden van CNV Dienstenbond. De peiling werd gepubliceerd op internet en er deden zon 250 medewerkers aan mee.

De uitkomsten komen helemaal overeen met het beeld dat ik via het personeel van het concern heb. Jammer en triest dat de directie op de pijnpunten communicatie en werkdruk nog weinig stappen voorwaarts heeft gemaakt. De medewerkers houden de directie onverbloemd een spiegel voor. Het personeel wil geen woorden, maar daden!, aldus de reactie van Wessel Breunesse, bestuurder van CNV Dienstenbond. Op de stelling De werkdruk is te hoog reageerde maar liefst 92.2% van de ondervraagden bevestigend. En op de vraag Er is voldoende tijd om alle taken uit te oefenen antwoordde 90.5% van de geënquêteerden ontkennend.

Ook op het punt van de communicatie laat de peiling niets aan duidelijkheid te wensen over. Op de stelling Er wordt helder en open gecommuniceerd binnen AS Watson reageerde 79,5 % van de deelnemers aan de peiling met een helder nee. Toch zijn er ook goede scores voor het concern te melden. Zo is het overgrote deel van de medewerkers tevreden over de opleidings- en doorgroeimogelijkheden.

Het is nu tijd om de problemen echt aan te pakken. De oorzaken van de werkdruk zijn bekend zegt Breunesse. Het personeel krijgt te weinig uren om alle taken uit te voeren. Tegelijkertijd worden er enorme hoeveelheden voorraden de winkels
ingepompt, die vervolgens wel verwerkt moeten worden. In de toelichting op de peiling beschreven personeelsleden van de drogisterijketen de situatie treffend: AS Watson neemt te makkelijk genoegen met slordige winkels en dat alleen om het urenplaatje kloppend te maken. Het lijkt wel of je met een tijdklok loopt, maar daarbij is geen rekening gehouden dat je in een drogisterij ook nog wel eens een klant moet helpen of adviseren.

---