Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


WEKELIJKS PERSBERICHT

De Baarsjes wil af van onderwijsachterstand
1000 euro extra per leerling
Stadsdeel De Baarsjes trekt vanaf het komende schooljaar jaarlijks 2,4 miljoen euro extra uit voor het basisonderwijs en onderwijsgebonden welzijn. Omgerekend is dat een bedrag van ongeveer 1000 euro per leerling. Het geld komt bovenop het geld dat de scholen ontvangen uit Den Haag en het geld dat al uitgetrokken wordt voor de uitbreiding van de voorschool. Alle plannen staan in de notitie 'Kansen voor Kinderen' waarmee De Baarsjes vooruit loopt op de inzet van het nieuwe kabinet: bestrijden van achterstanden en stimuleren van talent, tegengaan van segregatie, betere aansluiting van voorschool en basisschool en het versterken van de zorg in en rond de (voor)school.

Met de extra investering wil het stadsdeel de kansen voor de kinderen in De Baarsjes op een succesvolle schoolloopbaan vergroten. Portefeuillehouder Onderwijs Godfried Lambriex: 'Veel van onze kinderen beginnen hun onderwijsloopbaan met een achterstand en lopen die niet meer in. Daar willen we vanaf. Ouders van kinderen zonder achterstand kiezen te vaak voor een school buiten De Baarsjes. Ook daar gaan we wat aan doen door te investeren in goede scholen voor de buurt.'

Alle tweejarigen worden gescreend op taal- en ontwikkelingsachterstanden. Zonodig worden de ouders stevig gestimuleerd hun kinderen naar de voorschool te doen. Voorschool en daarna de basisschool blijven de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Zo kan adequaat ingespeeld worden op verschillen in talent en ontwikkeling en krijgen de kinderen de zorg en aandacht die ze nodig hebben. De scholen in De Baarsjes hebben aangegeven dat ze beter willen kunnen laten zien wat ze waard zijn. De Cito-toets geeft een beeld van wat de leerlingen kunnen. Hij vertelt echter weinig over wat de school toegevoegd heeft. Daarom - en om te weten waar de kinderen staan - wil het Dagelijks Bestuur dat de kinderen ook aan het begin van de basisschool getoetst worden.

Stadsdeel De Baarsjes heeft na consultatie van scholen en ouders gekozen voor een aanpak waarin het versterken van het leren centraal staat. Daarom gaat een groot deel van het geld direct naar de scholen en krijgen scholen meer keuzevrijheid bij de inzet van het geld. Lambriex: 'Met de scholen maken we afspraken over de resultaten. Daarom ook worden de brede schoolactiviteiten scherper beoordeeld op hun bijdrage aan het leren en de ontwikkeling van de kinderen. Dit zogenaamde flankeren moet het leren versterken. Daarom weer wordt de regie vanuit de school (vanuit het leren) op onderwijs en onderwijsgebonden welzijn steviger. Zo willen we dat de school meer betrokken is bij de voorschool, om te beginnen door te komen tot één gezamenlijk zorgteam dat zorgt voor zo vroeg mogelijke signalering en aanpak van achterstanden.'

De notitie 'Kansen voor Kinderen - goede scholen in de buurt' staat geagendeerd voor de raadscommissie Onderwijs van 3 april, waarna de stadsdeelraad het beleid definitief vaststelt op 29 april 2007.

Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

PC's voor bewoners
Stadsdeel De Baarsjes vervangt iedere twee jaar een deel van zijn computers. Voor 20 van die oudere PC's is een goede bestemming gezocht. In overleg met de Voedselbank zijn twintig families gevonden die de computers nog goed kunnen gebruiken. Het stadsdeel zorgt voor up-to-date software én levert de pc's af met een nieuw beeldscherm. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Tips voor de smalle beurs
De jaarlijkse uitgave 'Tips voor de smalle beurs' staat - geactualiseerd - op www.baarsjes.amsterdam.nl/smallebeurs. Tips voor de smalle beurs geeft helder en overzichtelijk informatie over allerlei regelingen en voorzieningen voor Amsterdammers die moeten rondkomen van een minimuminkomen. De onderwerpen die in dit (online) boekje aan bod komen variëren van de aanvraag voor bijzondere bijstand, onderwijs, scholings en arbeidsmogelijkheden, tot huursubsidie en kwijtschelding van belastingen.

Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Uitnodiging
Europarlementariër naar De Baarsjes
Stadsdeelvoorzitter Arco Verburg vergezelt op vrijdag 23 maart tussen 16.00 en 17.00 uur europarlementariër Sophie in 't Veld (D66) tijdens haar bezoek aan stadsdeel De Baarsjes. Ondernemers en instellingen in dit stadsdeel hebben de afgelopen jaren samen ruim 230.000 euro aan subsidie ontvangen uit Brussel. In 't Veld komt kijken wat er met dat geld is gebeurd. Verburg is erbij als zij met D66 fractievoorzitter Degi ter Haar een bezoek brengen aan Het Sieraad (Postjesweg 1) en Café De Krommerdt (Witte de Withstraat 188).

Uitnodiging
Arco Verburg gaat streetdancen
Samen met leerlingen van de Westerweelschool begint Arco Verburg, portefeuillehouder Welzijn Jeugd, de komende week extra sportief. Maandagochtend om 8.45 uur gaat hij samen met leerlingen streetdancen op het Balboaplein. Dat is het startsein voor de beweegweek van de Westerweelschool. De school is al enige tijd bezig met het project Jump In. Dit project heeft als doel om overgewicht bij kinderen tegen te gaan. Acht basischolen in de Baarsjes doen mee aan dit project. Er wordt dagelijks in alle groepen extra bewogen, en er zijn na schooltijd diverse verenigingen actief om verschillende sporten te promoten. Tijdens de beweegweek zijn er dagelijks extra activiteiten, zoals sport, fitness en circus. Op donderdag is er ook fitness voor de ouders en voorlichting over gezonde voeding. De beweegweek is mogelijk dankzij het project Jump-in, een Amsterdams initiatief van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en de GGD uit 2002, dat kinderen tussen 4 en 12 jaar stimuleert meer te bewegen. Portefeullehouder: Arco Verburg.
Meer informatie: Ruud Sjoerdsma, 06 1714 4471.

Uitnodiging
Antwoord van start
Stadsdeel De Baarsjes is vanaf maandag 2 april bereikbaar via het nieuwe, gemeentelijke telefoonnummer 14 020. Om 14.00 uur geeft wethouder Godfried Lambriex het officiële startsein aan het gemeentelijk contactcenter Antwoord om de telefoon van De Baarsjes te beantwoorden. Aansluitend deelt hij een attentie uit aan alle aanwezige bezoekers in de hal van het stadsdeelkantoor aan de Baarsjesweg 224. Burgers kunnen vanaf dat moment via telefoonnummer 14 020 stadsdeel De Baarsjes bereiken met vragen, klachten en meldingen. De meeste vragen worden direct beantwoord door een medewerker van het gemeentelijk contactcenter Antwoord, bijvoorbeeld over trouwlocaties, vergunningen of paspoorten. Als zij het antwoord niet direct weten, dan verbindt de medewerker de beller door naar het stadsdeel.

Burgers kunnen ook zelf antwoord op hun vragen zoeken via de website www.amsterdam.nl onder Antwoord. En er is een contactformulier voor het geval men geen antwoord op de vraag kan vinden en een e-mail wil sturen. Eén telefoonnummer voor alle vragen, klachten en meldingen over de gemeente Amsterdam: dat is Antwoord. De gemeente wil hiermee de dienstverlening verder verbeteren. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Hanny Korver, 06 2332 1414.

Nieuwe ronde buurtoverleggen
De komende twee weken gaan de leden van het Dagelijks Bestuur in gesprek met 'hun' buurt. Tijdens het buurtoverleg kunnen bewoners zelf onderwerpen aandragen die te maken hebben met het schoner, veiliger en gezelliger maken van hun buurt. Verder wordt tijdens het buurtoverleg gesproken over spelen op straat. Hoe gaan we in De Baarsjes om met de botsingen die het spelen op straat soms op kunnen leveren? Hoe kunnen we goede afspraken maken over het gebruik van de openbare ruimte en de speelplekken in de buurt? Een ander onderwerp is het buurtbudget: bewoners kunnen voorstellen doen voor concrete dingen in de openbare ruimte, of het organiseren van een activiteit voor de buurt, zoals een straatfeest. Tijdens het buurtoverleg zijn mensen van het stadsdeel, politie en jeugd- en jongerenwerk aanwezig. Portefeuillehouder Mirjam Smeels (Jan Maijenbuurt en Mercatorbuurt): 28 maart, 19,30 uur, Buurtcentrum De Tagerijn. Portefeuillehouder Godfried Lambriex (Does-, Tromp- en Geuzenbuurt): 29 maart, 19.30 uur, Bestevaer. Portefeuillehouder Ab Cherribi (Postjesbuurt): 2 april, 19.30 uur, Trouwzaal Stadsdeelkantoor. Portefeuillehouder Arco Verburg (Chassébuurt): 5 april, 19.30 uur, Buurtcentrum Chassé. Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Vrijwilligers gezocht voor Juni Kunstmaand 07
De organisatie van Juni Kunstmaand 2007 is op zoek naar enthousiaste Baarsjesbewoners die tijdens dit festival als vrijwilliger willen meehelpen. Zo is er bijvoorbeeld hulp nodig bij het verstrekken van informatie aan bezoekers, en bij het realiseren van verschillende buitenevenementen. Het is een unieke kans om op de eerste rij te zitten en het festival van zeer dichtbij mee te maken. Iedereen die gek is op De Baarsjes en dit graag wil overbrengen op anderen kan zich aanmelden bij junikunstmaand@baarsjes.amsterdam.nl. In juni vindt het jaarlijkse kunst- en cultuurfestival van De Baarsjes plaats. Juni Kunstmaand 07 opent de deuren van de schatkamer van dit kleurrijke stadsdeel. Een maand lang zien, horen en beleven alle Amsterdammers het bijzondere werk van kunstenaars, dansers, muzikanten, ontwerpers en vele creatieve geesten die werken of wonen in De Baarsjes. Portefeuillehouder: Mirjam Smeels.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Antillenplein als nieuw
Het Antillenplein en het speelplein voor Buurtcentrum De Tulp zien er weer als nieuw uit. Woensdag 28 maart om 12.45 uur (als de scholen uit zijn) neemt Ab Cherribi, portefeuillehouder Stadsdeelwerken, samen met bewoners en kinderen uit de buurt de vernieuwde pleinen feestelijk in gebruik. De feestelijke opening begint op het Antillenplein. Het Antillenplein heeft nieuwe speeltoestellen, en in het midden van het plein staat nu een zitelement van zwerfkeien, ontworpen door Guido Hermans. Er zijn vier kastanjebomen geplant. Verder zijn er vier lichtmasten op het plein geplaatst, en extra fietsenrekken. Bij Buurtcentrum De Tulp staan nieuwe speeltoestellen, en het grasveldje is nu een minivoetbalveld met doeltjes. Op beide pleinen zijn nieuwe bankjes geplaatst. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Lancering Campagne Meedoen
Ontmoeting tussen nieuwe Amsterdammers en Amsterdammers spelen een centrale rol tijdens de campagneweek Meedoen. In de week van 23 maart tot en met 1 april start de gemeente Amsterdam de campagneweek. Deze heeft als doel alle Amsterdammers na te laten denken over inburgering en meedoen in Amsterdam. De lancering van de campagne is op vrijdag 23 maart Pakhuis de Zwijger van 10.30-13.00 uur. Eén van de activiteiten in de campagneweek is de bijeenkomst getiteld: 'Dialoog tussen religies en mensen'. Vereniging Samen Sterk organiseert deze bijeenkomst op vrijdag 23 maart om 19.30 uur in Ouderencentrum Hudsonhof.

Een goed gesprek met de Dialoogbox
Stichting Dock heeft voor stadsdeel De Baarsjes de Dialoogbox ontwikkeld. De box geeft buurtbewoners en professionals tips en adviezen voor een goed twee- of groepsgesprek. In de Dialoogbox zitten nu al zes 'dialoogactiviteiten'. Zo worden bijvoorbeeld tips en adviezen gegeven om een Lagerhuisdebat te organiseren. Het Lagerhuisdebat, ondermeer bekend van televisie, is geschikt om de druk van de ketel te krijgen bij lastige onderwerpen of gespannen verhoudingen tussen deelnemers, iedere deelnemer is immers vrij zijn of haar hart te luchten over de stelling. En dan is er nog de Talking Stick Dialoogcirkel. Iedere deelnemer beschikt over een deel van de waarheid en ieders bijdrage is nodig om de cirkel 'heel' te maken. Wie interesse heeft in een activiteit met de Dialoogbox of wie in aanmerking wil komen voor een training tot gespreksleider, kan contact opnemen met Marieke van Krugten, Stichting Dock opbouwwerk, 06 1878 0272 of mvkrugten@dock.nl.

Uit de stadsdeelraad

Chassékerk behouden
De Chassékerk moet worden behouden, zo vindt een krappe meerderheid van de raadscommissie Wonen in De Baarsjes. Het plan is om in de kerk onder meer 20 tot 30 units begeleid wonen en een gymzaal te bouwen. Tijdens een levendige discussie afgelopen dinsdag spraken de PvdA en D66 zich duidelijk uit voor behoud van de Chassékerk. Vooral het realiseren van een gymzaal in de kerk zien zij als een grote meerwaarde voor de buurt en de nabijgelegen St. Janschool. De PvdA voelde zich hierbij gesteund door de vele inspraakreacties van bewoners en de ouders van de school. D66 noemde daarnaast vooral de uitstraling van de Chassékerk als een meerwaarde voor de buurt. GroenLinks sprak zich niet uit voor behoud van de kerk; het gaat hen vooral om het realiseren van goede maatschappelijke voorzieningen voor de buurt. Deze fractie zette vraagtekens bij de financiële dekking van het voorstel van het Dagelijks Bestuur. Zij gaan alleen akkoord met een extra bedrag van 670.000 euro voor de gymzaal, als er een goed voorstel ligt voor het gebruik van deze zaal. De VVD is voor sloop van de kerk en nieuwbouw van bijvoorbeeld woningen en een parkeergarage. De liberalen hebben vooral grote problemen met de financiële risico's van de behoudvariant en vinden de kosten van 1,4 miljoen euro niet te verantwoorden richting de bewoners van het stadsdeel. Een gymzaal kan beter en goedkoper in plannen voor nieuwbouw worden gerealiseerd, meent de VVD. Dinsdag 27 maart neemt de stadsdeelraad een definitief besluit over de toekomst van de Chassékerk. Insprekers voor de raadsvergadering, die om 20.00 uur begint in de raadzaal van het stadsdeelkantoor aan de Baarsjesweg, kunnen zich vooraf melden via griffie@baarsjes.amsterdam.nl

Steun voor bemiddeling Cohen in conflict Westermoskee De vier fracties in de deelraad van De Baarsjes steunen de aanbeveling van Arthur Verdellen, de adviseur van Cohen, om de bouwplannen voor de Westermoskee in tweeën te knippen. Dat zou betekenen dat Het Oosten de woningen, de bedrijfsruimte en de parkeergarage bouwt en Manderen de moskee. Zij willen daarnaast gehoor geven aan het verzoek van Cohen om de komende tijd terughoudend te zijn in de communicatie rondom de Westermoskee. De burgemeester gaat de komende weken met de betrokken partijen om de tafel om de ontstane impasse rondom de nieuwbouw van de moskee, woningen en bedrijfsruimte aan de Baarsjesweg te doorbreken. De raadscommissie Wonen gaf afgelopen dinsdag aan dat zij na afloop van de gesprekken van Cohen duidelijk wil horen welke mogelijkheden er nog zijn voor de realisatie van het project en waar de risico's liggen. Alle fracties gaven aan dat het Dagelijks Bestuur zich voorlopig slechts moet beperken tot de uitvoering van hun wettelijke taken. De PvdA en de VVD meenden verder dat het vertrouwen in het moskeebestuur zwaar beschadigd is en dat het moskeebestuur zelf duidelijke stappen moet ondernemen om het vertrouwen weer te winnen. GroenLinks benadrukte daarbij wel dat alle partijen eerder hebben uitgesproken dat zij het vertrouwen in de Turkse gemeenschap niet hebben verloren. GroenLinks hoopt dat de emancipatie en participatie van de Turkse gemeenschap niet stil komt te liggen en heeft het moskeebestuur gevraagd om snel met een maatschappelijk actieplan hiervoor te komen. Ook D66 benadrukte dat de Turkse gemeenschap niet de dupe moet worden van de problemen rond het moskeebestuur. De raadscommissie is tevreden over het voornemen van het Dagelijks Bestuur om de financiële handel en wandel van Manderen te onderzoeken.

Agenda

|Maart     |                                           |             |
|Dag & tijd|Wat is er te doen                          |Waar         |
|          |                                           |             |
|vrijdag 23|Workshop met Molly Ackerman                |Arps&Co      |
|maart     |Kosten: 40 euro, inclusief catering en     |Arubastraat 1|
|19 - 22   |materiaal. Wees er snel bij! Maximaal 10   |             |
|uur       |deelnemers. Meer info: 06 2236 3133.       |             |
|          |                                           |             |
|vrijdag 23|Muziek: De Duitse band Sue is op tournee.  |Illuseum     |
|maart     |Toegang: 7 euro. Info: illuseum@gmail.com, |Witte de     |
|21 uur    |020 770 5581.                              |Withstraat   |
|          |                                           |120          |
|          |                                           |             |
|zondag 25 |Workshop met Molly Ackerman                |Arps&Co      |
|maart     |Kosten: 40 euro, inclusief catering en     |Arubastraat 1|
|12 - 17   |materiaal. Wees er snel bij! Maximaal 10   |             |
|uur       |deelnemers. Meer info: 06 2236 3133.       |             |
|          |                                           |             |
|t/m 25    |Expositie: I'm too tired to tell you       |Agentur: in  |
|maart     |Officiële opening: donderdag 22 maart,     |transit      |
|14 - 18   |17-21 uur. Meer info: www.agentur.nl.      |Rokin 114a   |
|uur       |                                           |             |
|25 maart -|Expositie van Franco Fontana polaroids     |Arps&Co      |
|25 mei    |(1987-2007). Officiële opening: 25 maart,  |Arubastraat 1|
|          |17 uur. Open ma-vr: 10-17 uur. Meer info:  |             |
|          |www.arpsgallery.com.                       |             |
|          |                                           |             |
|dinsdag 27|Vergadering Stadsdeelraad                  |Stadsdeelkant|
|maart     |Meer informatie: www.baarsjes.amsterdam.nl.|oor          |
|          |                                           |Baarsjesweg  |
|          |                                           |224          |
|          |                                           |             |
|t/m 28    |Cursus: Restyling/Naailessen               |Atelier M.   |
|maart     |Dagen: 14,21 en 28 maart. Bestaande kleding|Leek/A.      |
|10 - 12   |(oud en nieuw) omtoveren tot eigentijdse en|Pleiter      |
|uur       |eigenzinnige kleding. Meer info. 020 612   |Witte de     |
|          |1230, marjon@micmar.demon.nl en            |Withstraat   |
|          |www.marjonleek.nl.                         |146          |
|          |                                           |             |
|woensdag  |Opening opgeknapte Antillenplein door Ab   |Antillenplein|
|28 maart  |Cherribi (Stadsdeelwerken).                |             |
|12.30 uur |                                           |             |
|          |                                           |             |
|          |                                           |             |
|t/m 28    |Jeuginstuif: 7-12 jaar                     |Blauw-Withal |
|maart     |Iedere woensdag. Info:                     |             |
|14.30 -   |sportbuurtwerk@baarsjes.amsterdam.nl.      |             |
|16.30 uur |                                           |             |
|          |                                           |             |
|          |                                           |             |
|t/m 28    |Tienerinstuif: 9-11 jaar                   |De Tagerijn  |
|maart     |Iedere woensdag. Info:                     |Balboastraat |
|17 - 19   |sportbuurtwerk@baarsjes.amsterdam.nl.      |18           |
|uur       |                                           |             |
|          |                                           |             |
|woensdag  |Buurtoverleg Mercatorbuurt en Jan          |De Tagerijn  |
|28 maart  |Maijenbuurt.                               |Balboastraat |
|19.30 uur |                                           |18           |
|          |                                           |             |
|          |                                           |             |
|donderdag |Buurtoverleg Does-, Tromp- en Geuzenbuurt. |Bestevaer    |
|29 maart  |                                           |Jan van      |
|19.30 uur |                                           |Galenstraat  |
|          |                                           |107          |
|          |                                           |             |
|t/m 31    |Schilderkunst door Maroesja Lacunes en     |De Stoker    |
|maart     |Svetlana Tiourina. Open di-za, 11-17 uur en|Witte de     |
|          |op afspraak 020 612 3293. Meer info:       |Withstraat   |
|          |www.destoker.nl.                           |124          |
Voor algemene vragen: Rinze van Opstal, hoofd Communicatie, 06 1299 1741.

---- --