Nieuws
Uitslag enquête: hoge werkdruk en slechte communicatie bij AS Watson
22 maart 2007
Categorie: algemeen nieuws dibo
CNV Dienstenbond heeft de resultaten van de enquête, die gehouden is
onder het personeel van AS Watson, bekendgemaakt. De hoge werkdruk en
de slechte communicatie spelen het bedrijf nog steeds parten. De
enquête op internet werd georganiseerd als tegenhanger van het
medewerker tevredenheidsonderzoek dat de directie van de
drogisterijketen zelf organiseerde. Er deden zon 250 mensen aan de
enquête mee.
CNV Dienstenbond is tevreden over de vele binnengekomen reacties.
Blijkbaar leeft het onderwerp arbeidsomstandigheden enorm bij het
personeel. Maar de uitkomsten stemmen minder tevreden. Maar liefst
92.2% van de deelnemers vindt de werkdruk te hoog en 90.5% van de
deelnemers vindt dat er onvoldoende tijd is om alle taken uit te
voeren. De strakke urennormering en de grote hoeveelheid aan voorraden
worden als belangrijkste pijnpunten genoemd. Slordige onopgeruimde
winkels, onveilige situaties op de werkvloer en geen tijd voor de
klanten zijn het gevolg.
De directie is aan zet
De hoge werkdruk, de strakke urennormering en de enorme voorraden zijn
voor CNV Dienstenbond niet nieuw. Het past binnen het beeld dat de
afgelopen jaren van het bedrijf is ontstaan. Door deze enquête is wel
extra duidelijk geworden hoe het personeel het werken bij AS Watson
ervaart. De directie kan niet om de resultaten heen. Zij zullen hun
beloftes waar moeten maken en de beloofde verbeteringen moeten
omzetten in daden. Nu zegt slechts 23.8% van de deelnemers dat zij al
verbeteringen zien op de werkvloer. De directie is dus aan zet! Ook op
het punt van communicatie laat de enquête niets aan duidelijkheid te
wensen over. Er wordt volgens 79.5% van de deelnemers niet helder en
open gecommuniceerd binnen AS Watson.
Ook goede rapportcijfers
Gelukkig zijn er ook positieve resultaten te melden voor AS Watson. Zo
worden de opleidings- en doorgroeimogelijkheden goed gewaardeerd. Van
de deelnemers vindt 82.4% dat er genoeg mogelijkheden zijn om door te
groeien en 81.8% vindt dat er voldoende opleidingsmogelijkheden zijn.
Ook over de werkroosters is men in het algemeen te spreken; 70% van de
deelnemers zegt tevreden te zijn. In het algemeen zegt 65% van de
deelnemers plezier in het werk te hebben bij AS Watson. CNV
Dienstenbond is uiteraard verheugd met deze cijfers, maar er valt nog
veel verbeteren.
Plezier in het werk vergroten
CNV Dienstenbond gaat de uitslag van deze enquête op 3 april met de
directie van AS Watson bespreken. De urennormering, de enorme
voorraden en een betere communicatie zullen zeker onderwerp van
gesprek zijn. Maar AS Watson kan meer doen om het plezier in het werk
te vergroten. Het geven van waardering en complimenten voor de mensen
op de werkvloer zou al een grote vooruitgang zijn. Uit de reacties
blijkt namelijk ook dat juist dat menselijke aspect erg gemist wordt
bij het bedrijf.Luisteren naar en begrip hebben voor het personeel kan
al een groot verschil maken.
Samen sterk voor meer plezier in het werk!
In april wordt u nader geïnformeerd over regiobijeenkomsten die CNV
Dienstenbond gaat organiseren. Wij willen op die bijeenkomsten met u
verder praten over de uitkomsten van de enquête en de resultaten van
het onderzoek dat AS Watson zelf heeft gedaan. In de tussentijd
blijven wij er alles aan doen om het plezier in het werk bij AS Watson
te vergroten. Om sterk te staan in gesprekken met uw werkgever, vragen
wij u en uw collega's lid te worden. CNV Dienstenbond wil u graag
helpen! Samen optrekken richting directie kan effect hebben. De
enquête laat zien dat we er nog lang niet zijn. Wij hebben uw hulp
daarom hard nodig. Iedereen profiteert van onze inzet bij AS Watson.
Maar we kunnen alleen een goed resultaat halen als we genoeg leden
hebben. Alleen samen staan we sterk! Daarom is het van groot belang
dat u uw collega lid maakt met de bon hieronder!
Voor vragen en opmerkingen over deze nieuwsbrief kunt u contact
opnemen met bestuurder Wessel Breunesse per telefoon, 035-6460580, of
per e-mail, w.breunesse@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV