Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
GEN-dossier verantwoordelijkheid van álle betrokkenen -
Uitspraken Infrabel illustreren impasse Gewestelijk Expres Net
Persbericht Bral en BTTB 20 maart 2007
De aangekondigde vertragingen die de infrastructuurwerken van het GEN
zouden oplopen zijn de verantwoordelijkheid van alle betrokken
actoren. Het nieuwe NMBS-investeringsplan, dat eind maart wordt
voorgelegd, is hierin van groot belang.
20 maart 2007 - Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, kondigde
gisteren aan dat de infrastructuurwerken voor het Gewestelijk Expres
Net (GEN) minstens 3 tot 4 jaar vertraging zullen oplopen. Infrabel
duidt het Brussels Gewest aan als schuldige, omdat het afleveren van
vergunningen erg traag verloopt. De Brusselse Raad voor het Leefmilieu
(Bral vzw) en de Bond van Trein- Tram- en Busgebruikers (BTTB) wijzen
erop dat de vertragingen hun oorsprong vinden in meerdere aspecten.
Het Gewestelijk Expres Net is de verantwoordelijkheid van
verschillende actoren, waaronder de drie gewesten, Infrabel/NMBS, de
gemeenten, de federale overheid. "Voor een onverwijlde uitvoering van
de plannen, is een goede en constructieve samenwerking broodnodig. Het
heeft geen zin om elkaar met de vinger te wijzen. Iedereen moet op
zijn terrein het nodige doen om het GEN toch klaar te krijgen tegen
2012, zoals voorzien", zeggen Ben Bellekens van Bral en Jan Vanseveren
van de BTTB.
In dat opzicht is het nieuwe investeringsplan van de NMBS 2008-2012,
dat eind maart moet worden voorgelegd aan de bevoegde federale
ministers, erg belangrijk. Zo moet het investeringsplan genoeg
middelen vrijmaken om voldoende tegemoet te komen aan de vragen die
heel wat buurtbewoners hebben bij de infrastructuurwerken
(geluidsoverlast, esthetiek, onteigeningen, ...). Dit moet ervoor
zorgen dat het GEN-project voldoende gedragen wordt en geen verdere
vertragingen oploopt.
De BTTB en Bral wijzen er verder op dat richting Mechelen, Aalst en
Dendermonde ook zonder bijkomende capaciteit een aantrekkelijke
treindienst kan worden opgestart. Ondanks eerdere beloften heeft de
NMBS echter nog steeds geen GEN-treinen besteld, noch het nodige
personeel aangeworven.
De verenigingen herinneren ook aan de doelstelling van het Brussels
Gewest om het autoverkeer in Brussel met 20 % te doen afnemen tegen
2010 (in vergelijking met 1999). "Zolang er geen goed uitgebouwd
openbaar vervoersnet is van en naar Brussel, blijft het halen van deze
doelstelling een utopie. Het zou dan ook rampzalig zijn wanneer het
Gewestelijk Expres Net pas met meerdere jaren vertraging in werking
kan treden", besluiten Bellekens en Vanseveren.
Voor meer info: BTTB vzw 09 223 86 12.