Persberichten: Succesvolle ondernemers voelen zich nergens door
belemmerd
publicatiedatum: vr 16 mrt 2007
Zo nu en dan worden branches verrast door jonge bedrijven. Met een
nieuwe aanpak weten zij in korte tijd een substantieel deel van de
markt naar zich toe te trekken. Soms zijn deze jonge bedrijven ook in
staat de 'spelregels' of heersende orde te veranderen. Eén van hen is
Makelaarsland, dat met een nieuwe benadering van makelaardij op dit
moment de snelst groeiende makelaar van Nederland is. In de EIM-studie
'Succes in Nederland : Casestudies van zeven succesvolle bedrijven'
wordt het succes van dit bedrijf en zes anderen verklaard, te weten:
Alex Beleggersbank, Gsus, MarketXS, Rituals, Routemobiel en Q-Park.
Veelgenoemde barrières staan succes van ondernemers niet in de weg
Geen van de zeven succesvolle bedrijven in deze unieke EIM-studie zag
zich in zijn ambities geremd of gestimuleerd door overheidsbeleid, of
iets wat als onderdeel genoemd zou kunnen worden van het
ondernemersklimaat. Veelgenoemde barrières als arbeidsrecht en
belastingdruk hebben geen rol van betekenis gespeeld in de
ontwikkeling van de zeven bedrijven. Ondernemers waren over het
algemeen positief over de omstandigheden waarin zij hun bedrijf hebben
opgezet. Knelpunten die door hen werden genoemd zijn voor de
ontwikkeling van een gunstiger ondernemersklimaat weliswaar
interessant, maar bleken het succes van de afzonderlijke bedrijven
slechts beperkt te beïnvloeden. Genoemd werden: de aansluiting van het
onderwijs op de behoeften aan vaardigheden van het bedrijf en de
moeite die nogal wat bedrijven hadden om goed geschoold en ervaren
personeel te vinden voor leidinggevende functies op het terrein van
financiën, controlling en marketing.
Succesvolle bedrijven lopen op hun succes vooruit
De zeven succesvolle bedrijven kenmerken zich door een sterk
anticiperend vermogen. Zo is al tijdens de initiële groei nagedacht
over consolidatie. Deze consolidatie uit zich met name door
professionalisering van de bedrijfsvoering en het aantrekken van
hooggekwalificeerd personeel op sleutelposities. In de meeste cases is
de oprichter niet lang alleen gebleven, al snel trok deze een 'zware'
COO of CFO aan. Alle bedrijven dachten tijdens de initiële groei ook
al na over mogelijke uitbreiding van het aanbod van producten en
diensten en verkenden vroegtijdig de mogelijkheden voor internationale
expansie. De nieuwe bedrijven lopen op hun succes vooruit en zijn dus
ook niet verrast over het succes, ze rekenen erop.
Het rapport 'Succes in Nederland' wordt donderdag 29 maart
gepresenteerd in het EIM Beleidscafé. In een feestelijke bijeenkomst
wordt met drie van de zeven ondernemers over hun succes doorgepraat
onder leiding van prof.dr.P.H.M. van Hoesel. De bijeenkomst duurt van
16.00 - 18.00 uur en wordt gehouden in Studio 3 (Lucent Danstheater -
Den Haag). Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door een mail te
sturen naar Beleidscafé@eim.nl.
Inlichtingen: 079 343 06 04
Persberichten
Publieksrapportages: Succes in Nederland : Casestudies van zeven
succesvolle bedrijven
publicatiedatum: vr 16 mrt 2007 downloaden ( 3391 Kb )
Korte inhoud:
Doel van deze studie is om voor een aantal succesvolle jonge bedrijven
de ontwikkeling te beschrijven en vervolgens te verklaren. Hierbij
wordt aangesloten bij theoriën over groei en ontwikkeling van
bedrijven en theoriën over ondernemerschap. Aan de hand van bestaande
inzichten worden zeven bedrijven tegen het licht gehouden. Daarbij is
niet alleen nagegaan wat heeft bijgedragen tot het succes. Getracht is
om ook een omvattender beeld te krijgen van succesvolle bedrijven.
Vragen die centraal staan zijn: hoe is het idee ontstaan en hoe is
vervolgens de stap gezet naar ondernemerschap? Hoe zijn in de eerste
levensfase van het bedrijf knelpunten overwonnen die bijvoorbeeld
voortkomen uit de beperkte schaal van een startend bedrijf? Welke
fasen zijn sinds de start van het bedrijf dooorlopen en welke
veranderingen moesten daarbij worden doorgevoerd? Ten slotte is
nagegaan welke toekomstperspectieven deze bedrijven voor zichzelf
hebben en hoe zij denken ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn.
Auteur: A.M.J. te Peele
drs. G.W. Brummelkamp
Prijs gedrukte versie: 40,00 euro
Thema: Ondernemerschap
Bestelnummer: A200612
ISBN: 9037109772 Aantal pagina's: 82
EIM