Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Naarden, 15 maart 2007
Steeds meer dezelfde muziek op de Nederlandse radio
Luisteraars horen te weinig hun eigen favoriete muziek
Uit een onlangs uitgevoerd onderzoek in opdracht van XLnt Radio blijkt dat de Nederlandse radiozenders zich steeds minder onderscheiden. Maar liefst 64,9% van de ondervraagden gaf aan dat de muziek die op de populaire radiozenders wordt uitgezonden de laatste jaren meer en meer op elkaar is gaan lijken.
De luisteraar vindt niet alleen dat de muziek meer op elkaar is gaan lijken, ook is men ontevreden over het muziekaanbod dat men voorgeschoteld krijgt. Meer dan 32% van de mensen van 20 jaar en ouder is van mening dat ze te weinig muziek horen die zij leuk vinden. De DJ's zouden minder hun eigen favoriete plaatjes moeten draaien. Ook blijkt uit het onderzoek dat het Nederlandse repertoire niet voldoende aandacht krijgt bij de populaire radiostations, 29,1% van de ondervraagden vindt dat er te weinig Nederlandse muziek wordt gedraaid.
De tendens dat radiostations meer van hetzelfde zijn gaan draaien is gestart in 2003. Na de etherveiling moesten alle radiostations jaarlijks miljoenen euro's betalen aan de overheid. Om dit terug te verdienen richten ze zich allemaal op dezelfde voor adverteerders belangrijke doelgroepen, met als gevolg dat er steeds meer dezelfde muziek de hele dag door op alle populaire radiostations klinkt.
XLnt (excellent) Radio is de nieuwe radio-organistatie die per 1 april 2007 start met het aanbieden van 12 unieke en onderscheidende radiostations. De zenders zullen non stop uitzenden zonder irritante commercials en DJ's. Op de XLnt radiostations zal er veel muziek worden uitgezonden die op andere radiostations niet meer gedraaid wordt. Met unieke formats zoals een radiostation met alleen maar Nederlandse pop muziek of een radiostation met alleen maar het levenslied en een radiostation met alleen maar comedy. XLnt Radio start met het uitzenden van 12 radiostations via de digitale kabel van Caiw. Met de andere kabelmaatschappijen wordt nog gesproken over doorgifte.
Het tevredenheidsonderzoek onder Nederlanders over het radioaanbod is uitgevoerd in opdracht van XLnt Radio. Het onderzoek is uitgevoerd onder 625 respondenten waarvan 547 ouder dan 20 jaar. De resultaten zijn gewogen naar samenstelling van de bevolking volgens het CBS.