Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
28 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(ingekomen op 18 februari 2007
en antwoorden verzonden door het college op 13 maart 2007)


Zaterdagavond 15 februari werd in een uitzending van NOVA de problematiek van het leerlingenvervoer aan de orde gesteld.
Onderdeel van deze uitzending was een interview met de directeur van de Wilhelminaschool waaruit bleek dat het leerlingenvervoer in Utrecht niet bepaald vlekkeloos verloopt.
Uit het interview bleek duidelijk dat het hier niet om een school gaat, maar getuige het feit dat gemeld werd dat er al overleg was geweest met meerdere scholen, gaat het duidelijk om een stadsbreed probleem. Een probleem dat al langere tijd speelt zo blijkt uit de uitzending.

Dit brengt de fractie van D66 tot de volgende vragen:

1. Herkent het college de in de uitzending gemelde problematiek?


Ja de problematiek wordt herkend, echter niet als actueel beeld van het leerlingenvervoer in de gemeente Utrecht.

2. Indien dit zo is, welke maatregelen heeft het college tot nu toe genomen om verbetering te brengen in de situatie?


Bij de start van het schooljaar 2006/2007 waren er veel klachten over het vervoer, met name over het halen en brengen van leerlingen. De voornaamste reden daarvan was de wijziging in de taxiwet en het gebrek aan gekwalificeerde chauffeurs. Zie ook eerdere beantwoording van de schriftelijke vragen 107 en 130 in 2006. De gemeente heeft deze klachten zeer ernstig genomen en er zijn diverse maatregelen getroffen:
* Met de vervoeders zijn gesprekken gevoerd over de contractuele kwaliteitseisen en is ingegrepen op problematische routes.
* Van vervoerder Klomp zijn vanwege het tekort aan gekwalificeerde chauffeurs 17 routes overgenomen door vervoerder Connexxion.
* Met onderaannemer UTC zijn opnieuw afspraken gemaakt over de kwaliteitseisen, de routes en opstelling van de chauffeurs.
* Vorig najaar is door gemeente Utrecht een bijeenkomst georganiseerd met de directeuren van de scholen voor SBO en (V)SO, daarin zijn de klachten geinventariseerd en afspraken over het beter melden van klachten gemaakt. Het bleek namelijk dat sommige scholen toch vrij onbekend zijn met wat ze mogen verwachten van een vervoerder en daardoor klachten niet altijd aan de gemeente melden.
* Maandelijks worden de binnengekomen klachten/signalen geanalyseerd en bespreken met de vervoerders en de scholen. En voor het sneller handelen bij calamiteiten zijn contactpersonen ingesteld.
* Er is een klankbordgroep van schoolvertegenwoordigers ingericht voor het meedenken over het pakket van eisen en wensen voor de nieuwe Europese Aanbesteding die nu loopt. Hier maakt dhr. Kant, de directeur van de Wilhelminaschool die bij NOVA aan het woord kwam, ook deel van uit.
* In november is de taxiwet aangepast en bestaat er de mogelijkheid om chauffeurs op te leiden middels een leerwerktraject.

3. Indien de problematiek niet bekend is bij het college, is het college bereid om een onderzoek in te stellen en de gemeenteraad over de uitkomst hiervan te informeren?


Niet van toepassing.

4. Welke criteria gelden bij de gunning van een contract voor leerlingenvervoer?


Zie bijlage.


5. Wordt er door de gemeente gemonitord op de correcte uitvoering van het contract, zo ja op welke wijze en wat zijn de resultaten hiervan. Indien er niet gemonitord wordt wat is hier van de reden?


Ja, wij monitoren aan de hand van managementgesprekken, klachtenafhandeling en gesprekken met ouders en scholen (zie ook antwoorden SV 130/2006). Voor komend najaar staat er weer klanttevredenheidsonderzoek gepland.

In de dagelijkse uitvoering bestaat er veelvuldig overleg tussen de contactpersonen van de vervoerders en de gemeente. Op deze manier wordt de actuele stand van zaken uitgewisseld en worden knelpunten snel opgepakt.

6. Bestaat er een laagdrempelige klachtenprocedure die bekend is bij ouders en scholen? Zo ja, hoe veel en welke soort klachten zijn bekend bij de gemeente?


Ja, ouders en scholen worden jaarlijks geïnformeerd over de wijze van melden van klachten. De klachtafhandeling is zeer laagdrempelig, klachten kunnen per telefoon, mail of anderszins gemeld worden. Meestal worden de klachten diezelfde dag afgehandeld (95%). Elke ochtend is er telefonische klachtafhandeling bij de gemeente. Bij de vervoerders is er hele dagen telefonische bereikbaarheid en klachtafhandeling.


Sinds de start van het schooljaar 2006/2007 zijn er door 8 scholen 29 klachten over de vervoerder geuit (september 17; oktober 2; november 7; december 2; januari 0; februari 1).

Van de leerlingen is van 14% een klacht ontvangen (130 van de 911). Het merendeel van de klachten vond plaats in september en varieerde daarna tussen de 4 en 8 per maand.


De klachten zijn zeer divers van aard: te laat of te vroeg halen of brengen (37%); te lange reistijd door routeschema (20%); problemen met de chauffeur (22%) en problemen met het kind in de bus of ouders die hun afspraken niet nakomen (21%).

7. Bevatten contracten voor leerlingenvervoer een ontbindingsclausule bij slecht presteren van de vervoerder en wordt deze clausule (indien aanwezig) ook toegepast?


Ja het contract bevat een ontbindingsclausule. Zoals reeds is aangegeven bij de beantwoording van de schriftelijke vragen 130 in 2006 is er in de zomer van dat jaar niet voor gekozen deze toe te passen. Wij hebben gekozen voor de maatregelen zoals genoemd bij vraag 2. Dit heeft geresulteerd in het feit dat er de laatste maanden nauwelijks klachten zijn gemeld.

In de uitzending werd aangegeven dat één van de oorzaken zou zijn het feit dat leerlingenvervoer Europees moet worden aanbesteed gezien de omvang van het contract.

8. Is dit naar de mening van het college een juist argument?


Nee, juist door de Europese aanbesteding is de kwaliteit van het leerlingenvervoer goed te regelen, de kwaliteitseisen worden contractueel geregeld. Het uitgangspunt voor de nieuwe contractperiode vanaf augustus 2007 is opnieuw dat het leerlingenvervoer zo efficiënt, veilig en klantvriendelijk geregeld is voor de leerlingen en hun ouders.

9. Indien het naar de mening van het college een juist argument is, is het college bereid de mogelijkheden te onderzoeken om het contract in logische delen op te splitsen, op een dusdanige wijze dat andere manieren van aanbesteden mogelijk worden om op die manier tot een kwalitatief beter leerlingenvervoer te komen?


Niet van toepassing.


---- --






---- --