Ingezonden persbericht


Nederlandse werknemers kiezen massaal voor internet en zouden daardoor productiever worden

Problemen met spammailtjes wereldwijd nog nooit zo gering geweest

Den Haag 12 maart 2007 - Uit een recent door Kelly Services uitgevoerde internationale enquête onder werknemers blijkt dat 76% van de werknemers in Nederland regelmatig e-mail, internet of beide gebruikt tijdens hun werkzaamheden. Voor het merendeel zijn ze ervan overtuigd dat deze toepassingen de kwaliteit van het geleverde werk bevorderen.

Een enquête uitgevoerd door de Fortune 500 wereldwijd actieve dienstverlener van uitzend- en personeelsdiensten Kelly Services.liet zien dat het gros van de werknemers gebruik maakt van online communicatiefaciliteiten: 66% gebruikt zowel e-mail als internet, 7% uitsluitend e-mail en 3% uitsluitend internet. Slechts 10% van alle werknemers gebruikt geen van beide toepassingen.

Internationaal gezien haalt het gebruik van online communicatiemiddelen in Nederland nog een bescheiden score: in de lijst van 28 onderzochte landen kwam Nederland op de zeventiende plaats. België neemt met een 9e positie een hoge plaats in. Het hoogste percentage gebruikers werd gezien in Hongkong, Mexico, India, Thailand en Indonesië. Frankrijk, Porto Rico en Zwitserland hadden de laagste gebruikspercentages. Nederland deelde de zeventiende plaats met de Verenigde Staten.

De Kelly Services Global Workforce Index peilde de mening van circa 70.000 werknemers in 28 landen, onder wie bijna 13.00 werknemers in Nederland.

Het overgrote deel van de gebruikers bevestigde dat de technologie een positief effect had op de kwaliteit van hun werk. Ongeveer 73% was van mening dat het gebruik van e-mail tot een grotere productiviteit leidde, terwijl 72% vond dat toegang tot internet de productiviteit bevorderde.

In de Benelux waren mannen iets enthousiaster over het gebruik van onlinetoepassingen dan vrouwen. Bij universitair geschoolde werknemers bleek sprake van een significant intensiever gebruik.

Uit het onderzoek bleek weinig verschil tussen de diverse leeftijdsgroepen, waarbij de middengroep en ouderen evenveel veel gebruik maken van onlinefaciliteiten.

'Het is duidelijk dat het gebruik van online communicatiefaciliteiten algemeen ingang heeft gevonden op de werkplek en dat deze een bijdrage leveren aan de verhoging van de productiviteit,' aldus Jan Kwekkeboom, algemeen directeur Kelly Services Nederland. Opvallend hoge gebruiksscores voor online communicatiemiddelen werden gezien in de IT, de wetenschap, de farmaceutische industrie en de reis- en vrijetijdssector. Andere sectoren die hoog scoren zijn zakelijke dienstverlening, engineering, financieel en overheid.

In de enquête werd tevens getracht een beeld te krijgen van de frequentie van als spam geïdentificeerde mailtjes, alsmede van tijdverspillende, overbodige mailtjes. (Twintig procent of meer van het totale e-mailverkeer werd gedefinieerd als een 'hoog percentage'.) Het probleem van spam en andere irritante mailtjes, dat in sommige landen tot veel overlast leidt, blijkt in Nederland effectief te zijn aangepakt. Slechts 22% van alle werknemers klaagde over grote aantallen spam, het laagste percentage van alle landen die meededen aan de enquête. België met 24% en Luxemburg (27%) scoren eveneens laag.

Circa 34% van alle werknemers in Nederland en België meldde een hoog percentage tijdverspillende of overbodige mailtjes. Mondiaal gezien is dit een betrekkelijk laag percentage.

Kwekkeboom zegt hierover: 'Een positief teken is dat het percentage ongevraagde mailtjes of spam internationaal gezien in de laagste regionen valt. Dit duidt erop dat sommige internetproviders effectiever zijn in het beperken van het internationale spamverkeer. Ook de spamfilters die veel organisaties gebruiken, zijn in dat opzicht effectief.'

'Het staat wel vast dat onlinetechnologieën de bedrijfsvoering ingrijpend hebben veranderd. De meeste mensen zijn het erover eens dat dit de productiviteit ten goede is gekomen. Overbodige mailtjes die zonder duidelijk doel naar mensen worden gestuurd, vormen echter nog wel een probleem.'

'Ook voor deze nieuwe technologie geldt dat het belangrijk is dat managers de tijd nemen voor training en ondersteuning van hun medewerkers, zodat deze de onlinetoepassingen op een effectieve manier kunnen integreren in hun dagelijkse werkzaamheden en er dus optimaal van kunnen profiteren.' aldus Kwekkeboom. 'In een maatschappij die steeds kennisgerichter wordt, is het van cruciaal belang dat informatie breed toegankelijk wordt en effectief kan worden benut op de werkplek. Ook is het essentieel dat organisaties beleidsplannen ontwikkelen die gericht zijn op begeleiding van werknemers bij het juiste gebruik van onlinecommunicatiemiddelen. Het betreft dan aspecten als privacy, privégebruik, controle, het downloaden van content, toegang door derden en onrechtmatig internetgebruik.'

Kelly Services, Inc. (Nasdaq: KELYA, KELYB) is een Fortune 500-bedrijf, dat gevestigd is in Troy, Michigan (Verenigde Staten). Kelly Services is gespecialiseerd in het leveren van adviezen en totaaloplossingen op het gebied van Human Resources, zoals het aanbieden van tijdelijk en vast personeel, outsourcing en personeel op projectbasis. Kelly heeft wereldwijd vestigingen in 30 landen en levert zijn klanten jaarlijks 700.000 werknemers met uiteenlopende specialismen zoals administratie en boekhouding, techniek, IT, juridische zaken, wetenschap, marketing, licht industrieel werk, onderwijs, gezondheidszorg en thuiszorg. In 2006 bedroeg de omzet 5,6 miljard USD. Kijk voor meer informatie op http://www.kellyservices.com.

Voor nadere informatie en de onderzoeksgegevens:

Stefan de Krijger
Pleon bv
Tel: 020 487 40 00
Email: stefan.dekrijger@pleon.com