GroenLinks: gelijke kansen voor muziekmakers
muziek componeren 13 maart 2007
Ongeremde concurrentie tussen Europese muziekrechtenorganisaties benadeelt
kleinere artiesten en ondermijnt culturele diversiteit. Om die redenen heeft
het Europees Parlement woensdag een voorstel van de Europese Commissie
resoluut van de hand gewezen.
GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg stelt vragen aan de
Europese Commissie om te achterhalen of zij de kleinere
belanghebbenden hebben geraadpleegd tijdens het opstellen van hun
rapport.
Volgens Buitenweg is het goed dat er concurrentie op de Europese
muziekmarkt komt onder voorwaarde dat er wel bindende afspraken komen,
die de diversiteit en creativiteit van muziek waarborgen: "Ik heb
sterk de indruk dat de Europese Commissie haar oren alleen naar de
grote jongens heeft laten hangen," aldus Buitenweg.
Nu nationaal geregeld
Muzikanten, tekstschrijvers en hun uitgevers zijn voor hun inkomsten
afhankelijk van organisaties, zoals de Nederlandse Buma/Stemra.
Buma/Stemra beheert de muziekrechten van auteurs en verkoopt daarvoor
licenties. Momenteel kent elke EU-lidstaat zo´n collectieve
beheersorganisatie (CBO), die licenties verleent aan bijvoorbeeld
omroepen, winkels en online muziekverspreiders die op hun grondgebied
actief zijn.
Deze CBO´s hebben met elkaar overeenkomsten gesloten, zodat ze elkaars
muziekrechten mogen aanbieden. Je kunt bij Buma/Stemra dus in principe
licenties krijgen voor bijna het hele wereldrepertoire. Hiervoor
moeten de CBO's per land wel losse licenties aanschaffen.
Meer concurrentie nodig?
Een onbevredigende situatie, volgens de Europese Commissie. Vanuit
concurrentie-oogpunt zijn de nationale monopolies de Commissie een
doorn in het oog. Muziekauteurs moeten zelf kunnen kiezen door welke
organisatie zij de auteursrechten willen laten beheren, meent de
Commissie.
Alleen gunstig voor grote jongens
Volgens Buitenweg blijkt in de praktijk dat alleen de grote uitgevers
hiervan profiteren. Kleinere CBO´s vrezen dat de grote uitgevers hun
internationale repertoire in handen zullen geven van enkele zeer grote
CBO´s, die het exclusieve recht krijgen om de muziek te verspreiden.
Dit zou de concurrentie juist belemmeren, omdat er dan een paar grote
Europese conglomeraten ontstaan die de muziekmarkt in handen krijgen.
Diversiteit
De concentratie van de macht bij grote pan-Europese organisaties komt
de culturele verscheidenheid ook niet ten goede. Als de nationale
CBO´s weggeconcurreerd worden, komt de positie van kleinere bands en
artiesten uit minder grote taalgebieden in gevaar.
---
Kathalijne Buitenweg vraagt de Europese Commissie om opheldering door
middel van de volgende schriftelijke vragen:
1. Welke instellingen en organisaties zijn door de Commissie
geraadpleegd bij de opstelling van de Aanbeveling betreffende het
collectieve grensoverschrijdende beheer van auteursrechten en
naburige rechten ten behoeve van rechtmatige on-line
muziekdiensten?
2. In hoeverre is er daarbij rekening gehouden met de standpunten en
belangen van kleinere rechthebbenden en collectieve
beheersorganisaties?
GroenLinks