Gemeente Nijmegen

Ontwerpbestemmingsplan en MER Stadsbrug vastgesteld

13/03/2007

Het Nijmeegse college van burgemeester en wethouders heeft vandaag het aanvullende Milieueffectrapport 2006 (MER) en het ontwerpbestemmingsplan voor de Stadsbrug vastgesteld. Het nieuwe bestemmingsplan maakt de aanleg van het nieuwe Stadsbrugtracé mogelijk. De aanvullende MER was noodzakelijk omdat er extra informatie nodig was voor het maken van het bestemmingsplan Stadsbrug.

De Commissie voor de Milieueffectrapportage constateert dat de aanvulling MER 2006 alle essentiële informatie bevat die nodig is voor besluitvorming over de Stadsbrug. De commissie heeft waardering voor de zorgvuldige wijze waarop de gemeente Nijmegen bij de Milieueffectrapportage te werk is gegaan, waarbij in het bijzonder het ecologierapport en de uitwerking van de natuurcompensatie worden genoemd.

De belangrijkste conclusies uit de MER zijn dat de Stadsbrug en de herinrichting van de Energieweg zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en daarmee een betere verdeling van het verkeer op het hoofdwegennet in Nijmegen. Ook heeft de komst van de Stadsbrug per saldo een gunstig effect voor de luchtkwaliteit in Nijmegen.

Het nieuwe bestemmingsplan moet het mogelijk maken dat er aanpassingen worden gedaan in de zuidelijke route om het verkeer van de Stadsbrug goed te laten doorstromen. Zo worden bijvoorbeeld nieuwe rotondes aangelegd op de Energieweg ter hoogte van de Neerbosscheweg, de Dr. de Blécourtstraat en de Ambachtsweg en wordt de Energieweg doorgetrokken vanaf het Industrieplein tot aan de Waal door het bestaande industrieterrein.

Het college heeft vorige week al besloten om buiten de Oosterhoutse Waarden een natuurgebied in te richten van minimaal 36.47 ha. Hiermee wordt het verlies aan natuurwaarden in Oosterhoutse Waarden gecompenseerd, dat ontstaat door de aanleg van de Stadsbrug.

De aanvullende MER, het bestemmingsplan Stadsbrug en de natuurcompensatie voor de Oosterhoutse waarden worden binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraad.