Ingezonden persbericht


Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2006

Omzet online thuiswinkelen 2006 stijgt naar ¤ 2,88 miljard

Omzetstijging van 28% t.o.v. 2005

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters is in 2006 met 28% verder doorgegroeid naar een omzet van ¤ 2,82 miljard. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Marrkt Monitor 2006-2', het halfjaarlijkse onderzoek naar 'online consumentenbestedingen' van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. In de laatste zes maanden van 2006 is de markt verder gegroeid en bedroeg de omzet ¤ 1,49 miljard ten opzichte van ¤ 1,14 miljardard in de laatste zes maanden van 2005.

De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de bijna 500 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig onderzoek onder 2000 consumenten. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt al sinds 1998 op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

'We zien een tweetal factoren die de huidige marktgroei veroorzaken', aldus Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research en verantwoordelijk voor de Thuiswinkel Markt Monitor. 'Er komen nog steeds nieuwe online kopers bij; in 2006 hebben ruim één miljoen kopers voor het eerst een online bestelling gedaan waarmee het totaal aantal online kopers in 2006 ruim 6,4 mln. bedraagt. Daarnaast gaan online kopers ook steeds vaker online bestellen. De bestelfrequentie is in de tweede helft van 2006 verder gestegen van 2,2 naar 2,4 bestellingen. Het gemiddeld bestede bedrag per online koper is in 2006 verder gestegen van ¤ 433,- naar ¤ 441,-'.

Consumenten kopen vooral reizen, elektronica, verzekeringen en kleding via internet. De reisbranche is veruit het grootste marktsegment met een online jaaromzet van bijna ¤ 1,2 miljjard. Naast de groei in de grote branches zien we een sterke opkomst van de kleinere online branches; speelgoed wordt bijvoorbeeld veel verkocht via internet. De markt voor DVD's, home entertainment en online tickets blijft bovendien groeien.

'Het gebruik van internet als oriëntatie- en aankoopkanaal wordt steeds meer gemeengoed in de Nederlandse huishoudens', aldus Frank Sibbel. 'Ruim 9 van de 10 internetters gebruikt het internet om zich te oriënteren op een aankoop (zowel online als in de winkel) en inmiddels heeft meer dan 50% van alle Nederlanders van 16 jaar en ouder wel eens een online bestelling gedaan. De tevredenheid met de online aankoop is zeer groot, het aanbod neemt nog steeds toe en ook drempels zoals veiligheid van betalen worden door nieuwe ontwikkelingen zoals iDEAL steeds lager. Een substantiële daling van de groei is voorlopig nog niet in zicht.'

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verklaart de groei van online consumentenbestedingen: 'Opnieuw is er een enorme groep van nieuwe toetreders tot de markt: meer dan 1.000.000 consumenten die het afgelopen jaar voor het eerst een product of dienst via internet kopen. Tegelijkertijd neemt ook het aanbod van webwinkels fors toe. Anders dan de Kamers van Koophandel (juni 2006: 5.100) en het CBS (augustus 2006: 3.200) schat Thuiswinkel.org het aantal Nederlandse webwinkels inmiddels op meer dan 10.000. Tenslotte zorgt ook het toenemende consumentenvertrouwen in betalen op internet voor steeds meer online bestedingen'.

Jongen over de groei van de sector: 'Thuiswinkel.org is inmiddels uitgegroeid tot de snelst groeiende branchevereniging van Nederland. Inmiddels zijn bijna 500 webwinkels lid van Thuiswinkel.org, die goed zijn voor ongeveer 80% van de Nederlandse online consumentenbestedingen. Alle leden van Thuiswinkel.org mogen na financiële en juridische ballotage het Thuiswinkel Waarborg voeren, dat staat voor betrouwbaarheid en veiligheid. Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij extra rechten hebben als ze een aankoop doen op afstand. Op deze wijze draagt Thuiswinkel.org met het Thuiswinkel Waarborg bij aan de verdere versterking van het consumentenvertrouwen en de voortdurende stijging van de online thuiswinkelomzet', aldus Jongen.

TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor 2006

Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's: per jaar 1998:: ¤ 441,-
1999: ¤ 147,-
2000: ¤ 312,-
2001: ¤ 527,-
2002: ¤ 937,-
2003: ¤ 1.237,-
2004: ¤¬ 1.678,-
2005: ¤ 2.210,-

2006: ¤ 2.820,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2006-2

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via Internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2006-2 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

BLAUW RESEARCH

Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 9 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Zij doet dit door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bijna 500 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com) of met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org (wijnandjongen@thuiswinkel.org).

Blauw Research Thuiswinkel.org Weena 125 Horaplantsoen 20 3013 CK ROTTERDAM 6717 LT EDE

tel: 010 - 400 09 00 tel: 0318 - 64 85 775 fax: 010 - 400 09 01 fax: 0318 - 64 85 76 www.blauw.com www.thuiswinkel.org