Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

13 maart 2007

72% zet eerste liefdesstap het liefst online

Uit Europees onderzoek naar daten en emancipatie in januari 2007 van Meetic onder ruim 6.000 respondenten die staan ingeschreven bij een online datingservice, blijkt dat de meerderheid van alle mannen en vrouwen het makkelijker vinden om via internet de eerste stap naar een relatie te zetten. Dit verklaart deels ook het grote succes van datingsites zoals Lexa, onderdeel van Europa's grootste online datingservice Meetic.

In Nederland zijn volgens het CBS ongeveer 2,5 miljoen alleenstaanden, waarvan 1,5 miljoen wel eens gebruik maakt van een online datingservice. Van deze groep online daters vindt maar liefst 72% dat ze het liefst online de eerste stap zetten op weg naar een relatie, omdat dat gewoonweg makkelijker is.

Figuur 1. Schematische weergave verhouding alleenstaanden en online daters in Nederland


1. Totaal aantal alleenstaanden in Nederland : 2.500.000
2. Totaal aantal online daters in Nederland : 1.500.000
3. Totaal aantal daters in Nederland die de eerste stap het liefst online zetten: 1.080.000

Dat neemt niet weg dat de meeste daters (64%) het wel het fijnst vindt als de ander het initiatief neemt. Hierover zijn de respondenten uit alle onderzochte landen - Zwedeen, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië - het eens. Maar dat wil niet zeggen dat het per definitie de man moet zijn die het initiatief neemt! Een derde van de respondenten vindt dat zelfs erg ouderwets. De Italianen en Zweden vormen daarop een uitzondering; zij zijn daarin blijkbaar nog zeer traditioneel.

Aantrekkelijkheid werkende vrouw
Scoren carrièrevrouwen beter in relaties? Volgens de onderzoeksresultaten hoeft dat niet zo te zijn. Vooral de Nederlandse mannen geven aan dat de aantrekkelijkheid van een vrouw niet afhankelijk is van het werk dat ze doet. Mannen in andere landen denken daar echter anders over. Daar kan een opvallende baan vrouwen extra aantrekkelijk maken. Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat de meerderheid van de respondenten van mening is dat vrouwen betere managers zijn dan mannen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat vrouwen pragmatischer zijn, beter kunnen organiseren en ook veel beter kunnen luisteren.

Over MEETIC, de grootste dating service van Europa (www.meetic-corp.com) In februari 2006 is Lexa overgenomen door MEETIC en hiermee onderdeel van de grootste online datingservice van Europa. MEETIC is in 2002 opgericht in Frankrijk en vier jaar na de lancering is het aantal diensten uitgegroeid tot zeven: Meetic, Meetic Mobile, Ulteem, Superlov, Lexa, ParPerfeito en eFriendsNet. De datingservice wordt zowel via internet (online) als voor gebruik via de mobiele telefoon aangeboden. MEETIC is succesvol uitgegroeid tot de Europese marktleider in datingservices, met in 28,5 miljoen geregistreerde profielen en het hoogste percentage gebruikers* in Europa: 19.49% in december 2006 (bron: Nielsen/NetRatings) en 6.538 miljoen unieke bezoekers in december 2006 (bron: Comscore). MEETIC is aanwezig in 15 Europese landen, China en Brazilië en toegankelijk in twaalf talen. Vanaf de oprichting heeft MEETIC zich gepositioneerd als een marktleider die via kwaliteitsbeleid, innovatieve marketing en technologische kennis constante perfectionering van diensten en services nastreeft om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de diverse behoeften van alle leden. In 2006 telde Meetic een omzet van ¤78,8 mmiljoen.

*Percentage gebruikers is als volgt berekend: (aantal unieke bezoekers naar de site x tijd op de site doorgebracht) / (aantal unieke bezoekers in de categorie ' dating' x tijd doorgebracht in de subcategorie).

Einde persbericht

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Voor meer informatie neemt u contact op met:

Sanne van den Aakster

PR Consultant

m. 06-54371504

sanne@jr-sr.com

Bron : Centraal Bureau voor de Statistiek
Bron : Geschat aantal op basis van marktgegevens ; onafhankelijk Nederlands onderzoek over het gebruik van dating websites, is niet bekend.