| |
|Datum: 09-03-'07 | | | |Eerste evaluatie verhoging parkeertarieven | | | |Verhoging parkeertarieven leidt tot bewuster autogebruik | | | |Het aantal bezoekers dat zijn auto in Utrecht parkeert in gebieden met | |betaald parkeren is in de eerste 2 maanden van dit jaar met 6 % gedaald | |ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Het parkeerbedrijf schat in | |dat de gemiddelde parkeerduur met 30 % gedaald is. De parkeeropbrengsten| |zijn met 34 % gestegen. Dat blijkt uit een eerste evaluatie van de | |verhoging van de parkeertarieven per 1 januari 2007. Wethouder Tymon de| |Weger vindt de eerste resultaten bemoedigend, "Een bewuster gebruik van | |de auto in de stad is precies wat wij beogen. Daarin past dat bezoekers | |een afweging maken tussen de auto, het gebruik van P& R, de fiets of het| |openbaar vervoer. Zo blijft de stad goed bereikbaar en dragen we met | |elkaar bij aan verbetering van de luchtkwaliteit." | | | |Het aantal parkeerders in de Utrechtse binnenstad is met 10 % gedaald. | |Een deel van deze parkeerders wijkt uit naar parkeerplaatsen rond de | |binnenstad (gebied 2), waar de daling van het aantal parkeerders beperkt| |is gebleven tot 1,5 %. In gebied 3 (verder weg van de binnenstad) | |bedraagt de daling van het aantal parkeerders 11,4 % . | |Er wordt in het hele betaald parkeergebied korter (prijsbewuster) | |geparkeerd. Wat opvalt is dat met name het aantal parkeerders dat | |gebruik maakt van een dagkaart is afgenomen. Deze categorie bezoekers | |verkiest blijkbaar alternatief vervoer of maakt gebruik van een | |parkeergarage. | |Dat parkeerders prijsbewuster zijn geworden valt ook op te maken uit de | |stijging van automobilisten die gebruik maken van de bezoekerskaart en | |van de avondkaarten. Deze kaarten geven de gebruiker een flinke | |korting. | |P & R. Het beleid van de gemeente Utrecht is er op gericht om | |automobilisten van buiten de stad te verleiden hun auto aan de rand van | |de stad te parkeren en met het openbaar vervoer verder te reizen. | |Daarvoor is per 1 januari de prijs van het combikaartje voor gebruik van| |P & R en openbaar vervoer (met maximaal 5 personen) meer dan gehalveerd.| |De verkoop van de combikaarten van E 3,50 is in de eerste maanden van | |het jaar ruim verdubbeld. In P & R Westraven steeg de verkoop van 3100 | |naar 7700 verkochte kaartjes. | |Fietsgebruik. Harde cijfers over toename van het fietsgebruik in de stad| |ontbreken (nog). Wel is sprake van een zichtbaar forse toename van het | |(gratis) fietsparkeren op straat. De kaartverkoop van betaalde | |fietsstallingen van de gemeente laat - ondanks een tariefsverlaging van | |E 0,80 naar E 0,50 - over de eerste twee maanden geen significante | |stijging of daling zien ten opzichte van 2006. | |Openbaar vervoer. De busmaatschappijen kunnen in dit stadium nog geen | |betrouwbare uitspraken doen over toename van het ov-gebruik naar de | |binnenstad in relatie tot de verhoging van de parkeertarieven. | | | |De positieve reacties op het goedkope combikaartje zijn voor de gemeente| |aanleiding nog dit voorjaar een campagne te starten om het gebruik van P| |& R Veemarkt en Transferium Westraven verder te promoten. "Mensen | |reageren enthousiast en met enig ongeloof op parkeren en openbaar | |vervoer voor slechts E3,50" aldus wethouder de Weger. | |Noot voor de media | |Mocht u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen hebben dan kunt u| |contact opnemen met bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, Gerard | |Derksen 06-270 30 714 |
---- --