ChristenUnie
ChristenUnie.nl
Nieuws
Inbreng bij transporttarief kleinverbruikers electriciteit
Inbreng bij transporttarief kleinverbruikers electriciteit
woensdag 07 maart 2007 17:21
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben kennis genomen van
de concept wijzigingsregeling ter invoering van een
capaciteitsafhankelijk transporttarief voor kleinverbruikers van
elektriciteit. Zij maken graag van de gelegenheid gebruik om enige
schriftelijke vragen te stellen. Samenvattend komen de vragen hierop
neer: wegen de administratieve voordelen wel op tegen de nadelen voor
(een deel van) de energiegebruikers en het milieu?
Invoering van het capaciteitsafhankelijk transporttarief voor
kleinverbruikers staat in het kader van het in voorbereiding zijnde
wetsvoorstel dat beoogt de administratieve processen van levering van
elektriciteit en gas in een geliberaliseerde energiemarkt te
vereenvoudigen.
Ongewenste effecten van invoering van het capaciteitsafhankelijk
transporttarief worden gecompenseerd via de EB (energiebelasting)
(Toelichting, par. 2.3.4.1). Hoe gaat de minister aan de consument
deze ingewikkelde manier van compenseren uitleggen? Vergroot deze vorm
van compensatie de transparantie van de facturering voor de
kleinverbruiker, zo vragen deze leden zich af. Voorts wordt het de
leden van de ChristenUniefractie uit de toelichting niet duidelijk wat
de veranderingen voor de diverse subcategorieën kleinverbruikers
concreet inhouden. Wil de minister voor de diverse
verbruikscategorieën die onder de regeling komen te vallen een aantal
cases in concrete bedragen uitwerken, waarbij de huidige
kostenstructuur wordt vergeleken met de kostenstructuur wanneer de
regeling van kracht wordt (onder de veronderstelling van
gelijkblijvende tarieven).
De leden van de ChristenUniefractie vragen de minister aan te tonen
dat door invoering van het capaciteitstarief nieuwe decentrale
productie van duurzame elektriciteit niet financieel op achterstand
wordt gezet en dat door invoering van een dergelijk tarief een prikkel
voor energiebesparing niet verdwijnt. Daar waar de tariefdrager kW -
en niet langer kWh - is, zijn de gevolgen voor het milieu toch
negatief? Deze leden zouden er moeite mee hebben als
milieuvriendelijke vormen van decentrale elektriciteitsopwekking,
zoals zonnecellen en micro-warmtekrachtkoppeling (micro-WKK), hierdoor
minder aantrekkelijk worden. Tevens hebben deze leden er moeite mee
dat het dag/nachttarief voor het netwerk verdwijnt. Daardoor valt
namelijk de beloning weg om verbruik in de piekuren te verplaatsen
naar de daluren. Daarmee wordt een prikkel voor een efficiënte
energievoorziening weggenomen. Kortom, deze leden wensen een nadere
onderbouwing van de minister van de zinsnede: "Van de invoering van
een capaciteitsafhankelijk transporttarief met compensatie via de
EB-tarieven worden daarom geen of zeer beperkte negatieve effecten
verwacht ten aanzien van de besparing van energie door
kleinverbruikers of de invoeding van kleinschalige duurzame energie"
(Toelichting, par. 2.3.4.2).