AutoRai

Peugeot toont vier primeurs en twee concept cars op AutoRAI 2007

(3/9/2007)
Peugeot presenteert een recordaantal nieuwe modellen op AutoRAI 2007: maar liefst zes Nederlandse primeurs, waaronder twee concept cars.

Op de fraaie stand in de Zuidhal, direct bij de hoofdingang, maakt het Nederlandse publiek voor het eerst op eigen bodem kennis met de 207 CC, 207 RC, 4007 en Expert Tepee.

De toekomstvisie van Peugeot wordt getoond met twee verrassende concept cars, de 207 SW Outdoor en de 908 RC. In het ECO Village is Peugeot aanwezig met de 206 Flex Fuel.

207 CC
Sinds de introductie van de Peugeot 207, vorig jaar, zijn al meer dan 334.000 exemplaren verkocht. Een succes dat een smakelijk vervolg krijgt in de vorm van twee varianten, die het hart van de liefhebber sneller doen kloppen. De 207 CC past in de Peugeot-traditie van coupé-cabriolets en is de opvolger van de uiterst succesvolle trendsetter 206 CC. De 207 CC wordt gekenmerkt door een evenwichtig design, luxueuze afwerking en natuurlijk het karakteristieke, volautomatisch inklapbare dak. Het model is leverbaar in drie uitrustingsniveaus, met twee benzinemotoren, de 150 pk THP turbomotor en de nieuwe 120pk 1.6 VTi met variabele kleptiming, en een 110pk HDiF-dieselmotor met FAP-roetfilter.

Atletisch topmodel 207 RC
Sportieve compacte autoâs zijn een andere specialiteit van Peugeot. De legendarische 205 GTI, 206 GTI en 206 RC krijgen een opvolger in de vorm van de supersportieve 207 RC. Dit atletische topmodel van de 207-reeks valt op door zijn sportieve uiterlijk en een interieur met kuipstoelen en een afwerking met hoogwaardige materialen zoals chroom, leder en Alcantara. De geavanceerde 1.6 l THP motor heeft directe benzine-inspuiting en een âTwin-Scrollâ turbolader: een combinatie die ervoor zorgt dat alle sportieve beloftes worden ingelost. Het vermogen van 128 kW (175 pk) en het koppel van 240 Nm (beschikbaar tussen 1.600 en 4.500 omw/min.) zorgen voor topprestaties zonder compromissen voor dagelijks gebruik.

207 SW Outdoor
De dynamische 207 SW Outdoor concept car geeft een indruk hoe de toekomstige uitbreiding van de 207-reeks eruit zou kunnen zien. Het SW-concept sluit aan op een actieve levensstijl en omvat onder meer een multifunctioneel interieurconcept, een panoramisch glazen dak en verfrissende nieuwe bekledingsmaterialen.

Unieke noviteit: 4007
Met de 4007 heeft Peugeot nog een unieke noviteit in huis. Een nieuw model voor een marktsegment waarin rijplezier, uitstraling, comfort en veiligheid centraal staan. De eerste Sport Utility Vehicle (SUV) van Peugeot is uitgerust met elektronisch geregelde âon demandâ vierwielaandrijving van de nieuwste generatie en heeft een bodemvrijheid van 174 mm, zodat uitstapjes buiten de gebaande paden geen enkele moeite kosten. Boven alles is de 4007 een echte Peugeot, met een sprekend, katachtig design, een onderstel dat de hoogste verwachtingen waarmaakt en een krachtige nieuwe 2.2 l HDiF-dieselmotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en 380 Nm koppel die, dankzij het standaard FAP-roetfilter, aan de strengste milieueisen voldoet. De avontuurlijke uitstraling van de 4007 spreekt ook uit het veelzijdige interieur dat plaats biedt aan zeven personen. De 4007 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Mitsubishi Motor Corporation.

De Expert Tepee
Zakelijk of privé, veel passagiers, veel bagage of beide, de nieuwe Peugeot Expert Tepee biedt alles en iedereen de ruimte. De personenuitvoering van de nieuwe Expert wordt op de AutoRAI getoond in de uitvoeringen XT en XT Executive. Een grote, handige schuifdeur is op iedere uitvoering standaard en het interieur is naar wens leverbaar met twee of drie zitrijen. De Expert Tepee is de ideale auto waarin grotere groepen mensen in alle comfort grote afstanden kunnen afleggen. Naast de uitgebreide standaarduitrusting, waaronder een ruim aanbod veiligheidsverhogende voorzieningen, valt de Expert Tepee op door zijn uitstekende rijeigenschappen en een zeer uitgebreid motorenaanbod. Er is keuze uit drie HDi-motoren, te weten een 1.6 l HDi met 66 kW (90 pk), een 2.0 l HDiF met 100 kW (136 pk), een 2.0 l HDi met 88 kW (120 pk) en een 2.0 1 6V benzinemotor met 103 kW (140 pk).

De ultieme vierpersoons limousine: 908 RC
De concept car Peugeot 908 RC is een geheel nieuwe interpretatie van het begrip âreizen in stijlâ. De 908 RC concept car is de ultieme vierpersoons limousine en doet op geen enkele wijze concessies aan sportiviteit, comfort, luxe en aandacht voor het milieu. Het elegant-sportief gelijnde model is voorzien van dezelfde V12 HDiF-dieselmotor met roetfilter als de 908 waarmee Peugeot dit jaar meedoet aan de Le Mans Series (LMS).

Respect voor het milieu: FAP-roetfilter
Peugeot investeert op grote schaal in het milieu. Enerzijds door de actieve ondersteuning van ecologische projecten, zoals de aanleg van een carbonput in het Zuid-Amerikaanse regenwoud, anderzijds door de ontwikkeling van nieuwe technologieën die de schadelijke uitstoot van autoâs minimaliseren. De nieuwste generatie HDiF-dieselmotoren bewijst dat uitstekende prestaties goed samengaan met een bescheiden verbruik en minimale emissies. Ter illustratie: alle Peugeot-modellen met dieselmotor die tijdens de AutoRAI worden getoond, zijn voorzien van een FAP-roetfilter. Maar ook de nieuwe 1.6 l THP benzinemotor, die in samenwerking met BMW Group werd ontwikkeld, combineert krachtige prestaties met een lage CO -uitstoot.

Milieuvriendelijke technologie in ECO Village
Peugeot is ook aanwezig op het ECO Village, het speciale paviljoen waar de automotive industrie haar milieuvriendelijke technologieën en âgroeneâ activiteiten presenteert. ECO Village is te bereiken via de passage tussen het Europa- en Hollandcomplex.

Naast het eerder genoemde FAP-roetfilter kunnen bezoekers hier kennismaken met de verschillende milieusparende technieken die Peugeot heeft ontwikkeld.

206 Flex Fuel
Ook levert Peugeot een bijdrage aan de ECO Village Driving Experience op het buitenterrein van Amsterdam RAI. Daar is het mogelijk op uitnodiging een proefrit te maken met de 206 Flex Fuel. Dit model heeft een benzinemotor die is aangepast voor het gebruik van E85, een brandstof die bestaat uit benzine en ethanol.

Leuke actie tijdens Ladies Day
Peugeot is bij mannen én vrouwen een van de populairste autoâs op de Nederlandse markt. Daarom haakt Peugeot in op de eerste Ladies Day tijdens de AutoRAI: bezoekers van de Peugeot-stand kunnen die dag meedoen aan een wedstrijd. De hoofdprijs is een week lang zomers rijden in de gloednieuwe Peugeot 207 CC. Maar dat geldt dus alleen voor Ladies!

Succesvol actueel gamma
Tijdens AutoRAI 2007 brengt Peugeot een schat aan autonieuws naar Amsterdam. Naast de primeurs en concept cars is er ook volop aandacht voor het succesvolle actuele modelgamma. Alle Peugeot-modellen staan op de AutoRAI, van de 107 tot en met de 807.

107: van dit compacte model worden twee uitvoeringen getoond, waaronder de 1.0 l benzinemotor met de 2Tronic versnellingsbak.

1007: deze bijzondere auto is voortaan ook leverbaar met de nieuwe 1.6 l HDiF-motor met 80 kW (ong. 110 pk).

206: de trendsetter in zijn klasse is aanwezig in de uitvoering
1.6-16V Airline.

207: naast de 207 CC en 207 RC worden talrijke versies en motorisaties van deze populaire auto getoond. Zoals de 150pk THP turbomotor met directe benzine-inspuiting en variabele kleptiming. Tevens wordt de nieuwe 120pk 1.6 VTi getoond, die ook leverbaar is in combinatie met een elektronisch geregelde automaat met sequentiële bediening.

Partner: getoond wordt de stoere VTC met een 110pk 1.6-16v motor

307: de favoriete gezinsauto van Peugeot staat in Amsterdam als 5-deurs, SW en CC.

407: de elegante lijnen van de Berline, SW en Coupé worden allemaal getoond. Nieuw is het innovatieve RT4 navigatiesysteem met grafische 3D interface en een harde schijf voor de opslag van route-informatie voor heel Europa en duizenden MP3- of WMA-audiobestanden.

4007: de eerste SUV van Peugeot, met inschakelbare vierwielaandrijving en een nieuwe 2.2 l HDiF-dieselmotor. Een echte AutoRAI-primeur!

Expert Tepee: de nieuwe beleving van comfort ruimte wordt gepresenteerd in twee uitvoeringen met benzine- en dieselmotor.

607 en 807: onverminderd aantrekkelijk, rijk uitgerust en prominent aanwezig.

207 RC ⦠met de stopwatch in de handâ¦

Peugeot heeft een rijke geschiedenis als het gaat om de âhot hatchbackâ, de kleine auto met grootse prestaties, vooral met de â2-serieâ. Geheel in lijn met deze traditie presenteert het merk nu met trots een RC-versie van de 207.

De 207 RC die dit voorjaar op de markt zal verschijnen, neemt het stokje over van zijn illustere voorgangers, zoals de 205 GTI in de jaren â80 en de 206 RC recentelijk, en steelt de harten van de ware autoliefhebber.

Deze nieuwe sportauto is niet zomaar een compacte, snelle auto. Peugeot heeft al haar knowhow ingezet en een auto ontwikkeld met heel geavanceerde technologie, maar ook een auto die multifunctioneel en praktisch in het dagelijkse gebruik is, om steeds opnieuw.... intens plezier aan te beleven.

De 207 RC bereikt dit door een combinatie van kenmerkende eigenschappen:

* het expressieve, pure design van de 3-deurs 207 ⦠met onderscheidende details, zonder opzichtig te zijn. De auto heeft een bijzonder sportieve uitstraling die door de echte liefhebbers direct wordt herkend;

* het eigenzinnige karakter van de 207 ⦠met een echt âsporthartâ: een krachtige, direct ingespoten benzinemotor met turbocompressor die een vermogen van 128 kW (Ë 175 pk) levert en een koppel van 240 Nm, een motor die in samenwerking met BMW werd ontwikkeld. De motor is zeer gretig om te presteren en dat is duidelijk te horen aan het mooie gebrul dat uit de uitlaat komt.
* de kwaliteiten van alle 207's ⦠boordevol technologie voor maximale prestaties.

Dit alles zorgt voor rijeigenschappen en een actieve veiligheid die uitzonderlijk zijn in deze klasse en de bestuurder de gelegenheid bieden intens te genieten tijdens het rijden;

* het ergonomische en lichte interieur van de 207⦠ingericht en uitgerust voor 4 sportievelingen.

Ondanks zijn uitgesproken sportieve karakter is de auto bijzonder geschikt voor alledaags gebruik, maar bij het vastmaken van de gordel droomt de bestuurder stilletjes..... dat hij alleen op een circuit is.

Sportallures
De 207 RC is met 4.037 m even lang als de 3-deurs 207 Sport en heeft een al net zo eigenzinnig karakter dankzij het expressieve front, de grote spoorbreedte en de bolle schermen die van de 206 WRC stammen.

Een aantal sportieve details laat geen twijfel bestaan over de potentie en het sportieve karakter van deze 207.

De auto staat op 17â lichtmetalen âPitlaneâ 9-spaaks velgen met Bridgestone Potenza banden in de maat 205/45R17W. Het sportieve karakter van de 207 RC wordt nog versterkt door de achterspoiler aan de bovenzijde van de achterruit en de dubbele verchroomde uitlaatpijpen.

De carrosserie is er in een aantal kleuren die passen bij het uitgesproken karakter van de auto zoals Blanc Banquise, Rouge Aden, Noir Obsidien, Gris Aluminium, Bleu Recife, en het nieuwe Gris Shark, een parelmoer lak in de kleur antraciet grijs.

Deze kleur is exclusief voor de 207 RC en vormt een prachtig geheel met de donker getinte achterruit en achterste zijruiten (onderdeel van het âPack Plusâ), de glanzende portierstijlen en de mat verchroomde spiegelkappen.

Het hart van de âatleetâ ⦠klaar om te presteren

De 1.6 l THP (Turbo High Pressure) is goed voor 128 kW (Ë 175 pk) en een koppel van 240 Nm vanaf 1.600 omw/min tot 4.500 omw/min, dat gedurende korte tijd nog kan oplopen tot 260 Nm tijdens âoverboostâ. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak met speciale overbrengingsverhoudingen.

Een belangrijk kenmerk van deze motor is dat het grote vermogen en koppel al bij lage toerentallen beschikbaar is, waardoor de motor fel accelereert en een bijzonder levendig karakter heeft. Tegelijkertijd is de motor bijzonder zuinig bij het rijden met constante snelheden, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen binnen de perken blijft.

De prestaties zijn spectaculair te noemen: een maximum snelheid van 220 km/h, 0 â 100 km/u in 7,1 s, een acceleratie in de hoogste versnelling van 80 tot 120 km/u in slechts 7,0 s, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 7,2 l/100 km bij een uitstoot van 171 g CO2/km.

Om dit alles te bereiken werd gebruik gemaakt van nieuwe technologieën:

* Directe benzine-inspuiting onder hoge druk waardoor grote prestaties samengaan met een beperkt verbruik en een beperkte uitstoot. Een hogedrukpomp voert de benzine naar de injecteurs die de brandstof onder een druk van max. 120 bar rechtstreeks in de verbrandingskamers spuiten.

* De âoverboostâ zorgt voor een tijdelijke stijging van het koppel van 240 Nm tot 260 Nm in de 3 hoogste versnellingen.
* Bij de âTwin-Scrollâ turbo, die op de 150 pk THP-motor werd geïntroduceerd, gaat het in de eerste plaats om het per cilinderpaar (âTwinâ) groeperen van de uitlaatgassen in het uitlaatspruitstuk en de turbo. Zo worden de uitlaatgassen van cilinder 1 en 4 en die van cilinder 2 en 3 samengevoegd. Deze beide pulserende gasstromen komen terecht in een spiraal (âscrollâ) en worden vlak voor de turbine samengevoegd, waar ze voor een maximale stuwdruk zorgen. De reactietijd wordt daardoor tot een minimum gereduceerd. De turbocompressor is van staal gemaakt en is bestand tegen de extreem hoge temperaturen die kunnen optreden.

* De variabele kleptiming (ook wel VVT genoemd, wat staat voor Variable Valve Timing) en het gebruik van rollen en slepers voor de bediening van de kleppen, zorgt voor een groter vermogen en koppel, maar ook voor een gunstig brandstofverbruik en een geringe uitstoot van schadelijke stoffen.

* De elektronisch aangestuurde oliepomp levert precies de juiste hoeveelheid motorolie en ook niet meer dan dat, zodat er niet meer energie (lees brandstof) wordt verbruikt dan strikt noodzakelijk is.

Sterke spieren
Het rijgedrag van de 207 RC is indrukwekkend. Op basis van de kwaliteiten van het onderstel van de gewone 207 zijn er tal van aanpassingen gedaan zonder concessies te doen aan de veiligheid of het rijplezier van de auto. De voortrein met McPherson veerpoten is extra verstevigd, de achtertrein met flexibele traverse is stugger gemaakt, de veer- en dempingskarakteristiek werd aangepast, net als de stuurbekrachtiging en de remmen, getuige de grote, geventileerde remschijven vóór (302 x 26 mm).

De 207 RC is natuurlijk standaard uitgerust met ESP van de laatste generatie, dat geheel onafhankelijk van het ASR, het CSC en het BAS kan functioneren waardoor de veeleisende bestuurder, vooral op het circuit, de grenzen van de auto kan opzoeken.

Innovatief: SSP (Steering Stability Program)
Deze functie vormt een dialoog tussen het ESP en de elektrische stuurbekrachtiging tijdens het remmen op een gladde ondergrond, als er een verschil in grip is tussen het linker en rechter wiel.

Dit systeem biedt de mogelijkheid om het wiel met de meeste grip, het sterkste af te remmen en uitbreken van de auto te voorkomen door de bestuurder te helpen met zijn stuurbewegingen. Naast het ABS, dat zorgt voor het aanpassen van de remdruk als de wielen de grip dreigen te verliezen, zorgt het SSP voor een 4% kortere remweg terwijl de auto keurig in het spoor gehouden wordt.

Een interieur voor sportievelingen ⦠en alle anderen ⦠Het interieur van de 207 RC ademt autosport op alle fronten en vier kuipstoelen bieden optimale steun aan de inzittenden. De voorstoelen zijn bekleed met een combinatie van donkere alcantara en geweven stof. De lichte stiksels zijn ook terug te vinden op de met alcantara beklede portierpanelen, de matten en de pookhoes.

Van nature straalt het interieur van de 207 al één en al dynamiek uit:

Zo lijkt het dashboard op de cockpit van een motorfiets, met ronde klokken met verchroomde randen, ruiten raster, waaiervormige opdruk en rode wijzers.

Het met twee soorten leer beklede stuurwiel biedt veel grip, mede dankzij de verdikking ter hoogte van de duimen, Het stuur is voorzien van een sierstrip âIndyâ, een exclusief en zacht aanvoelend materiaal waarmee ook de randen van de ventilatieroosters en het centrale bedieningspaneel van de 207 RC bekleed zijn. Aluminium pedalen met antislipnoppen maken het geheel compleet.

Met volle teugen genieten in alle veiligheid
De 207 RC heeft dezelfde sterke structuur als die van de 207 hatchback met alle voorzieningen die de inzittenden beschermen tegen de gevolgen van zware aanrijdingen, zoals het front met de dubbele kreukelzones en de vergrendeling in de portieren bij aanrijdingen van opzij. Verder heeft de auto in totaal 6 airbags en Isofix-bevestigingspunten op de zitplaatsen achterin, geen wonder dat de 207 bij de EuroNcap botsproeven dan ook de maximale score van 5 sterren haalde voor de veiligheid van volwassenen, 4 sterren voor de veiligheid van kinderen en 3 sterren voor de veiligheid van voetgangers die onverhoopt door de auto worden geraakt.

Comfort en uitrusting
Aangezien de 207 RC de harten van alle echte autoliefhebbers moet veroveren, is de standaarduitrusting afgestemd op de markt in de verschillende landen.

Iedere 207 RC heeft o.a. airconditioning, een radio/CD/MP3-speler, een instrumenten-paneel met vijf functies, een driespaaks lederen stuurwiel specifiek voor de RC, etc.

Aan de buitenkant is de RC herkenbaar aan de 17â velgen, de spoiler aan de bovenzijde van de achterklep en het verchroomd dubbel uitlaatsierstuk.

Daarnaast is er een optiepakket op de RC leverbaar: Pack Plus.

De inzittenden van de 207 RC zoeken natuurlijk pure sensatie, maar zullen in het alledaagse gebruik de extraâs van het Pack Plus ook bijzonder weten te waarderen:

Climate control met links/rechts gescheiden temperatuurregeling, parkeerhulp achter, âblack chromeâ koplampen met statische lichtbundelsturing, cruise control met snelheidsbegrenzer, automatische verlichting, automatische ruitenwissers vóór, donker getinte achterruit en achterste zijruitjes,
bandenspanningscontrôlesysteem, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel.

Verdere opties zijn een JBL hifi-installatie of het RT3-systeem met een RDS-radio, GPS-navigatie, GSM en een 7â kleurendisplay.

Concept car 207 SW OUTDOOR

Op het moment dat de nieuwe 207 CC aan het grote publiek wordt gepresenteerd als de jongste telg van de 207 familie, verschijnt er alweer een nieuwe ster aan het firmament en wel in de gedaante van een concept car met een al even uitgesproken karakter: de 207 SW Outdoor. Een auto met een dynamische stijl en stroomlijn, maar ook met een revolutionaire vormgeving en een zee aan ruimte.

Deze concept car speelt volledig in op de wensen van sportieve rijders die hun vrije tijd het liefst in de buitenlucht doorbrengen, op zoek naar pure sensatie en extremen.

Het design, de lijnen, het interieur en de aandacht voor kleur- en materiaalgebruik combineert de hang naar avontuur met opperste functionaliteit .

Exterieur: dynamisch en revolutionair
De 207 SW Outdoor slaagt erin om de expressieve voorzijde van de 207 optimaal in balans te brengen met een volledig nieuwe, originele achterkant die een ware zee aan ruimte biedt, zonder concessies te doen aan de dynamische, krachtige stijl waar Peugeot voor staat.

De zijruiten lopen helemaal door tot in de achterpanelen en eindigen in een spitse punt die qua stijl doet denken aan de 407 SW en de 1007. De grote achterlichtunits die de dynamische uitstraling alleen maar versterken, beginnen in de achterschermen en volgen de lijn van de carrosserie helemaal tot in de langgerekte koplampen. De achterlichtunits zijn een technologisch meesterwerkje op zich; gezet als edelstenen in een transparante combinatie van blauwachtig chroom en fel oranje.

Recht van achteren gezien lijken de achterlichtpartijen de brede heupen van de auto te benadrukken en verraden ze het robuuste karakter, de perfecte wegligging en de enorme ruimte die schuilt achter de bagageklep. De achterruit is onafhankelijk van de klep te openen, zoals de twee opvallende scharnieren in de vorm van blinkende wielen al doen vermoeden.

Diverse carrosseriedelen zoals spatbordverbreders en dorpels zijn uitgevoerd in blauwachtig chroom, en accentueren de carrosserielijnen en symboliseren behalve exclusiviteit ook het avontuurlijke imago. Ook de voor- en achterbumpers, die net als de grote beschermplaat onder de auto voorzien zijn van extra verstevigingen, onderstrepen de aspiraties van âterreinwagenâ.

Verder valt bij de hele auto het kleurgebruik van fel oranje op (remklauwen...), een kleur die schril afsteekt bij de blauwe O carrosseriekleur en de blauwachtige chroomaccenten.

De bijzondere dakstangen markeren op geheel eigen wijze het grote glazen panoramadak.

Interieur: fris en energiek
Het harmonisch vormgegeven interieur van de auto komt optimaal tot zijn recht door het licht dat via het glazen dak binnentreedt. Het Outdoor-karakter is daardoor ook in het interieur van deze 207 duidelijk aanwezig. Het dashboard dat hetzelfde lichtvoetige en vloeiende ontwerp heeft als dat van alle andere modellen uit de 207-range, is bekleed met licht grijsblauw leer, dat perfect past bij de carrosseriekleur.

Stoelen en portierpanelen zijn bekleed met hightech materialen (waaronder parachutestof) in lichte kleuren, die het interieur een ongekend frisse uitstraling geven. Een fluorescerend oranje bagagenet, dat energie symboliseert, zorgt voor een visuele link met de buitenkant van de auto.

Aan de achterkant van de rugleuningen van de voorstoelen zitten, uitgevoerd in dezelfde stoffen, opbergtassen voor uiteenlopende voorwerpen die je in dit soort autoâs zou verwachten (zaklamp, bidons, kaarten, kompas,...).

De flexibele interieurindeling maakt het bovendien mogelijk om een complete sportuitrusting van welke soort ook in een handomdraai mee te nemen, dankzij een even eenvoudig als ingenieus systeem: de achterbank is met één enkele handeling volledig neerklapbaar waardoor er een volledig vlakke laadvloer ontstaat. De zitting klapt weg zodra de rugleuning wordt neergeklapt.

Motor
Het ligt natuurlijk voor de hand dat een auto als deze niet zonder een sportieve motor kan; vandaar de keus voor de 1,6 l HDiF 16V met standaard roetfilter. Een dynamische motorvariant die bijzonder zuinig met brandstof omspringt en een lage CO uitstoot heeft. Het maximum koppel bedraagt 240 Nm bij 1.750 omw/min (260 Nm tijdens âoverboostâ) en het maximum vermogen is 80 kW of circa 110 pk bij 4.000 omw/min. Het standaard roetfilter houdt roetdeeltjes vast en maakt ze onschadelijk, waardoor de auto het milieu minder belast.

AFMETINGEN (mm)

Lengte

4.156

Breedte


1.748

Wielbasis


2.540

Hoogte


1.555

Overhang vóór

836

Overhang achter

780

4007: een nieuwe vorm van rijplezier

Als eerste Sport Utility Vehicle (SUV) van Peugeot, plaatst de 4007 zich op de markt van compacte terreinwagens.

De 4007 is het resultaat van de samenwerking tussen de erkende 4x4 specialist Mitsubishi Motors Corporation en PSA Peugeot Citroën en biedt een nieuwe vorm van rijplezier.

Met een innovatieve elektronisch geregelde integrale aandrijving, een krachtige HDi dieselmotor met roetfilter van de nieuwste generatie, een zeer goede wegligging die doet denken aan die van de sedans van het merk en natuurlijk een dynamisch ingericht interieur dat van alle snufjes is voorzien, verenigt de SUV van Peugeot het beste van beide merken.

De 4007 is een rijk uitgeruste auto met een geraffineerd voorkomen waarmee u van avontuur verzekerd bent, onder alle omstandigheden en met de grootst mogelijke zorg voor het milieu.

4007: een echte Peugeot
De 4007 is een nieuw concept als aanvulling op het bestaande gamma. Net als bij de 1007 heeft Peugeot de gebruikelijke symbolische aanduidingen aangehouden.

4: geeft aan dat de auto tot het hogere middengamma van Peugeot behoort.

00: net als bij de 1007 staat de dubbele nul duidelijk voor een andere en originele auto die geldt als een aanvulling op het bestaande gamma.

7: geeft de generatie aan binnen het huidige gamma.

De vormgeving
Met zijn stijlvolle en katachtige voorkomen laat de 4007 geen twijfel bestaan over zijn afkomst.

De voorkant is ontworpen door het Centre de Style Peugeot en benadrukt het sportieve en robuuste karakter van de auto. Met een grote, open grille, die aansluit op de styling van de andere modellen van Peugeot, lijkt de 4007 helemaal klaar voor het grote avontuur, zowel in het terrein als op verharde wegen.

Het dynamische karakter van de auto wordt versterkt door de enorme voorbumper waarin met chroom omlijste mistlampen en luchtinlaten zijn gemonteerd. Deze sportieve vormgeving weerspiegelt de elegante en geraffineerde stijl die zo kenmerkend is voor Peugeot.

De amandelvormige koplampunits met heldere glazen lopen tot hoog in de voorschermen door en verbinden de bumper, de schermen en de generfde motorkap, die de 4007 zo'n weelderige en robuuste uitstraling geven. Het grote logo van Peugeot springt door de nerven in de motorkap extra in het oog.

Door de bolle schermen krijgt de auto een gespierd uiterlijk. De brede wielkasten, de grote lichtmetalen velgen en een hogere bodemvrijheid getuigen van de dynamische mogelijkheden van de 4007, op alle soorten terrein.

Het slanke profiel van de 4007 benadrukt zijn sportieve karakter, met name dankzij een aerodynamische belijning van het dak. De verchroomde ruitlijsten en de sierlijsten op de dorpels geven de auto een topuitstraling.

De achterkant van de auto wordt gekenmerkt door de bol gevormde, transparant rode achterlichten. Ze zijn onder de achterruit aangebracht en met er tussenin een plaat van geborsteld aluminium waarop de bekende verchroomde leeuw is aangebracht.

De achterklep bestaat uit twee delen die ter hoogte van de achterlichten op elkaar aansluiten. Het onderste gedeelte van de klep klapt naar beneden toe open, het bovenste gedeelte, de achterruit, klapt naar boven toe open. De achterbumper sluit perfect aan op de carrosserie en bevestigt het robuuste en elegante karakter van de 4007.

Interieur
De sportieve en geraffineerde uitstraling van de 4007 is ook terug te vinden in het interieurontwerp.

Het zwarte dashboard is met zacht materiaal bekleed en geeft een sober, maar dynamisch tintje. Het instrumentenpaneel heeft ronde, diepliggende klokken en meters en doet denken aan de cockpit van een motorfiets. Tussen de twee grote klokken bevinden zich de waarschuwingslampjes en het multifunctionele display waarop in één oogopslag alle gegevens te zien zijn die tijdens het rijden nodig zijn.

In het harmonieuze zwarte interieur komt de invloed van Peugeot duidelijk naar voren, vooral bij de stoelen en de portierpanelen. Zo komt het materiaal van het dashboard terug op de bovenranden van de portieren en de portierpanelen met stoffen inzetstukken, die passen bij de bekleding van de stoelen.

De met drie soorten stof beklede stoelen zijn zeer goed afgewerkt en zorgen voor een sportieve look.

Dat geldt ook voor de hoogwaardig afgewerkte leren stoelen. Deze zijn bovendien voorzien van sierstiksels en geven zo een exclusief tintje aan het interieur.

Rijplezier âop maatâ
De SUV van Peugeot heeft een lengte van 4,64 m en een breedte van 1,80 m. De auto is hoog met 1,67 m maar valt vooral op door zijn bodemvrijheid (174 mm). Dit laatste doet vermoeden dat de auto ook buiten de gebaande wegen zijn weg zal weten te vinden.

Met 5 deuren en royale afmetingen kan de 4007 tot zeven personen vervoeren, waardoor het ook een echte gezinsauto is. De op vele manieren in te delen bagageruimte biedt met vijf zitplaatsen een inhoud van 510 dm3 (onder hoedenplank, volgens VDA-norm). Met twee zitplaatsen kan dit tot maar liefst 1.686 dm3 worden vergroot.

Een ander voordeel is de neerklappende achterklep waardoor de vlakke laaddrempel zich op slechts 600 mm boven de grond bevindt.

Een structuur die de norm zet
De 4007 is ontstaan uit de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Mitsubishi Motors Corporation. De zelfdragende stalen structuur komt van Mitsubishi. Dit type structuur heeft zichzelf bewezen qua veiligheid en terreinvaardigheden en vormt de basis van de meeste nieuwe SUV's op de markt.

Belangrijk is dat de structuur enerzijds bijzonder stijf is voor goede rijeigenschappen en anderzijds op bepaalde plaatsen juist vervormbaar is om energie op te vangen en de veiligheid van de inzittenden bij een aanrijding te garanderen.

De voorste langsdragers met een achthoekige doorsnede kunnen veel energie absorberen. Bij een minder zware frontale botsing wordt de energie door het voorste gedeelte van de langsliggers geabsorbeerd in plaats van te worden doorgegeven naar achteren. Dit maakt het repareren van de schade aanzienlijk goedkoper.

Dankzij een "driehoekige" structuur die het achterste deel van de voorste langsdragers verbindt met het midden van het schutbord en de delen daaronder, kan de energie die bij een frontale aanrijding vrijkomt, in drie richtingen worden verspreid.

Verstevigingen in de portieren bieden extra bescherming bij aanrijdingen van opzij, net als de energieabsorberende paddings die in de portieren zijn aangebracht.

Aangezien het hier een 4x4 betreft, die van nature hoger op zijn wielen staat dan een gewone auto, is er veel aandacht besteed aan de gevolgen van aanrijdingen met andere autoâs, met name gewone personenautoâs, en de kans op letsel bij de inzittenden van de andere auto.

In het motorcompartiment bevindt zich de dwars geplaatste aandrijfunit. De langsdragers ondersteunen de mechanische organen en zijn midden onder de motor met elkaar verbonden door een stevige traverse. Hydraulische motorsteunen in combinatie met reactiestangen zorgen ervoor dat motortrillingen nauwelijks worden doorgegeven.

Het dak is van aluminium (overgenomen vanuit de race- en rallywereld) waardoor de bovenzijde van de auto 5 kg lichter is en het zwaartepunt ongeveer 4 mm lager ligt.

Om de bodemvrijheid te behouden en toch een voldoende grote actieradius te hebben, is de tank met een totale inhoud van 60 liter op een handige manier in tweeën gedeeld en aan weerszijden van de achterste aandrijfassen geplaatst. De beide delen zijn verbonden met behulp van een opvoerpomp zodat alle aanwezige brandstof gebruikt kan worden.

Het onderstel
Zoals het een echte SUV betaamt, is het onderstel, net als de structuur, aangepast aan alle soorten terrein. De 4007 heeft een onafhankelijke vóór- en achterwielophanging.

De voorwielophanging bestaat uit McPherson veerpoten met een stabilisatorstang van 22 mm. Achter vinden we een multilink achterwielophanging met een stabilisatorstang van 20 mm.

De voor- en achterwielophanging is opgebouwd uit Mitsubishi-onderdelen. De onderdelen zijn aangepast aan de Europese eisen, vooral wat betreft de achterwielophanging.

Voor deze aanpassingen hebben de beide merken hun krachten gebundeld. De ingenieurs van Peugeot, die gespecialiseerd zijn op het gebied van rijeigenschappen en die de 2.2 l HDi 115 kW zo goed mogelijk wilden aanpassen aan de carrosserie, hebben hun aandacht gericht op de banden, de remmen, de stuurinrichting en het chassis.

Een bijzondere samenwerking met de bandenfabrikanten resulteerde in zomerbanden met de maat 225/55 R18 voor op 18 inch velgen. Voor een meer recreatief gebruik zijn banden voor 16 inch velgen (215/70 R16) ontwikkeld, zogenaamde M&S-banden (modder en sneeuw), die zorgen voor meer grip op gladde wegen.

Voor een remsysteem dat uitblinkt qua kracht, effectiviteit en doseerbaarheid, heeft Peugeot gekozen voor remklauwen met dubbele zuigers en geventileerde remschijven vóór. De schijven hebben een diameter van 294 mm en een dikte van 24 mm. Achter zijn massieve schijven met een diameter van 302 mm gemonteerd.

De auto heeft een toerentalafhankelijke, hydraulische stuurbekrachtiging. Het comfort is verfijnd, mede door de ontwikkeling van de banden, en is precies wat van een Peugeot verwacht mag worden. De rechtuitstabiliteit, de precisie en het gemak waarmee het stuur weer terugkeert in de rechtuitstand maken de auto eenvoudig te bedienen en zorgen voor een uitstekend comfortniveau onder alle rijomstandigheden.

Tot slot wekt de wegligging van de 4007 tijdens het rijden haast de indruk van die van een sedan, waarbij het comfortniveau nog steeds past bij de veelzijdigheid van de auto.

Zo is de veer- en dempingskarakteristiek aangepast en zijn de veren en schokdempers achter van elkaar gescheiden.

De elektrisch gestuurde integrale aandrijving
De 4007 is voorzien van een innovatieve "on demand" vierwielaandrijving.

Een elektronisch geregelde vloeistofkoppeling vóór de achterbrug verdeelt het koppel tussen de voor- en achtertrein om een optimale aandrijving te garanderen. Deze technologie is ontwikkeld door Mitsubishi Motors Corporation, erkend specialist op het gebied van integrale aandrijving.

De aandrijving werkt als volgt: aan het uiteinde van de versnellingsbak is een tussenbak gemonteerd, die via een cardanas het koppel naar achteren doorgeeft. Een elektronische regeleenheid bedient de vloeistofkoppeling op basis van de rijsnelheid, de stuuruitslag, het verschil in wielsnelheid vóór en achter en de acceleratie.

Aandrijving naar behoefte
Met een draaiknop tussen de voorstoelen kan de bestuurder kiezen tussen drie manieren van aandrijving:

Tweewielaandrijving (2WD):

Deze stand is voor het rijden op verharde wegen waar de auto voldoende grip heeft (droge weg). De auto wordt normaal aangedreven (op twee wielen) wat een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik.

Automatische vierwielaandrijving (4WD):

Dit is de normale gebruiksstand voor de aandrijving van de auto. Het beschikbare koppel wordt door een elektronische regeleenheid verdeeld tussen de voor- en de achterwielen. Dit zorgt voor een optimale wegligging onder alle omstandigheden. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de verdeling van het koppel tussen de voor- en de achterwielen bij de verschillende rijomstandigheden.

Vaste vierwielaandrijving (Lock):

Te gebruiken op een glad wegdek. In deze stand is sprake van een permanente vierwielaandrijving met een vaste verdeling van het koppel, waarbij meer koppel naar de achterwielen gaat dan bij de normale 4WD. Dit gebeurt vooral bij lage snelheid, waarbij 50% extra koppel naar de achterwielen gaat.

Motorisatie
De 4007 wordt geïntroduceerd met een HDi dieselmotor van de nieuwste generatie die is ontstaan uit de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en Ford Motor Company.

Met een cilinderinhoud van 2,2 liter levert deze motor een maximaal vermogen van 115 kW bij 4.000 omw/min, ongeveer 156 pk. Deze 2.2 HDi heeft één enkele turbo met een variabele geometrie en werd vorig jaar, in een 125 kW (ongeveer 170pk) versie geïntroduceerd in de 407 en 607 en geldt als exclusieve aandrijfunit voor de 4007.

De motor is gekoppeld een handgeschakelde 6-versnellingsbak van Aisin. Deze versnellingsbak is uitermate geschikt voor het overbrengen van het enorme motorkoppel (380 Nm) bij lage toerentallen (vanaf 2.000 omw/min).

Deze combinatie zorgt voor opvallende prestaties en een bijzonder sportief karakter waarmee de 4007 qua rijeigenschappen heel dicht in de buurt komt van sedans uit de hogere middenklasse. Dankzij deze rijeigenschappen kan de 4007 zich met gemak onderscheiden van zijn directe concurrenten in deze drukbevochten markt.

De motor is standaard uitgerust met een roetfilter. Dankzij de elektronische aansturing, het gebruik van een toevoeging om de verbrandingstemperatuur van het roet te verlagen en de honingraatstructuur van het filterelement, hoeft er pas na 180.000 km enig onderhoud aan het filter te worden gepleegd. Zo bevestigt Peugeot zijn leiderspositie op het gebied van deze specifieke techniek waarmee de uitstoot van deeltjes tot praktisch nul wordt teruggebracht.

Veiligheid
De 4007 heeft niet alleen een integrale aandrijving en een stevige structuur maar is tevens voorzien van de laatste technologieën om gevaren te vermijden en de inzittenden te beschermen tegen de gevolgen van een eventuele aanrijding.

ESP (Electronic Stability Program) behoort tot de standaarduitrusting van de 4007. Dit systeem versterkt de stabiliteit van de auto door de remmen en het motorvermogen op elk wiel te regelen. De elektronica zorgt ervoor dat de auto in het door de bestuurder gewenste spoor blijft door overstuur te controleren en onderstuur in scherpe bochten of bij weinig grip te corrigeren.

Door de combinatie van vierwielaandrijving en ESP kan, anders dan bij een gewone auto, ook het koppel dat aan de achterwielen wordt doorgegeven worden geregeld, waardoor het ESP nog efficiënter zijn werk kan doen.

Naast ABS is de auto ook uitgerust met ASR (Anti Slip Regeling) dat het doorslippen van de aangedreven wielen bij het wegrijden op een gladde ondergrond voorkomt.

De 4007 heeft in totaal 6 airbags: twee frontairbags, twee zijairbags en twee windowbags.

De frontairbags zijn zgn. dual stage airbags en worden afhankelijk van de kracht van de aanrijding, gefaseerd opgeblazen. De passagiersairbag kan met behulp van de contactsleutel worden uitgeschakeld om een kinderzitje op de rechter voorstoel te kunnen plaatsen. Een lampje op het dashboard waarschuwt de bestuurder als deze airbag is uitgeschakeld.

De zijairbags zijn in de rugleuningen van de voorstoelen aangebracht. Ze beschermen de borstkas en het bovenste deel van het lichaam bij aanrijdingen van opzij.

De windowbags beschermen het hoofd van de inzittenden vóór- en achterin bij aanrijdingen van opzij.

Verder beschikt de 4007 over Isofix-bevestigingspunten op de 3 zitplaatsen achterin. Als er tijdens het rijden een veiligheidsgordel wordt losgemaakt, klinkt er een geluidssignaal en verschijnt er een bericht op het instrumentenpaneel om de bestuurder te waarschuwen.

De hoge rijpositie is een typisch kenmerk van SUV's. Hierdoor ontstaat een riant zicht en voelt de bestuurder zich veilig in het verkeer. Ook de passagiers hebben voordeel bij deze hoge positie en kunnen genieten van het panoramische uitzicht dat het grote raamoppervlak van de 4007 biedt.

Functionaliteit en veelzijdigheid
De 4007 biedt plaats aan zeven personen dankzij de derde zitrij, die vanuit de vloer van de bagageruimte uitgeklapt kan worden. Deze twee extra plaatsen kunnen eenvoudig bediend worden met behulp van drie riemen: één om ze te ontgrendelen, één om ze omhoog te klappen en één om ze weer neer te klappen. Net als bij de andere zitplaatsen zijn er ook voor de achterste passagiers hoofdsteunen en rolgordels beschikbaar.

De zitplaatsen van de tweede rij zijn in ongelijke delen neerklapbaar en kunnen over een afstand van 80 mm worden verschoven. Bovendien kan de hele bank automatisch worden neergeklapt en opgevouwen. Met twee schakelaars aan de linker- en rechter zijkant in de bagageruimte kan de bank elektrisch ontgrendeld en opgevouwen worden. Dit gebeurt door een aantal veren.

Met behulp van twee hendels aan de zijkanten van de zitting kan de bank met de hand ook gedeeltelijk neergeklapt worden. Zo zijn de achterste zitplaatsen makkelijker te bereiken of is er extra laadruimte beschikbaar. Door de vele manieren waarop de bagageruimte kan worden ingedeeld, is er altijd voldoende laadruimte!

Als de tweede rij helemaal is neergeklapt, is er in totaal 1.686 dm3 (volgens VDA-norm) aan laadruimte beschikbaar. Als de achterbank in de normale stand staat, is er onder de hoedenplank 463 dm3 aan ruimte beschikbaar. Dit kan worden vergroot tot 510 dm3 als de bank helemaal naar voren wordt geschoven.

Wanneer er zeven personen in de auto zitten, is er nog altijd 184 dm3 achter de achterste stoelen over voor bagage.

De achterklep bestaat uit twee delen en is goed toegankelijk. Het onderste gedeelte van de klep heeft een draagvermogen van 200 kg. Dankzij de vlakke vloer en het ontbreken van een drempel kunnen zware spullen vanaf de klep gemakkelijk naar binnen geschoven worden.

Een bagageafdekhoes zorgt ervoor dat de inhoud van de bagageruimte aan het zicht wordt onttrokken.

Het slimme en multifunctionele interieur van de 4007 is naar wens in te delen en daarom uitermate geschikt voor alle soorten van gebruik.

Vele handige opbergmogelijkheden
Dat Peugeot heeft geprobeerd de ruimte in het interieur zo goed mogelijk te benutten, blijkt uit de vele opbergmogelijkheden die de 4007 rijk is.

Om te beginnen zijn er twee dashboardkastjes, het bovenste kan worden afgesloten terwijl het onderste kastje gekoeld is.

Bovenop de middenconsole is een klein, gesloten bergvak aangebracht en achter een klepje in het dakpaneel kan een bril worden opgeborgen. Achter het plafondlampje bevindt zich een vakje met ruimte voor een parkeerkaart of toltickets. Aan de bestuurderszijde en tussen de voorstoelen zijn bekerhouders aangebracht. Verder zijn er royale bergvakken in de portieren met ruimte voor een fles van 0,5 l.

De middenarmsteun vóór is in te stellen over een lengte van 65 mm en bestaat uit twee delen. In het onderste deel bevindt zich een 12V-aansluiting en kunnen tot 10 CD's worden opgeborgen. Het bovenste deel is handig om kleine voorwerpen, zoals een mobiele telefoon, binnen handbereik op te bergen. Aan de achterzijde van de middenarmsteun bevinden zich ook nog twee bekerhouders.

Het comfort
Er is veel aandacht besteed aan het akoestisch comfort, tot dusver ongebruikelijk in deze klasse, vooral voor wat betreft de isolatie van de motor.

Voor wat betreft het thermisch comfort van de inzittenden: de 4007 is voorzien van automatische airconditioning met een pollenfilter en een stoffilter. Deze installatie is in staat om de temperatuur in de auto altijd tussen de 18ºC en de 32ºC te houden.

Multimedia
Met het oog op comfort en plezier is de auto uitgerust met de nieuwste audio- en datacommunicatieapparatuur.

Afhankelijk van de uitvoering heeft de 4007 een radio/CD/MP3-speler of een radio/MP3-speler met 6CD-wisselaar. In alle gevallen zijn 6 luidsprekers aangesloten op de autoradio.

Als optie kan worden gekozen voor een hoogwaardig âRockford Fosgateâ hifi-installatie met een maximum uitgangsvermogen van 650 W. Voor een perfecte geluidsweergave zijn er acht luidsprekers in het interieur aangebracht en een bassreflexbox in de bagageruimte. Daarbij is de auto van extra isolatie voorzien om resonanties en trillingen, die de weergave van uw favoriete muziek kunnen verstoren, te verhinderen.

Ook optioneel is een navigatiesysteem met een 7-inch kleuren touchscreen. Op de ingebouwde harde schijf van 30 Gb staan de kaarten van heel Europa (NAVTEQ), daarnaast is er nog 10 Gb vrije schijfruimte om zoân 2.500 nummers in MP3- of WMA-formaat op te slaan.

Verder kan er nog gekozen worden voor andere extraâs zoals een Bluetooth hands-freeset, een ingebouwde DVD-speler met neerklapbaar 9-inch scherm of een schuif-/kanteldak.