ProRail
Persbericht
07-03-2007
Computerstoring door werk aan de computer
De computerstoring die op 1 maart 2007 zorgde voor verstoring van het
treinverkeer rond Amsterdam, is het gevolg van herstelwerkzaamheden
aan een computer. De apparatuur die het werk van een defecte harde
schijf goed had overgenomen, is later bij herstelwerkzaamheden ten
onrechte uitgeschakeld. ProRail scherpt de werkprocedures verder aan
en onderzoekt of menselijk handelen, en daarmee de risicoâs op dit
soort fouten, nog verder beperkt kan worden. Als dit is afgerond, gaat
ProRail verder met de geplande vervanging van de systemen.
Donderdagochtend 1 maart 2007 ontstond een storing in het
computersysteem op de verkeersleidingspost in Amsterdam waardoor
treinverkeer anderhalf uur onmogelijk was. Het heeft vervolgens vier
uur geduurd voordat de treinenloop volledig was hersteld en de
reizigers geen hinder meer ondervonden.
Â
De verkeersleidingspost in Amsterdam is een van de acht posten waar de
computersystemen zijn vernieuwd. Onderdeel van die vernieuwing is dat
vitale onderdelen dubbel zijn uitgevoerd. Uitval van een onderdeel is
dan geen probleem omdat de dubbelganger het werk overneemt. In
Amsterdam was op 28 februari een harde schijf kapot gegaan. Omdat de
dubbelganger het overnam, had dat geen gevolgen voor de bediening van
de seinen en wissels. Bij de herstelwerkzaamheden die een
toeleverancier op 1 maart uitvoerde onder verantwoordelijkheid van
ProRail, is de storing ontstaan. ProRail onderzoekt hoe de
werkprocedures nog meer zullen worden aangescherpt om de kans op
fouten tot een minimum te beperken.
In Nederland staan in totaal 13 verkeersleidingsposten. Op acht van
die posten zijn computersystemen vernieuwd. Dat betekent onder meer
dat de apparatuur is gestandaardiseerd, dat alles dubbel is uitgevoerd
en dat de systemen zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten van de
techniek. ProRail heeft eerst de systemen vervangen op de kleinere
posten. Als de systemen kinderziekten zouden vertonen, zijn de
gevolgen daarvan voor de reizigers minder dan op grote posten, zoals
Amsterdam, van waaruit veel intensiever treinverkeer wordt
aangestuurd. Het systeem in Amsterdam is anderhalve maand geleden
geïnstalleerd. De installatie van het systeem op de vijf resterende
posten loopt tot de zomer van 2008.