Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
4-3-2007; Betreft trainingsverslag IRTA-test Qatar (circuit Doha-Losail)
JOEY LITJENS (21E) MAAKT GEEN STAP, MAAR SPRÓNG VOORWAARTS TIJDENS TEST IN QATAR
MOLENAAR RACING TEAM TEVREDEN OVER PRESTATIE VAN DE GEBLESSEERDE DANNY WEBB (26E)
Nadat het Molenaar Racing team in februari de eerste twee tests afwerkte in Zuid Spanje, is de volledige 125cc formatie onder leiding van Arie Molenaar, Hans Spaan en Jarno Janssen nu neergestreken in de Aziatische woestijn. Na zowel in Valencia als Jerez twee testdagen als 'shake-down' (de eerste kennismaking en testkilometers met hun nieuwe machines) in het nieuwe seizoen te hebben afgewerkt, kwamen de Honda-coureurs Joey Litjens en Danny Webb (GB) dit weekeinde met nieuwe sponsor Exact Software op de stroomlijn in actie tijdens de extra IRTA-tests op het circuit van Doha-Losail in Qatar, waar aanstaande zaterdag (10 maart) de openings GP van seizoen 2007 wordt verreden. Werden de tests in Spanje nog volop gebruikt om te wennen aan het nieuwe materiaal en de teamformatie met nu twee rijders in dezelfde 125cc klasse, stond in de winderige woestijn van Qatar alles en iedereen op scherp. Na twee testdagen bleek dat het inmiddels 17 jarige Nederlandse talent Joey Litjens na zijn debuutjaar 2006 geen stap, maar een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. De jonge Limburger verbeterde zijn rondetijd op de moeilijke piste met maar liefst 3 seconden tot 2.09,48, waarmee hij zich to grote tevredenheid van chef monteur Hans Spaan op een hele keurige 21e plaats nestelde, daar waar hij vorig seizoen 36e stond op de startgrid met 2.12,36. "Het is nog wat vroeg voor al te grote conclusies, maar Joey heeft zich van zijn beste kant laten zien. En hoe. De vooruitgang die Joey maakte is enorm goed. Zeker als je weet dat hij zijn tijden zette op een bijna opverbruikte set Dunlop's. De grip was geen 100% meer en dan zo'n tijd, chapeau", aldus chef monteur Hans Spaan. Ook over zijn nieuwe pupil was de oud-TT-winnaar méér dan tevreden. "Danny liep in Jerez tijdens de 2e dag van de IRTA-test een lelijke handblessure op. Bij een valpartij scheurde hij het vel van zijn wijs-, middel- en ringvinger van zijn linkerhand helemaal open, zodat het door dr. Costa gehecht moest worden. Ook was het circuit voor Danny geheel nieuw. En als je dan weet dat Danny hier met alleen kunstgras en grindbak als referentiepunten op een heel nieuw circuit rijdt, dan is zijn 26e tijd in het veld van 36 deelnemers zeker niet slecht. Goed zelfs!", aldus Spaan.
Nadat de eerste testdag (vrijdag) door een zandstorm volledig werd geschrapt, kwamen de in de nieuwe teamkleuren opererende Litjens en zijn nieuwe teammaat Webb zaterdagmorgen. Vrijdag was het zicht op zijn best slechts 200 meter geweest door de zandstorm, maar zaterdagmorgen was de GP-organisatie waar volgende week de eerste race van het nieuwe seizoen verreden wordt om 5 uur al met alle middelen aan het werk om het asfalt zandvrij te maken. De 125cc coureurs kregen na het wegvallen van de vrijdagtrainingen ook de zondag voor testwerkzaamheden ter beschikking, en dat kwam de op de Oranje Honda's strijdende Litjens en Webb goed uit.
Joey Litjens: "Ik was zaterdag al blij dat ik in actie kon komen. Het was toen nog niet ideaal omdat er een harde wind staat. Vrijdag was het echt niet te doen met de "zandmist" op het circuit. Zaterdagochtend ging het echt super en ik kon al tijdens de tweede sessie mijn tijd van vorig jaar evenaren. Tijdens mijn derde sessie kon ik constant in de 2.12 en een aantal ronden in de 2.11 rijden, een seconde sneller dan vorig jaar tijdens mijn debuut hier. 's Middags heb ik nog maar één sessie gereden, want de baan koelde erg snel af waardoor de motor aan de voorkant begon te glijden. Op zondagmorgen was het beter met de wind en de ideale lijn was inmiddels helemaal schoon gereden. Iedere sessie kon ik me verbeteren en ik stond zelfs geruime tijd in de top 10. Daarna wist ik mijn tijd nog weer te verbeteren en toen kreeg ik een goede slipstream. Samen met Cortese en Koyama streed ik een 3-tal ronden e, daarmee reed ik mijn beste tijd van dit weekeinde, 2.09,48. Te gek. Drie seconden sneller dan vorig jaar en op de 21e plaats. Ik stond 10 minuten voor het einde van de trainingen 18e, maar er kwamen nog 3 rijders onder mijn tijd door. Het ging echt goed. Ik kon aanpikken, beet me vast en reed een toptijd op banden waar de beste grip al lang verbruikt was. De baan lag me vorig jaar al goed. Nu merk ik dat je met een jaar GP-ervaring op zak en het feit dat je hier nu alle rempunten kent, véél beter uit de verf kan komen. Na mijn snelste tijd reed ik nog enkele ronden alleen laag in de 2.10. Na de nog moeizaam verlopen tests in Valencia en Jerez is dit echt een super gevoel", aldus Litjens, die aanstaande donderdag (8 maart) aan de eerste officiële training van seizoen 2007 begint. De GP van Qatar wordt net als de TT van Assen namelijk op zaterdag (10 maart) verreden.
De 15-jarige Brit Danny Webb uit de Oranje-stal, vond het circuit van Qatar echt geen eenvoudige piste. "Je hebt hier echt geen referentie voor je rempunten en de plakken waar je instuurt. Alles ziet er gelijk uit. Kerbstones, kunstgras, grindbalk en vangrail. En dat is overal gelijk. Je hebt bijna geen tribune of gebouw en nergens een boom of struik al herkenning langs de baan. Dat maakt het niet makkelijk. Maar evengoed ben ik best tevreden met mijn 26e tijd (2.10,73). De eerste dag kon ik mijn koppeling niet goed gebruiken, maar hans Spaan heeft de handle zo licht af weten te stellen dat ik hem als het ware met mijn pink kon bedienen. De eerste dag stond echt in het teken van het circuit verkennen en wennen met mijn hand. Vandaag (zondag) ging het stukken beter. Ik wilde géén slipstream pakken, omdat ik zelf mijn ideale lijn nog wil bepalen en de baan nog eerst voor mezelf helemaal wil uitpluizen. Het circuit bevalt me wel en ik weet zeker dat ik er tijdens de echte trainingen voor de race eind deze week nog fiks wat van kan afrijden. Iedere dag mag ik me melden bij dr. Costa, die mijn hand nakijkt en indien nodig opnieuw verbindt en intapet. Ik heb mijn vuurdoop op Qatar gehad, maar het zal aanstaande zaterdag wel een moeilijk debuut worden in de GP's", aldus Webb.
GP-kalender 2007
|Datum |Grand Prix | |10-mrt |Doha/QTR* (10e) | | |(zat.) | |25-mrt |Jerez/SPA | |22-apr |Istanbul/TUR | |6-mei |Shanghai/CHI | |20-mei |Le Mans/FRA | |3-jun |Mugello/ITA | |10-jun |Catalunya/CAT | |24-jun |Donington Park/GBR | |30-jun |77e TT Assen/NED * | | |(zat.) | |15-jul |Sachsenring/GER | |22-jul |Laguna Seca/USA ** | |19-aug |Brno/CZE | |2-sep |Misano/RSM | |16-sep |Estoril/POR | |23-sep |Motegi/JAP | |14-okt |Phillip Island/AUS | |21-okt |Sepang/MAL | |4-nov |Valencia/SPA | | |** alleen MotoGP | | |* race zaterdag |************
Ingezonden persbericht