Belgische Federale Overheid
02-03-2007
Het klikt niet altijd! Hoe consumentenbedrog op het internet
vermijden?
In het kader van zijn opdracht inzake consumentenbescherming
organiseert de FOD Economie op dit ogenblik, in nauwe samenwerking met
het Europees Centrum voor de Consument, een voorlichtingscampagne
tegen consumentenbedrog op het internet. Deze campagne is meer bepaald
toegespitst op 15-18-jarigen maar is ook relevant voor iedereen die
zijn rechten als "e-consument" beter wil kennen.
Deze bewustmakingscampagne behandelt een aantal thema's die voor jonge
consumenten belangrijk zijn. Het betreft meer bepaald het aankopen van
sms-diensten (downloaden van ringtones, logo's, horoscopen,...), het
bieden op veilingsites en aanbiedingen om gemakkelijk geld te
verdienen via een (verboden) piramideverkoopsysteem. De campagne wil
jongeren op een ludieke manier een aantal kritische reflexen
bijbrengen om zich te wapenen tegen mogelijk bedrog of te reageren als
ze het slachtoffer zouden worden van een bedenkelijke praktijk.
De campagne bereikt het beoogde publiek via internetsites, brochures
of nog via informatie in de scholen alsook in dagbladen of
tijdschriften.
Meer informatie op economie.fgov.be alsook op de website van het
Europees Centrum voor de Consument: www.eccbelgie.be.
---