Belgische Federale Overheid


02-03-2007

Het klikt niet altijd! Hoe consumentenbedrog op het internet vermijden?

In het kader van zijn opdracht inzake consumentenbescherming organiseert de FOD Economie op dit ogenblik, in nauwe samenwerking met het Europees Centrum voor de Consument, een voorlichtingscampagne tegen consumentenbedrog op het internet. Deze campagne is meer bepaald toegespitst op 15-18-jarigen maar is ook relevant voor iedereen die zijn rechten als "e-consument" beter wil kennen.

Deze bewustmakingscampagne behandelt een aantal thema's die voor jonge consumenten belangrijk zijn. Het betreft meer bepaald het aankopen van sms-diensten (downloaden van ringtones, logo's, horoscopen,...), het bieden op veilingsites en aanbiedingen om gemakkelijk geld te verdienen via een (verboden) piramideverkoopsysteem. De campagne wil jongeren op een ludieke manier een aantal kritische reflexen bijbrengen om zich te wapenen tegen mogelijk bedrog of te reageren als ze het slachtoffer zouden worden van een bedenkelijke praktijk.

De campagne bereikt het beoogde publiek via internetsites, brochures of nog via informatie in de scholen alsook in dagbladen of tijdschriften.

Meer informatie op economie.fgov.be alsook op de website van het Europees Centrum voor de Consument: www.eccbelgie.be.
---