Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
136 Vragen van de heer V. Oldenborg
(vragen binnengekomen op 1 november 2006
en antwoorden van het college verzonden op 28 november 2006)

In 2000 werd de busbaan door Utrecht-centrum opgeleverd. Direct was er veel kritiek van gebruikers, omwonenden en ondernemers op talloze aspecten van de busbaan. Eén daarvan was de scheidingsband tussen de busbaan en het vrijwel overal direct aanliggende fietspad. Deze scheiding bestaat nog altijd uit een kilometerslange natuurstenen band, die bij regen spekglad wordt en een gevaar vormt voor de vele duizenden gebruikers die dagelijks gebruik maken van deze fietsroute. Daarnaast is de natuurstenen band op een aantal plekken volkomen versleten.

Leefbaar Utrecht is door een aantal bezorgde ondernemers langs de busbaan benaderd met de vraag of er niet snel iets kan gebeuren aan deze natuurstenen scheidingsband. De ondernemers melden dat zij vaak meerdere malen per dag fietsers zien uitglijden en soms op de busbaan terecht zien komen. Tot op heden heeft dat - voor zover ons bekend - nog niet tot ongelukken geleid.

De invallende herfst - normaliter gepaard gaand met overvloedige regenval - en het ongeluk van afgelopen weekend, zijn voor Leefbaar Utrecht aanleiding de volgende vragen te stellen aan het college:

1. Is het college bekend met de natuurstenen scheidingsband langs de busbaan?


Ja.

2. Herkent het college de klachten over de gevaarlijke situatie die de natuurstenen scheidingsband betekent voor de fietsers?


Ja. Naar aanleiding van klachten over te glad oppervlak zijn in de eerste jaren na aanleg diverse natuurstenen(hardsteen) inritbanden stroever gemaakt door middel van boucharderen. (Van Dale: natuursteen zo bewerken dat een ruw oppervlak ontstaat). De banden langs de fietspaden zijn toen licht gebouchardeerd.

3. Is het college bereid deze voor fietsers gevaarlijke situatie aan te pakken, al dan niet gelijktijdig met eventuele veiligheidsverbeteringen voor voetgangers, zoals eerder deze week voorgesteld door de VVD-fractie?


Stadswerken heeft half november onderzoek laten doen naar de stroefheid van deze banden. Deze worden immers veelvuldig door fietsers gebruikt om te berijden; dit is ook niet verboden. De conclusie van het onderzoek is dat de banden voldoen aan de stroefheidsdseis voor voetgangers. De voor fietsgebruik vereiste waarde wordt echter niet gehaald. Met behulp van licht boucharderen worden daarom de direct naast de fietspaden gelegen banden stroever gemaakt. Wij zijn bezig een aannnemer te benaderen die dit specialistische werk binnen enkele weken kan beginnen.

4. Wanneer worden de meest versleten delen van de scheidingsband (zoals bijvoorbeeld bij het begin van de busbaan bij het Vredenburg) gerepareerd?


De gebroken inritbanden zijn niet gevaarlijk voor het verkeer. Direct vervangen met hetzelfde materiaal is mogelijk, echter niet verstandig omdat deze hardsteen te zwak blijkt om vrachtverkeer te weerstaan. Wij zijn momenteel op zoek naar een materiaal dat sterker is en een vergelijkbare uitstraling heeft. Wij denken bijvoorbeeld aan graniet. De eindoplossing is nog niet gevonden. Gezien de maatvoering, levertijden etc. kan vervanging niet gelijktijdig worden uitgevoerd met de onder 3 bedoelde urgente maatregelen.


---- --