Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht

28 november 2006 061128R

Nijmegen zet stevig in op stadspromotie

Nijmegen wil zich steviger profileren als dynamische, ondernemende stad waar je bijzonder aangenaam kunt wonen en verblijven. Dat is de inzet van burgemeester en wethouders voor de citymarketing. Het college van burgemeester en wethouders heeft tevens besloten een aparte Stichting Nijmegen Promotie op te richten.

De plannen om de stad beter voor het voetlicht te brengen zijn tot stand gekomen na een uitgebreide overlegronde met ruim twintig instellingen en bedrijven die voor de citymarketing belangrijk zijn.

Er bestaat onder de deelnemers aan de discussie een grote mate van eenstemmigheid over de inhoud van de citymarketing. De meeste gesprekspartners verwachten dat de gemeente het initiatief neemt en ook haar dienstverlening ingrijpend verbetert. Het college van burgemeester en wethouders wil aan die wensen tegemoet komen.

De Stichting Nijmegen Promotie voert de regie op de te ontwikkelen tweejaarlijkse promotiecampagnes en het creëren van een Nijmegen-ambassadeurschap. Het zijn immers de inwoners en ondernemers van Nijmegen die als geen ander de bijzondere kwaliteiten van de stad onder de aandacht kunnen brengen.

De tweejaarlijkse promotiecampagnes worden rond een duidelijk herkenbaar thema opgezet. Voor 2007 is dat de Gezonde stad . Dit thema versterkt de positionering van de regio als Health Valley maar verbindt deze ook met bestaande evenementen als de Vierdaagse en incidentele evenementen als de Europese kampioenschappen voetbal voor onder de 23 jaar, waarbij Nijmegen speelstad is.

Voor de versterking van Nijmegen als ondernemende stad moeten klantenmanagers (accountmanagers) er nog meer voor gaan zorgen dat de gemeente bedrijven duidelijk en doortastend de weg wijst. De gemeente maakt daarbij gebruik van de nieuwste digitale mogelijkheden. Ook wil het college van burgemeester en wethouders zich directer gaan bemoeien met het aantrekken van bedrijven. Daarvoor worden ook Nijmeegse ondernemers ingeschakeld.

Het college van burgemeester en wethouders wil Nijmegen nadrukkelijk profileren als een open stad, waar iedereen welkom is die een actieve en constructieve bijdrage aan de stad wil leveren, waar hij of zij ook vandaan komt. Het college wil daarbij onderzoeken of het gewenst is om iemand aan te stellen die buitenlandse werknemers en studenten helpt bij hun contacten met Nederlandse instanties.

Het college gaat ook kijken hoe de gemeente zich samen met onder andere de universiteit, de HAN, de binnenstad en culturele instellingen sterker aan de Duitse buren kan presenteren. Hiervoor wordt ook een Duitse website gemaakt en worden culturele en sportieve activiteiten met de Duitse buren bevorderd.


---

Voor de redactie:Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting, doorkiesnummer 024-3292380

Gemeente Nijmegen

Korte Nieuwstraat 66511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 323 59 92
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen