AutoRai

Europese twintigers hebben met auto meer plezier in het leven

(11/28/2006)
Uit een recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Opel, blijkt dat voor Europese twintigers de auto van vitaal belang is om het plezier in het leven te verhogen. Naast vrienden en een goede baan is de auto essentieel om âfunâ te hebben.
Deze Europese twintigers of âEurbanitesâ schaffen de wagen niet meer aan om van A naar B te komen. Een auto is veel meer: de juiste slee laat zien wie je bent, is een plaats om met vrienden samen te komen en met je geliefde romantische momenten te beleven.

Bezitten is belangrijk
Volgens bijna driekwart van de twintigers die aan het onderzoek meededen, is het bezitten van een eigen auto essentieel om plezier te hebben. Van de ondervraagden heeft dan ook tweederde een eigen auto en 12% leent regelmatig de wagen van iemand anders. Vooral de werkende Europese twintiger met een goed inkomen, besteedt zijn geld graag aan de aanschaf van een auto. Ook Nederlandse jongeren vinden het belangrijk hier geld aan uit te geven. Maar liefst 72% van hen bezit een auto, het hoogste percentage van alle onderzochte landen.

De lol van een auto
De redenen waarom deze jonge mensen een auto aanschaffen, zijn geenszins praktisch van aard. Een auto betekent garantie op de leuke dingen in het leven zoals het cruisen met vrienden. Het onderzoek laat zien dat vrienden bij deze doelgroep de belangrijkste personen i n het leven zijn. De auto is een goed instrument om tijd met hen door te brengen; vooral vrouwen kletsen tijdens het rijden graag bij met vriendinnen. Maar, de auto speelt een rol bij meer belangrijke momenten uit het leven. 77% procent van de ondervraagden gaf toe één of meer romantische momenten beleefd te hebben op de voor- of achterbank. Nederlanders zitten eveneens graag met hun vrienden en geliefden in de auto. Alleen de Belgen en Italianen doen het op respectievelijk sociaal en romantisch gebied net iets beter.

Imago is alles
Voor de jonge Europeaan is de auto een belangrijke uiting van de eigen persoonlijkheid en stijl. Wanneer de wagen van de fabrieksband rolt, is hij nog lang niet af. Bijna de helft van alle twintigers geeft zijn of haar bolide na aanschaf een persoonlijk tintje door de auto te decoreren met persoonlijke spullen. Een kwart van de jonge autobezitters met een hoger inkomen gaat nog verder, en laat de auto voor veel geld âpimpenâ. Vooral bredere banden en een âvetteâ stereo-installatie staan op het verlanglijstje. Populaire televisie programmaâs als âPimp my Rideâ, âDe Grote Beurtâ en computergames als âNeed For Speed Carbonâ sluiten geheel aan bij deze trend. Ook zien gespecialiseerde magazines als GTI en Tuning Magazine hun oplages de laatste jaren flink stijgen.

Van alle tijden
Toch zal er ook bij deze nieuwe generatie autobezitters één ding niet veranderen: de lol van hard rijden. Het gaspedaal zover mogelijk intrappen, staat nog altijd op een goede vierde plaats in de top 10 van âmeest geliefde bezigheden met een autoâ. Voor bijna eenderde van de ondervraagden is âkijken hoe hard ie kanâ het eerste wat ze doen in een nieuwe auto. Vooral de Britten trappen hun nieuwe bolide graag eens op de staart.

Het vervoeren van A naar B is al lang niet meer de voornaamste functie van de auto. Voor de jonge Eurbanite betekent de auto romantiek, vrienden en hard rijden. De wagen is een vitaal middel om plezier te hebben in het leven . Het onderzoek laat zien dat Opel zich met de nieuwe Corsa terecht richt op deze belangrijke doelgroep: de autobezitters van nu en van de toekomst.

Naar aanleiding van de introductie van de nieuwe Opel Corsa, met als belangrijke doelgroep de twintigers, heeft Opel een onderzoek laten uitvoeren naar wat âfunâ inhoudt voor de Europese twintiger van vandaag. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1601 twintigers in acht Europese landen, te weten Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Hongarije, België en Nederland.