Groot Onderhoud vaarwegen van start
Nieuwsbericht | 21-09-2006
Minister Peijs heeft bij de Beatrixsluizen in Nieuwegein het startsein
gegeven voor het Groot Onderhoud aan de vaarwegen. De komende jaren
vindt, naast het groot onderhoud aan de weg, ook groot onderhoud aan
de vaarwegen plaats.
Net als bij het Groot Onderhoud aan de weg, wordt met het Groot
Onderhoud aan de vaarwegen achterstallig onderhoud zoveel mogelijk
weggewerkt. Op belangrijke routes voor de binnenvaart en de
pleziervaart vinden verschillende werkzaamheden plaats, waaronder het
vervangen van sluizen. Daarnaast heeft het Groot Onderhoud betrekking
op het ingraven van nieuwe (gas) leidingen, het vervangen van
elektronische installaties van bijvoorbeeld bruggen, het verbreden van
kanalen en het baggeren van waterwegen. Tot en met 2007 wordt er bijna
400 miljoen euro geïnvesteerd in het onderhoud aan de vaarwegen. Het
gaat om ruim 400 projecten. De belangrijkste werkzaamheden zijn:
1)Maasroute: Op de corridor Luik-Nijmegen-Rotterdam wordt in 2007 veel
onderhoud gepleegd aan met name de sluizen op het traject.
Voor de gebruiker betekent dit dat bij sommige sluizen de capaciteit
tijdelijk kleiner is en dat soms zal moeten worden omgevaren.
2)Zuid-Willemsvaart: grootschalig onderhoud en aanpassing van de
sluizencomplexen. Met name het stremmen van sluis 10 en 12 voor enkele
weken zal hinder veroorzaken.
een groot deel van de projecten uit de impuls beheer en onderhoud nat
komt/is in 2007 in uitvoering, zoals stuwen in de lek,
Haringvlietsluizen, Volkeraksluizen, Bernardsluizen (in het
Amsterdam-Rijn-kanaal), Sluizen Hansweert, Kreekrak en Krammer op de
verbinding Rotterdam Antwerpen en sluis Terneuzen.
De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd (waar mogelijk
ook met het Groot Onderhoud aan de weg) om zo de overlast tot een
minimum te beperken.
Dit betekent dat er ook hinder zal ontstaan voor de gebruikers.
Recreatievaart en beroepsvaart moeten rekening houden met langere
wachttijden voor sluizen, gedragsaanpassingen zoals
snelheidsbeperkingen en inhaalverboden en soms omvaarroutes.
Rijkswaterstaat zal de hinder en de overlast voor de
(vaar)weggebruikers zo beperkt mogelijk proberen te houden. Zo zullen
er geen werkzaamheden in dezelfde periode op andere vaarwegen in de
buurt gepland worden. Ook moet de omleidingsroute vrij bevaarbaar
zijn. Aannemers zullen zoveel mogelijk in de verkeersluwe perioden
werken en de werkzaamheden worden zoveel mogelijk gebundeld om
stremmingen zoveel mogelijk te beperken.
Daarnaast wordt er op regionaal niveau samengewerkt met bedrijven,
medeoverheden, en hulpdiensten om de hinder zoveel mogelijk te
beperken. Rijkswaterstaat zal extra communicatie inzetten waardoor de
gewaarschuwde (vaar)weggebruiker kan anticiperen op aangekondigde
werkzaamheden. Dit wordt gedaan via de campagne vanAnaarBeter, o.a.
via advertenties en de internetsite www.vanAnaarBeter.nl.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat