Doetinchem in financieel zwaar weer
-21 september 2006-
Op 19 en 20 september hebben burgemeester, wethouders en directie van
de gemeente Doetinchem de financiële en organisatorische situatie
tegen het licht gehouden. De financiële situatie blijkt dermate
zorgelijk dat uiterste behoedzaamheid is geboden. Scherpe keuzes zijn
noodzakelijk en deze zullen met name binnen de organisatie gezocht
worden. Inwoners en bedrijfsleven mogen niet de weerslag hiervan
ondervinden.
De overschrijding van de loonsombudgetten, zoals de
Rekenkamercommissie onlangs in haar rapport constateerde voor de jaren
2003 en 2004, is verder opgelopen. In 2006 verwacht het college van
burgemeester en wethouders een tekort op de loonsom van circa 1,4
miljoen euro. Wanneer niet wordt ingegrepen loopt dit tekort in 2007
op tot circa 1,8 miljoen euro. Als gevolg van deze overschrijding is
per direct een vacaturestop afgekondigd. Het gehele gemeentelijk
takenpakket wordt de komende weken doorgelicht om te zien of
activiteiten efficiënter of anders uitgevoerd kunnen worden. Ook het
afstoten van gemeentelijke taken wordt daarbij overwogen.
De gemeentelijke financiën zitten ook op andere vlakken in een dal. De
algemene reserve is te laag; deze zou zo'n 12 miljoen moeten bedragen
maar schommelt tussen de 3 tot 4 miljoen euro. Ook de positie van het
grondbedrijf is negatief.
Kortom, 2007 wordt een zwaar jaar waarin alle financiële tegenvallers
in één keer bij elkaar komen. Dat komt ook omdat de voorgenomen
bezuinigingen, de taakafstoting en de fpu-regelingen samen nog niet
het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Dat kan ook niet want de
meeste maatregelen zijn structureel van aard en leveren pas na één tot
twee jaar resultaat op.
Het gemeentebestuur zal in de Begroting 2007, die in december in de
gemeenteraad wordt behandeld, een aantal ambities temperen.
Vastgesteld is wel dat de start van de Wmo in Doetinchem gegarandeerd
blijft, er blijvend wordt doorgewerkt aan de dienstverlening aan de
burgers door middel van digitale dienstverlening via het e-loket, er
middelen zijn vrijgemaakt voor de veiligheid, de mobiliteitsvisie
wordt afgerond, er samen met de partners gewerkt gaat worden aan de
verbetering van het economisch klimaat en de bestemmingsplannen
blijven geactualiseerd worden.
Organisatieontwikkeling
Hoewel de organisatieontwikkeling is afgerond, constateert het
gemeentebestuur diverse knelpunten. Nog niet overal zijn er logische
werkwijzen en afdelingen ontstaan en ook taken en
verantwoordelijkheden zijn nog niet overal even duidelijk benoemd. De
directie heeft de organisatie nog niet volledig onder controle. De
gevolgen daarvan uiten zich in afstemmingsproblemen en deels ook in de
overschrijding van de loonsom.
Binnen de financiële kolom zin inmiddels al de nodige aanpassingen
gepleegd maar ook in organisatorische zin wil het gemeentebestuur snel
spijkers met koppen slaan. Sturing en bedrijfsvoering zijn de centrale
begrippen. De taken en bijbehorende budgetten zijn daarbij leidend en
de niet de wensenlijstjes met nieuw beleid. Dit impliceert het maken
van scherpe keuzes in de werkplannen voor 2007.
In afwachting van de aanstelling van een nieuwe algemeen
directeur/gemeentesecretaris is Nicolette van Waart in die functie
benoemd.
De huisvesting van het gemeentelijk apparaat en dan met name de
locaties Oude Terborgseweg, Gruitpoort, Louise de Colignystraat,
gemeentewinkel, brandweer en stadhuis wordt in samenhang bekeken. Er
wordt nu vanuit gegaan dat met een flexibel kantoorconcept een hoop
winst valt te behalen.
Over een groot aantal van deze punten gaat het gemeentebestuur in
intensief overleg met de OR.
Gemeente Doetinchem