De cultuur van het lezen
Den Haag, 21 september 2006
Nieuwe publicatie van de Taalunie: De cultuur van het lezen
Soetaert zoekt antwoorden op prangende vragen over lezen en ontlezing
Vele waarden die de westerse wereld koestert als 'essentieel', zijn
ontstaan in nauwe verwevenheid met de opkomst van de leescultuur:
ontwikkeling, verdieping, ontplooiing, reflectie, inleving,
verbeelding, zingeving en het vermogen om zelfstandig een oordeel te
vormen. Wat betekent 'ontlezing' voor de waarden die we aan lezen
verbinden? Verdwijnen deze waarden samen met het lezen, leven ze voort
buiten de culturele context waarin ze tot ontwikkeling zijn gekomen of
leven ze voort binnen een veranderende culturele context?
In De cultuur van het lezen zoekt Ronald Soetaert (hoogleraar vakgroep
onderwijskunde, Universiteit Gent) antwoorden op deze en andere vragen
rond lezen. In zijn essay benadert hij lezen en literatuur vanuit vele
gezichtspunten en betrekt hij het op cultuuroverdracht, jeugdcultuur,
internet, multiculturaliteit en onderwijs. De publicatie werd
aangevuld met een beschouwing over empirisch onderzoek door Dick
Schram (hoogleraar leesgedrag, Universiteit Amsterdam), interviews met
leraren-in-opleiding door André Mottart & Kris Rutten (respectievelijk
doctor en assistent vakgroep onderwijskunde en lerarenopleiding,
Universiteit Gent) en een essay van Jan-Hendrik Bakker (recensent en
filosoof).
De cultuur van het lezen kan gratis gedownload worden op
www.taalunieversum.org/taalunie/publicaties/
In de Nederlandse Taalunie voeren de Nederlands, Vlaamse en Surinaamse
overheid gezamenlijk beleid op het gebied van Nederlandse taal,
onderwijs en letteren. De Taalunie ziet het als haar opdracht om
ervoor te zorgen dat alle Nederlands-sprekenden hun taal op een
doeltreffende en creatieve manier kunnen gebruiken. Meer informatie
over de Taalunie is te vinden op www.taalunieversum.org.